Gå til innhold
  • Bli medlem

Hemsedal skisenter - komme til tops med hund.


halvorep

Anbefalte innlegg

På ut.no er det tegnet skiløype fra Tottetjern i hemsedal, er det mulig å kjøre et stykke opp dit, eventuelt t-krok? Skal ha med hund, men ønsker ikke starte dagen med å gå opp hele anlegget og ingen erfaringer med å ha han med i stolheis.. Noen som har prøvd? :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hørt at hunder kan løpe til de stryker med fordi de i panikk prøver å holde følge med eieren som fyker avgårde i en skiheis, så vær litt obs på at man ser an lengde, hastighet osv på skitrekket først. Men er selvfølgelig ikke noe problem med en liten t-krok noen hundre meter =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så noen ett år på geilo som tok heisen opp, stod på alpint ned, tok heisen opp igjen, og kjørte ned igjen. Slik holdt de på i ett befolket skianlegg!

Hunden løp som den var gal, jo. Den var livredd for å komme bort fra flokken sin. Det var IKKE vanskelig å se, mend eierene koste seg på ski.

Hadde jeg hatt mulighet skulle jeg brekt skiene deres, slik at den stakkars hunden fikk spart seg.

Men sett bort i fra det, så har min onkel en sprek fuglehund som har gått ved siden av han opp t-trekket da de skal på tur innover fjellet. Hunden klarte helt fint å holde følge, og fikk seg en normal tur videre på turski.

Det er også de som kan ta stolheisen opp, mens hunden løper under. Du har ingen kontroll på hunden, og en sånn "hurtigheis" tror jeg blir alt for heftig for hunden. Klarer du derimot å holde hunden godt fast, burde det gå bra. De stopper nok heisen for deg når du skal på om du spør. Ta på hunden en kraftig sele eller noe, slik at du kan holde skikkelig godt i den også. Har du mulighet til å være to?

Halsbånd ville jeg ikke brukt, i tilfelle hunden skulle holde på å falle ned, og du holder i halsbåndet. Da blir den hengt. En sele kan du heise hunden trygt etter, om den passer og er satt på skikkelig.

Kan være lurt å forholde seg rolig også, slik at hunden ikke blir nervøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig skitrekk ala T-krok er nok ikke så ille siden de ikke går så fort. Dog stiger det jo hele veien så det koster litt. Er ikke bare bare for folk flest og løpt etter heisen oppover på ski :)

Få den til å løpe under stolheis er ikke s lurt med mindre du vet traseen under er egnet. Det er oftere skrenter og slikt under stolheiser enn trakk langs bakken. Sannsynligvi og mer løssnø.

Tror jeg hadde prøvd noe annet.

Vet ikke om jeg hadde turt å ta med min i stolheis. Hun er nesten plagsomt snill og rolig til vanlig. Men vet aldri hvis de plutselig får panikk.

En mulighet er vel Hafjell, de har gondol, det skulle nok være greit å ta med hund i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.