Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge på langs!


aadriian

Anbefalte innlegg

Jeg skal sykle Norge på langs i sommer, og lurer på om det er noen av dere her som har gjort dette før. Vil gjerne høre litt om erfaringer dere har gjort dere, og tar gjerne imot tips. Er nå i planleggingsfasen med henhold til pakking, rutevalg, utstyr og sponsing.

Har et budskap med denne turen jeg skal prøve å få fram før avreise og underveis på turen.

Jeg har nemlig Tourettes syndrom, og skal sykle til inntekt for Tourettes-foreningen. Vil få fram med denne turen hva Tourettes faktisk er, og hvordan man blir påvirket av det. Er faktisk ikke så veldig mange som vet det. Skal vise at enda man har en sykdom som hemmer en, er det INGENTING som hindrer en i å komme seg ut og faktisk gjøre noe til gangs med livet sitt. Man kan også sette seg store mål, slik som jeg har gjort.

Dette sier jeg siden jeg vet at en god del med Tourettes faktisk lukker seg inne og ikke er åpen om sykdommen sin.

Den beste medisin er faktisk og komme seg ut blant folk, å være åpen!

Har en nettside under oppseiling til turen, hvor folk kan følge meg fram til turen, og også underveis. Her skal jeg også følge treningen min fra dag til dag, skrive om fremgangen i planleggingen og ideene jeg får underveis til gjennomføring på turen. Blir også å skrive en del om Tourettes her, og opplyse hva det faktisk er.

Så om noen har tips til gjennomføring av turen min og tips som kan hjelpe under planleggingen, tar jeg dette imot med glede.

Hvordan kan jeg få flest mulig opptatt av av budskapet mitt, og hvordan skal jeg nå ut til folk?

Kom med alt av forslag dere har, og DITT synspunkt på dette! :-)

post-12393-133474778175_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott prosjekt! Både med hensyn til det å bryte barrierer og en fin og minnerik tur, men ikke minst budskapet og støtten du skal sørge for til foreningen.

Tror ikke det er så lett å få sponsorer til slike turer i utgangspunktet, men jeg tror allikevel ditt prosjekt kan få mange til å bli interessert. Kanskje det til og med finnes offentlige midler for noe slikt?!

Litt taktisk planlegging tror jeg er viktig. Foreningen har sikkert et foreningsblad, og der havner vel prosjektet ditt garantert. Kanskje foreningen hjelper deg med litt (innside)kontakt med lokalpressen underveis. Dess mer omtale og spalteplass, dess mer interessant for sponsorer. Så dersom du kan legge fram sannsynlig pressedekning er du et langt skritt nærmere. Et annet tips kunne være å forsterke prosjektet i bredden med å få lokalmedlemmer til å sykle sammen med deg i sitt nærmiljø. Dette skaper enda mer blest og større interesse for lokalpressen og dermed sponsorer.

I sykkelmagasiner osv er det jo omtaler og søk på internet kan sette deg i kontakt med noen som har gjort det tidligere og kanskje kan komme med spesifikke tisp og råd. Leser du blogginnleggene deres ol finner du også mye der. Hva med en mail eller telefon til Sykkelistenes Landsforening?

Selve turen, pakking og tips ellers har jeg vel egentlig ikke, men tror jeg ville sett etter alternativer til de mest trafikkerte strekningene. Skulle jeg komme på noe, kan du være trygg på at jeg skriver det :-)

Lykke til, blir spennende å følge med på prosjektet ditt, Adrian!

Mvh :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å se at du syns det virker som en god ide! Håper det er flere som tenker det samme som deg. Håper også flere kan svare på tråden!

Budskapet med turen er det viktigste for meg, da jeg veldig gjerne ser at flere får opp øynene for hva Tourettes er, og hva en slik sykdom innebærer. Skal også fremme hvor viktig det faktisk er med fysisk aktivitet.

Et utdrag fra brevet til foreningen, hvor jeg beskriver budskapet mitt med turen:

"Vil vise at fysisk aktivitet er livsviktig, uansett om du har en funksjonshemming eller ikke. Dette både for å forebygge livsstilsykdommer, og for økt livsglede. Livsgleden blir styrket av fysisk aktivitet, og både selvfølelsen og mestringfølelsen blir kraftig forsterket når du selv merker framgang i treningen eller glede over andre ting du gjør.

Et menneske består i helhet av fysisk, psykisk og sosial helse, og alle disse blir sterkt påvirket av trening og god motivasjon.

Om man sliter litt på en eller flere av disse punktene er fysisk aktivitet faktisk beste medisin. Så med å vise at det faktisk er mulig å gjennomføre noe slikt på tross av enkelte begrensinger, håper jeg at flere blir motivert til å ta livet sitt fattå gjøre noe med det. Uavhengig om man har en funksjonshemming eller ei.

Kort oppsummert vil jeg med denne turen formidle hva Tourettes er, og hvordan det påvirker en i hverdagen. Vil vise hvordan man kan gjøre livet sitt "rikere" med fysisk aktivitet som hovedredskap. Skal også få frem hvor viktig det er å sette seg mål. Om de er store eller små spiller ingen rolle, det er greit å ha noe å jobbe fram mot! Folk generelt vet veldig lite om tourettes, og en av hovedgrunnene til at jeg drar på denne turen er for å kunne informere hva denne sykdommen faktisk innebærer, i de forskjellige alvorlighetsgrader den finnes.

Vil også som nevnt ovenfor motivere folk til å begynne å trene, å ta fatt i seg selv og sette seg mål. Dette har stor innvirkning på alt fra dårlig selvfølelse til fysisk helse, og ALLE har godt av å være i aktivitet å sette seg mål med livet."

Det er den taktiske planleggingen jeg er i gang med nå, og har skjønt at det er en del arbeid. Visste jo i utgangspunktet dette, men det tar litt tid for meg, siden jeg sliter en del med konsentrasjonsvansker i forhold til sykdommen min. Men målet mitt er å få så mye omtale som mulig, og tenker nå på forskjellige metoder for å nå ut til folk. Både med tanke på nettsiden som snart er oppe, og med hvordan jeg skal komme i kontakt med media, og hva jeg skal si. Har også tenkt tanken på å få med arbeidsgiveren min Rema 1000 på laget, og ser for meg at det kan være god reklame både for dem og for meg.

Skal ta kontakt med sykkelforeningen og høre om de kan hjelpe meg med noe, og komme i kontakt med personer som har gjort dette før.

Regner med å få en del tips der.

Har også sendt en mail til foreningen min idag, og håper på svar derifra kjappest mulig, om hva dem kan hjelpe meg med osv.

Forøvrig så er jeg godt i gang med treningen til turen, og har lagt meg opp et treningsprogram 6 uker fram i tid. Har også satt rammene rundt treningsprogrammet for det neste halvåret, fram til jeg drar på tur 9-10 juni.

Iløpet av uken regner jeg med å ha bloggen min klar, og da er det mulig å følge meg på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott og spennende prosjekt!

Jeg sykla Kystriksveien fra Bodø til Steinkjer i sommer, og anbefaler denne strekningen varmt. Når det gjelder utstyr for en lengre sykkeltur, kanskje du finner noen tips på bloggen min: http://sykkelopplevelser.wordpress.com/2011/05/22/hva-jeg-tar-med-av-utstyr-pa-en-lengre-sykkeltur/

Også for meg var det et mål å skaffe oppmerksomhet om min tur og mitt prosjekt, sjøl om det dreide seg om noe annet enn å samle inn penger. Jeg ringte/sende e-post til lokalavisene en dag eller to i forkant av at jeg kom fram til der redaksjonene holdt til, og fikk napp hos alle. Vil tru at de aller fleste lokalavisene vil være interesserte i å skrive om prosjektet ditt. Trur også ideen til "Koppen" om å få med deg noen lokale ambassadører er god.

Jeg har også noe erfaring med å skaffe sponsorer. Erfaringa mi er at det er lettere å få utstyr enn penger.

En kollega sykla Norge på langs og vel så det i fjor, og samla inn penger til kreftsaken. Har forstått det slik at han møtte giverglede over det hele. Han tok fram innsamlingsbøssa ved enhver anledning. Sikkert også en god ide at saken din er godt synlig på klær og sykkel. Nettsida til kollegaen er for øvrig http://www.nordkapp-lindesnes2011.com/

I tillegg til bloggen, kan du jo koble den med en facebook-side.

For omtale i medlemsbladet til Syklistenes Landsforening, anbefaler jeg at du tar kontakt med redaktør Olav Rokseth, http://syklistene.no/Pa_sykkel/Redaksjon

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fantastisk flott prosjekt du arbeider med, og jeg deler mye av dine tanker rundt dette med å gjøre noe med livet selv om man "har noe å slite med "

for å si det slik.

Jeg ønsker deg masse lykke til, og jeg skal følge med på din hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har det vært stille en stund fra meg, men det betyr ikke at jeg ikke har planlagt noe.

Nå er nettsiden min oppe og går, og har fått 200 tilhengere på facebooksiden min om turen min etter at jeg publiserte denne igår!

Denne er http://www.heltpaafelgen.net/wordpress/?page_id=174.

Hadde satt veldig pris på om dere trykker dere inn på denne og liker siden, del den gjerne videre på deres egen facebooprofil også!

Denne er linket opp mot nettsiden min, og alle innlegg og ting jeg foretar meg der kommer også på facebooksiden.

Nettsiden min er www.heltpaafelgen.net/wordpress/?page_id=174

Har enda ikke fått sponsorer på plass, men det går såpass framover med oppmerksomhet nå at dette er nok i boks om ikke lenge. Har hatt samtaler med Sparebank1 Nordnorge her jeg bor, og driver og utarbeider budsjett som jeg skal sende inn til banksjefen.

Så det går voldsomt framover nå, og jeg setter stor pris på all hjelp i forbindelse med å gjøre prosjektet og budskapet mitt mer kjent, da dette berører mange!

Adrian :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende prosjekt, har titta innom denne tråden i ny og ne. Fin side du har fått opp, og det står stor respekt av budskapet du går ut med. Vet selv hvordan det er å slite med ting som folk flest tar for gitt.

Også må jeg bare si at jeg digga det jeg leste på siden din, du skal begynne på Høgtun jo!! :D Gikk på den skolen ifjor, beste året jeg har hatt. Gikk Topp 30 linja, helt fantastisk skole, elever, lærere og ikke minst natur. Lykke til på puls linja, og hils Edgar, Einar, Lars, Knut, Morten og ikke minst Knut Anders Fostervold! ;p Kjempe lærere sammen! Du kommer ikke til å angre på at du valgte å gå på fhs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ufatteli herlig at folk setter pris på prosjektet mitt og syns det er et bra tiltak, gir meg virkelig pågangsmot! Håper og nå ut til flest mulig med det, så hadde satt veldig pris på om dere som leser her klikker dere inn på linken i forrige innlegg jeg skrev, og liker facebooksiden. Del også gjerne innlegget på facebooken deres! :) På den måten får jeg mulighet til å nå ut til desto flere med det budskapet jeg har å komme med.

Så stilig da, at du har gått på Høgtun! Gleder meg virkelig ufattelig mye til å starte der til høsten, å kunne gjøre noe jeg virkelig har lyst til. Skal hilse til alle sammen jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Så ufatteli herlig at folk setter pris på prosjektet mitt og syns det er et bra tiltak, gir meg virkelig pågangsmot! Håper og nå ut til flest mulig med det, så hadde satt veldig pris på om dere som leser her klikker dere inn på linken i forrige innlegg jeg skrev, og liker facebooksiden. Del også gjerne innlegget på facebooken deres! :wink: På den måten får jeg mulighet til å nå ut til desto flere med det budskapet jeg har å komme med.

Så stilig da, at du har gått på Høgtun! Gleder meg virkelig ufattelig mye til å starte der til høsten, å kunne gjøre noe jeg virkelig har lyst til. Skal hilse til alle sammen jeg! :)

Imponerende prosjekt og innstilling!! Du viser at du tør være deg selv og i tillegg gjøre noe positivt for andre med samme utfordringer som kanskje ikke er så positive som deg selv. Dette er den virkelige eliteidretten i mine øyne! Lykke til videre med prosjektet, og jeg vet du vil lykkes, slik du allerede langt på vei "er på tur" mentalt! :roll:

Jeg har dessverre ikke fjesboka, så jeg får ikke følgt deg der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da er jeg snart i mål med planlegging, og jobber nå med og få alt utstyr på plass.

Sliter en del med valg av pc/nettbrett til og ha med på turen. Trenger at det eventuelt tåler litt fukt, og at det er gjerrig på energi/strøm.

Dette pga jeg blir å bruke solcellepanel til å lade mobil og pc under turen.

Har forøvrig bestilt meg en Sony Ericsson Xperia Active som telefon under turen, nettopp på grunn av at den tåler fukt og er vanntett.

Har du forslag til pc/nettbrett jeg kan bruke til turen, eventuelt erfaring fra bruk under turer du har vært på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.