Gå til innhold
  • Bli medlem

Marokko og Toubkal


Taco

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det nokon som har erfaringar med Marokko? Tenker å reise ned for å gå opp på Toubkal, samt trekke/klatre litt i Atlasfjella. Nokon som veit om kontaktar ein kan bruke som tilbyr transport, samt om det er avgifter ein må betale for å gå opp på fjellet? Kan ein gjere dette på eiga hand, eller er ruta vanskeleg å finne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var på Toubkal i starten av desember. Tredagerstur; henting i Marakesh og opp til hytta første dagen, opp på toppen og nesten helt ned til Imlil på dag to og liten rundtur dag tre.

Brukte www.zbartravel.com for selve turen og det var helt greit. Men tror de fleste guidene har så og si det samme opplegget.

Betalte ca 2000kr per pers. Tror ikke det var noen avgifter inkludert. For kun transport til Imlil tror jeg man kan avtale med lokal taxi.

Var mye snø når vi var der, men mye trafikk så det var hardt og fint å gå. Å gå på egen hånd skulle ikke by på problemer.

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!:shock:

Høyres bra ut. Litt usikker på om eg skal hente inn guide. Er litt keen på å gjere det heile sjølv mtp utgifter, men kunne trengt transport. Dog, reknar ikkje med det er så store problem. Kor lang køyretur er det frå Marrakesh til Imlil?

Tenker i all hovudsak å gå no i vår. Høgst truleg i April. Ev. seint i Mars. Reknar med det kan ligge litt snø. Er det nokon former for brearmar eller liknande som blir forsert, eller er det kun snø?

Cato

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilturen tar vel 1-2 timer.

Det var kun snø. Ihvertfall som jeg kunne se og det var aldri noe snakk om tau.

Mars/april tror jeg er perfekt. Utsikten ved/fra landsbyen Aroumd vil jeg tro kan konkurrere med fruktblomstringen i Hardanger på den tiden.

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, fruktbløminga heime er vanskeleg å konkurrera med, men eg betvilar ikkje at utsikta frå Aroumd er nær i same klasse.

Satsar på at Mars/April er ei god tid å reisa på. Om bilturen berre er på kring 1-2 timar tenker er det ikkje så gale. Trur eg satsar på å fikse alt når eg kjem ned.

Korleis er ruta opp i forhold til hytter o.l. å overnatte i? Markert rute? Kjøper uansett med eit kart som eg/vi kan følgje. Har lest litt om at det er ein del "refugees" der. Er dei "betjente"? Kor mykje må ein ev. betale for å overnatte her? Har vurdert å ta med telt, men tenker litt på å overnatte ute/hytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 4-6 timer opp til hyttene fra Imlil. Jeg tror de er betjente, men det virket som matlaging og slikt var et slags samarbeidsprosjekt mellom de ulike gruppene sine kokker/bærere. Mulig noen av dem er der fast. Vet egentlig ikke :shock:

Tror uansett du bør avtale. Se http://www.imlil.org/toubkal_refuges.htm Pris aner jeg ikke noe om. Køyesenger som står tett i tett.

Pga av snø gikk muldyrene kun til Chamharouch i desember, men etter hva jeg har forstått går de helt opp til hyttene når det er sommer. Så stien er nok mer en smal vei vil jeg tro.

Kan finne tak i gps-spor i kveld.

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på Toubkal to ganger, dog for 12og 13 år siden. Begge gangene i Desember. Første turen fantes det ikke snø i området, så noen breer trenger du ikke bekymre deg for. Året etter leide vi ski hos noen lokale guider og var på toppen på ski. Hadde da snø til litt nedenfor hyttene. Begge gangene har vi benyttet telt og ikke hatt guide eller bærer.

vi har tatt buss til en liten landsby jeg ikke husker navnet på, men der veien til Imlil tar av. Derifra har vi tatt taxi en gang og fått haik med lokale en gang. Har ikke organisert noe på forhånd men skaffet rimelig overnatting vel fremme i Imlil begge gangene. Regner med at det er mer organisert guiding og overnatting nå enn den gang.

Det er ikke noe problem å finne veien opp. Første gangen vi var der hadde vi ikke en gang planlagt å dra til Toubkal (var egentlig på sykkeltur), og tok alt på sparket. Hadde vel ikke kart en gang. Var dog litt kaldt på natta med sommersovepose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Takk for tipsa:) Då er det berre å finne rimelig billett på Norwegian, så er det i boks. Tenker eg legg opp opplegget på eiga hand når eg kjem ned. Korleis er folk i Marokko i forhold til turistar og folk som er interessert i å gå i fjella? Tenkte å vandre litt rundt/klatre litt nokre dagar, og hadde vore utruleg kjekt å komme litt nærare folk og kultur. Er dei imøtekomande, eller er foretrekk dei litt distanse? Tenker i forhold til kor ein kan slå opp telt o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vandret litt rundt i Atlasfjella for et par år siden (sommer) med Toubkal som avslutning, og jeg falt pladask for berberne som folkeslag. De er gjestfrie og inkluderende og har humor så det holder. Vi slo opp teltene utenfor landsbyene, så det var aldri noe problem, men hadde vi campet nærmere landsbyene hadde et eventuelt "problem" vært mer i retning av det Larsdx nevner. :shock: Vi kom til base camp fra Lac du Ifni via passet Tizi-n-Ouanoums, og også der slo vi opp teltene utenfor. Det var temmelig fullt og cramped inne i hytta, - kokkekaoset på kjøkkenet var likevel bare tilsynelatende, de gutta kunne kunsten å multitaske samtidig som de hadde stålkontroll på kokkeleringa si! - det skyldtes trolig at folk hadde ventet i noen dager på bra nok vær til å gå opp. Atlas anbefales på det varmeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.