Gå til innhold
  • Bli medlem

Friluftsliv og lek


knutis

Anbefalte innlegg

Annonse

jeg har i vinter blitt skileikinstruktør og har med det innført leking i skiturene igjen. Også når jeg ikke er på jobb.

Hopp og sprett er jo leik, aking og basking i snøen, dynking av andre, snøballkrig, lengde hopp fra taket, spurte om kapp... Egentlig er veldig mye av friluftslivet mitt en lek. Selvfølgelig går man jo tur fra a-b også, men det lures ofte inn morro på veien. Har hund og vi trener ofte "naturagility" hvilket vil si at vi bruker trær, bekker, renner, steiner ol til å leke oss frem til trening på ting som han bør kunne på skikkelig tur. Som å gå bak meg, vente, gå under/ over/ gjennom ting.

Friluftsliv er mye lek, iallefall for folk som meg som bruker fantasien der man kan. Men vet ikke helt om det var det du var ute etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi med snurrebass blir aldri ferdig med å leke.

Leketøyet blir bare dyrere med alderen.

Jeg går da ikke på tur for å ha det trist og trasig.

Et sted å lufte fiskestanga, ta noen bilder, plante noen telemarksvinger,

eller en bra bakke hvor jeg kan renske terrenget for krattskog med mangelfull teknikk på ski.

Som guttungen pleier å si, "Pappa, når du kjører på ski er du bare 12"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

På mange former ja.

Ski: Ski med barna, skihopp og trening er en form for lek. Skileik.

Med barna: Rattkjelke, akebrett, snemann etc. Bading i elva.

Jakt: Leirduer og jaktrening er lek. Skyte på blink etc.

Fiske: Mye fisking er i mine øyne lek, sjelden det er blodig alvor.

Sneskuter: av og til er det lek. Akstest, toppfart, klatring i bakker etc. Snørekjøring med barna, rattkjelke etter skuter.

Får hund til sommeren og der vil det nok bli mye friluftsliv med lek med hunden, trening og annet moro.

Hva er lek?: Er hobby lek? De som er voksne og bedriver tiden med fjernstyrte fly, biler og båter utendørs. Leker de? Eller bedriver de friluftsliv eller er det hobby.

Lekeelementet er viktig. Lek = Lystbetont. Av og til er det langt fra lek, men fisking og mye annet er i mine øyne lek.

Trening med fluestanga eller hagla er lek.

Klarer ikke helt å skille lystbetont og lek.

Ofte når vi er på tur, og det er lange turer med tunge sekker har vi en standard frase som ofte blir sagt når vi er mektig slitne.

Det er hardt, men gutta liker det..... :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På "private" utflukter blir det mye avslapping hvis jeg er alene. Fisking, bål og kaffe. Hvis jeg har med meg noen ungdommer, gjerne egne unger med venner; blir det gjerne en del aktiviteter for at de skal trives, og ha det gøy på tur. Lage flåter, fjellklatring, orrleik, lage skihoppbakke etc

I arbeidssammenheng blir det mye lek når jeg er på tur. Reiser ut i skogen med forskjellige barnehager, fortrinnsvis førskolebarn og lærer de aktiviteter i naturen. I dag hadde jeg fugledag med en barnerhage og lagde fuglekasse og foringsautomater, grillet pølser og banan med sjokolade i alu.folie. Eller så lager vi lite vannkraftverk, de lærer å farge garn av det naturen har å by på, varme pizza i kokegrop, lager kullsifter og tegner med dem, spikker seljefløyte og andre ting og tang, oppsøker bekker og finner ut hva som lever i der, skattejakt, lager værstasjon, oljelampe, og så lager vi masse forskjellig type mat, dessert, kake etc. Altså mye gøy og lek, og så gir det en fantastisk glede som instruktør, når en ser at de små koser seg ute :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lek er et viktig element i friluftslivet. Noen ganger er det prestasjon som er målet, f.eks en Grønlandskryssing er ikke så mye lek. Toppturer på ski og elvepadling og padling med havkajakk i bølger og brottsjøer er lek på høyt nivå. Det samme kan vel sies om klatring, stisykling, turer med barn og ungdom der glede ved å være ute står i sentrum. Friluftsliv skal være glede og livsutfoldelse.

Homo Ludens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Aslak P har en god innfallsvikel, som du sikkert kan finne noe akademisk litteratur om; forskjellen mellom friluftsliv som prestasjon og friluftsliv som lek. Synes jeg har sett en stor dreining i spesielt skisporten mot prestasjon. De morsomme bakkene nedlegges og erstattes av kjedelige trikkelinjer for O2ere...

Innen barnepsykologien er det fokusert litt på "boltrelek", f.eks: http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=35274&a=2. Tror nok voksne også har et stort behov for "lek", ikke bare konkurrranse og prestasjoner (helt sikkert mange som konkurrerer som "leker")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.