Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til tilberedning av fisk på tur? La oss dele våre erfaringer...


freebag og fiske

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er glad i å fiske på fotturer og kanoturer der jeg bor i telt. Jeg er også glad i å spise fisken jeg får, men savner etterhvert flere måter å tilberede fisken på. Variasjon rett og slett. Det er sikkert mange her inne som har gode råd om hvordan de liker fisken på tur. Får mest ørret på tur, men også noe røye og iblant som harr, abbor og gjedde. Ørreten blir det ofte til at jeg salter, krydrer og steker i smør. Er de rundt 300 g stekes de hele er de fra 500 og litt oppover lager jeg gjerne fileter. Har også eksperimentert litt med å pakke fisken i aliminiumsfolie og hive på bålet med stor suksess. Her er det veldig godt med rikelig med smør og gjerne litt smakstilsetninger, f.eks. hvitløk eller chili som begge er lette å ha med på tur. Bruk av litt einer i buken kan også funke faktisk.

Hvordan pleier dere å tilbredere fisken?

Og hvordan tar dere vare på fisken dersom dere på tur flere dager og f.eks. skal vandre videre de neste dagene? Lønner det seg da å steke/koke fisken først og så ha den med til neste sted på den måten?

Er også veldig nysgjerrig på varmrøyking. Dette er jo fantastisk godt, men hvor avansert er det å få til på tur? Kjenner såvidt til abu-røyken og lignende modeller, men disse tar jo fort både plass og vekt. Finnes det noen hemmelige tips til hvordan å røyke fisk på tur? Kan man f.eks. bruke aliminiumsfolie hvis man klarer å lage et litt større rom ut av det? Funker det med kvister av einer og dvergbjørg alene, eller bør man helst ha med seg såkalt røykspon i tillegg? Hvor lenge bør fisken røykes? Og hvor lenge er den holdbar etter at den er røkt? Den er jo gjerne best varm da, men dere skjønner...

Kom med masse tips folkens så kan vi alle berike kjøkkenriket vårt til neste tur 8)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til røking trenger du en tett boks.

Det går å røke i kokekar.

Men, det viktigste med røking, er at du må salte fisken natta over, skylle og tørke den.

Så kan du bruke litt røsslyng i kjelen, ha en mindre kjele oppi, med fisken i. anbefaler deg å legge fisken på en rist.

Enig, aburøken er tung.

Alternativt kan du lage deg et lite røketelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ærlig innrømme at variasjon ikke er min sterkeste side når det kommer til feltmat, tilbereding av fisk ute m.v. Har funnet mine feltretter og måter å gjøre ting på, og holder meg stort sett til det. Ørreten/røya stekes i panna og hives på brødskiva eller etes rund. Krydra med pepper og aromat/salt. Det holder for meg, gitt. Smaker like fantastisk hver gang uansett.

Er fisken stor, flekker jeg den eller skjærer filètstykker og eter den som ren biff rett og slett. Sikler ved tanken!

Dog. Det kan jo hende jeg hiver meg over folietrenden på bålet en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker stort sett etter ørret, mest i mindre vann i Nordmarka så det er ikke alltid de er så store.

På mindre ørret så har jeg noen ganger tat med en liten pose fiskekrydder, mener den heter ovnsbakt fisk. Slike Black Boy poser man får på dagligvare.

Har litt smør og fiskekrydder inni fisken. Har og litt krydder utenpå. Så kutter jeg av 2 passe grankvister men godt med bar, legger de i vann noen minutter.

Legger så fisken hel på de og rett og slett holder over bålet, snur en gang. Fisk som ikke er så store trenger ikke mange minutter.

Alternativ så har jeg hatt med litt honning og chili. Steker fisken i panne eller på grillrist. Så smører jeg på chili og honning og så lar den få en kjapp runde til med det. Ikke for lenge for da blir det svidd. Får jeg ikke noe særlig fisk så blir honningen pålegg istedet.

Kan og steke fisk på stein hvis man har en fin bålring å kan legge en flat stein akkurat i ytterkant av bålet.

Bruker og noen ganger folie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig i at ABU-røyken er noe for tung tung, så den pleier bare å være med på kanoturer og ved kortere turer med sekk. På en annen side er varmrøkt røye (og ørret) noe av det beste en kan spise på tur, og en fin avkobling fra stekt fisk.

Ang. fremgangsmåte - Har hatt godt hell med å filetere fisken for å få størst mulig overflate for saltet. Bruker stort sett fint salt som trekker raskt inn i fiskekjøttet, og lar filetene ligge skrått på en stein eller henger de opp i en grein med hyssing. Det vil renne/dryppe lake fra filetene etterhvert som saltet fordriver vannet. Er det sol eller en liten bris, kan filetene røykes etter allerede 2-3 timer. Legg igjen brenner og foten ABU-røken skal stå på for å spare vekt, og sett røykovnen over et mindre bål i 20 minutter, så er fisken klar til å spise. Varmrøkt laksefisk er like god varm som kald, og passer både som middag og "snacks" ved bålet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de siste turene har jeg lagd noe så norsk som sushi! Med wasabi, Gari, Nori og ris. Det er mye enklere å lage enn det høres ut, og jeg syns det er godt. Og ferskere råvarer kan ingen restaurant stille opp med!! Så er det jo veldig lette råvarer da. Veier nesten ingenting.

Og så er det litt kult å sitte ved ett fjellvann og kjenne lukta av ris og eddik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk opptil 300g "skårer" jeg hel. Jeg skjærer 4-5 tversgående kutt i fisken og steker den hel. Da trenger den mindre steketid og blir ikke tørr.

Større fisk fileterer jeg og deler filetene i passe stykker.

Jeg har alltid med meg stekemel på tur. Jeg blander hvetemel, passe med salt, pepper og litt piffi i en plastpose.

Når fisken skal stekes, rister jeg den i melposen så den får et tynt mel/krydderlag. Stekes i smør! Bankers!

Blir det fisk til overs, strør jeg et tynt lag med finsalt i buk og utenpå og legger den i en plastpose. Neste dag er den klar til å trekkes. IKKE KOKES! Man trenger ikke salt i vannet.

Ellers kan man jo varmrøyke fiskefileter på en steinhelle tett ved bålet. Man kan enten salte på forhånd eller strø litt finsalt på rett før røyking. Dette er i hvert fall varianter nok for meg. Blir aldri lei av fisk som turmat!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har faste plasser hvor du pleier å fiske så kan for eksempel et ubrukt tiliters malingsspann være en super røyke. Lit spon eller lignende i bunnen, heng fisken på en pinne som stikkes gjennom to hull øverst i spannet og sett lokket på. Sett spannet på bålet og en to tre så har du varmrøkt fisk.

Men det fineste med et slikt spann eller en tom kakeboks eller hva du nå måtte ha, er at du bare kan stikke den ned under noen steiner eller under en einerbusk til neste gang du kommer for å fiske. Ingen gidder å ta med seg et slikt sotet rustent spann, men en Abu røyke forsvinner nok fort hvis du setter den igjen et sted.

Ellers liker jeg å koke / trekke stor fisk. Jeg synes det er både enklere og bedre enn steiking.

Hvis du ikke har med steikepanne eller gryte, så kan du pakke fisken inn i et tykt lag myrmose og legge den rett i glohaugen. Da blir den dampet i løpet av 10 - 15 minuter. (Et par gamle aviser dyppet i vann kan gjøre samme nytten.)

Småfisk pleier jeg å flekke som en klippfisk, så skjærer jeg en kvist som ser ut som en Y og henger fisken på denne med halen ned. Så stikkes kvisten ned i bakken så ner bålet som mulig med kjøttsida på fisken inn mot bålet. Med litt god varme er fisken ferdig på kun kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Mye fine tips her, men hva med oppevaring av fisk på tur da?

Det hender jo rett som det er at man har heller med seg en dag og får bra med fisk, mer enn man spiser samme dag. Neste dag skal man f.eks. gå eller padle noen mil. Hva er beste måte å bevare fisken på slike transportetapper, og hvor mange dager er den holdbar? Jeg snakker nå om sommerstid, så kan man heller gå ut fra at fisken holder seg lenger desto kaldere det er.

Jeg kjenner jo godt til tips som å grave den ned i snøfonn eller myr, men det er jo vanskelig når man forflytter seg mye. Pleier bare å salte litt i buken på fisken jeg da, men er usikker på hvor lenge den er holdbar på den måten? Og oppebevaring i plastpose, er det ok eller er det tabu og ødelegger fisken?

Håper på flere tips om disse tingene siden jeg har hørt mye forskjellig og alltid selv er usikker på hvor lenge jeg skal dra med meg fisken på tur eller evnt hvor mye jeg kan tillate meg å fiske opp hvis jeg treffer bra bett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...
  • 3 uker senere...
freebag og fiske skrev (På 21.2.2012 den 23.48):

Mye fine tips her, men hva med oppevaring av fisk på tur da?

 

Det hender jo rett som det er at man har heller med seg en dag og får bra med fisk, mer enn man spiser samme dag. Neste dag skal man f.eks. gå eller padle noen mil. Hva er beste måte å bevare fisken på slike transportetapper, og hvor mange dager er den holdbar? Jeg snakker nå om sommerstid, så kan man heller gå ut fra at fisken holder seg lenger desto kaldere det er.

 

Jeg kjenner jo godt til tips som å grave den ned i snøfonn eller myr, men det er jo vanskelig når man forflytter seg mye. Pleier bare å salte litt i buken på fisken jeg da, men er usikker på hvor lenge den er holdbar på den måten? Og oppebevaring i plastpose, er det ok eller er det tabu og ødelegger fisken?

 

Håper på flere tips om disse tingene siden jeg har hørt mye forskjellig og alltid selv er usikker på hvor lenge jeg skal dra med meg fisken på tur eller evnt hvor mye jeg kan tillate meg å fiske opp hvis jeg treffer bra bett...

En av grunnene til at jeg fanger fisk på tur i utgangspunktet er fordi jeg ønsker å spise fisk av utmerket kvalitet (så fersk som mulig). Derfor lagrer jeg i utgangspunktet heller ikke ren fisk over flere dager. Hvis så skjer/er helt nødvendig, er det salting som gjelder, eller tilgang på snø. Ved transport til fots i sekk så prøver jeg å ha fisken pakket vekk fra varmeutviklingen mellom rygg og sekken. Legger ofte våt mose i buken på fisken, eller bruker snø hvis tilgjengelig. Ved transport i packraft så legges eventuell fisk i bunn (pakket tett) for å dra nytte av det kalde vannet. Fisk kan også henge i vannet festet til farkosten der det egner seg.

Gjedde taco: Gjeddeskav legges i smør eller olje sammen med tacokrydder i et par timer. Stekes og serveres i tacolefser (tilbehør etter hva man gidder å bære/type tur).

Abbor: Krydres og får et par klatter med smør i buken. Pakkes i folie og stekes på bål. Eller dampes i egen anordning(se video)

Røye og ørret: Samme som de andre som har svart, men i tillegg laget en egen ordning for røyking og damping(se video)

Anordning: Har klippet til en grønnsaksdamprist slik at den passer ned i en kjele av titanium. Bruker enten folie, eller som på videoen, teflonmatte oppå risten, som fisken legges på. Spon spres selvsagt utover i bunnen på kjelen. I samme kjele kokes og stekes annen mat, vannkoking og baking. Så en kjele til alt på de lengre turene til fots. Unntaket er kaffen, da "jåler" jeg meg litt ekstra uansett type tur ved å ha med noe som er dedikert til akkurat go'kaffen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.