Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitur på Kvamskogen (utenfor Bergen)


ØysteinJ

Anbefalte innlegg

Hei.

Har nettopp kjøpt meg fjellski (Åsnes Amundsen 1112), og tenkte jeg skulle få prøvd de nå til helga. Jeg er helt uerfaren når det gjelder langrennski, med tanke på teknikk og slikt, og kunne trengt noen tips angående valg av løype. Tenkte jeg skulle kjøre til Kvamskogen utenfor Bergen til helga. Er det noen som kjenner løypene der og vet en som hadde vært fin å bryne seg på som nybegynnertur?

Tar forøvrig gjerne imot tips til greie løyper i kjøreavstand fra Bergen. 8)

Takk for hjelpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å komme med litt mer info, så kjøpte jeg skiene fordi jeg ser at dersom man ønsker å være med på DNT-turer, må man enten ha ski for å delta i perioden fra desember til mai, eller så må man finne seg i å måtte vente til snøen forsvinner. Jeg ønsker å komme dit at jeg kan dra rundt på toppturer på vinterstid også. Så da synes jeg Amundsen-skiene virket som et godt valg. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Åsnes amundsen er gode ski, super til fjell og skog.

dersom du ikkje gidd på kjøre heilt til Kvamskogen kan du stoppe på Gullbotn, p-plass til høgre på veg frå bergen (p-plass venstre side er betalparkering). Her er det lysløype og fint å gå. Dersom du vil gå innoverfjellet så er det berre å ta opp skogsvegen innerst inne og rusle oppover. Her er det preppa eit stykke opp og over tregrensa er det fint og faltt å gå. Eit anna alternativ er Totland eller Bjørndalen innenfor Espeland. Stor p-plass og fint å gå, anbefalt. Og så klart er det jo fitn å gå over vidden frå ulrikken til fløyen, eller fløyen og rundt Blåmannen til rundemanen, litt bratt og krever litt skirøynsle på veg ned mellom barnevogner og akebrett :shock:

Tips: god smørning er viktig, evt feller. Ingenting øydelegg ein god skitur som bakglatte ski!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Pratet med en lokalkjent kollega, og det blir en tur ut fra Furedalen i Kvamskogen. Tar sikte på å følge veien fra Furedalen inn til Møldal, og videre inn til Svartatjørn og kanskje opp på Såtatoppen hvis formen tilsier det. :)

Men takk for gode tips! Skal definitivt prøve meg på de plassene i tiden fremover. Liker tanken på å finne en plass å gå hvor jeg kan gå i mitt eget tempo og ikke være i veien for alle de erfarne skientusiastene. :lol:

post-10583-133474778168_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Ja, mener det er de skia, ja. Mener jeg leste de het noe annet før. Tror nesten jeg får gi tilbakemelding på det etter første turen min utfor bratte bakker. Har en mistanke om at det blir litt vanskelig uansett hvilke ski jeg bruker. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

ta deg en tur på gullfjellet, gjerne fra Osavatn. Vi var over vidden i går kveld og det var hardt og isete og satte tålmodighet og utstyr på prøve (se annen post). Men er ellers en fantastisk fin tur når det er så fint vær som nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.