Gå til innhold
  • Bli medlem

Helt ny på gps, helt enkelt, hvordan fungerer det?


sylvestros

Anbefalte innlegg

Har null peiling på GPS egentlig, an den enkle grunn at jeg aldri har brukt det.

Spm. er hva som kreves for å bruke det?

Hvordan fungerer det...hva må du gjøre for å komme fra punkt a til b?

Kunne bare tenkt meg en tilbakemelding på det du skal gjøre,sånn helt enkelt bare.

Og hvordan funker det bruke kun gps, uten kart i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten å ha installert kart på gps så må du lære deg å finne koordinater i ett vanlig papirkart. Samt gjøre om på innstillinger på gps'n slik at den bruker samme koordinatsystem som det du leser av fra kartet.

Punkt A er der du er, det finner gps selv. Punkt B leser du av fra papirkart, så går du inn i menyen på gps og velger en funksjon som lar deg taste inn destinasjon som koordinater. Tast inn koordinatene. Da kan du få opp ett kompass som alltid peker mot destinasjon samt sier hvor langt det er igjen i luftlinje.

Man kan også få opp koordinatene der man er for så å overføre disse til papirkartet slik at man ser på papirkartet hvor man er.

Har man derimot lagt inn digitalt kart med akkurat den stien du skal gå inntegnet så kan du få gps til å følge denne stien. Da følger pilen på kompasset svingene i stien på en måte. Avstanden blir da beregnet ut fra lengden på stien og ikke luftlinje. Man kan da også se på det digitale kartet så ser man hele tiden hvor man er.

En annen funksjon er at GPS'n kan lage "spor" , Den tegner av en strek(egentlig mange koordinatpunkter) som viser hvor du har gått. Denne kan du lagre også kan du følge denne en annen gang eller du kan legge den inn på pc og inn på for eksempel google earth. Da kan du vise på kartet nøyaktig hvor du gikk.

Man kan også lagre punkter ved for eksempel hytter, fiskeplasser eller ei bro over ei elv. Så kan man senere velge punktet som destinasjon så viser GPS veien. Disse punktene kan man også få fra andre, for eksempel fra brukerne her inne. Det gjelder spor også.

Og til slutt Man stoler ikke kun på gps. Man har alltid med seg papirkart og kompass i tillegg. Papirkart og kompass går for eksempel ikke batteritomt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjøper GPS også kjøper du kartene du trenger. Om du går for en Garmin så er de vanligste kartene Topo Adventure (1:50000) til rundt 780kr kartet og Topo premium (1:20000) til 1200kr kartet. Det trengs 20kart for å dekke hele norge.

Ett annet alternativ er Gratis kart fra www.frikart.no Dette er ett kart som brukerne selv er med å bygger opp. Dvs at i områder med ivrige brukere kan disse kartene være bedre enn kjøpekartene mens andre steder finnes det lite info om stier, hytter, skiløyper, etc.

Magelan har nok billigere kart men er langt mindre utbredt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke snakke for andre områder, men I Trondheim arrangerer TT (DNT Trondheim) kurs i bruk av GPS. Hvordan å bruke GPS'n vil du nokk uansett lære deg relativt fort, og finnes mange guider på nett, samt at det er mange her på forumet som kan hjelpe deg på veien.

Har selv en Garmin GPS, som sagt over... vil koste litt for å dekke hele landet. Men vil legge til at 1:50000 kartene er stort sett mer en bra nokk for normalt turbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drev såg over litt av monsens rute når han dev på nordkalotten.

Man finner jo koordinater på de vanlige gule sider kartene på internett.

WGS 84:

N 69 grader 36.895, E25 56323

WGS 84-DESIMAL:

69.61492, 25.93872

EUREF89:

7813983, 1151179

Hva sier alt dette? Hvor mye skalman ha med når man skal legge inn koordinater på kart?

N og E skulle vel være nord og øst da men.

Viss noen gidder svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WGS-84 og EUREF89 er bare 2 forskjellige formater.

Skal du bruke kart fra Statens Kartverk, er det vel EUREF89 formatet fu vil forholde deg til.

Så i ditt eksempel: 7813983, 1151179

Først finne ruten 7813983, 1151179

Deretter bruker du resterende tall for å finne punktet i kartet. I ditt eksempel er posisjon veldig nøyaktig, og for normale blåtte øyet, ville jeg nokk ha rundet de av til 7814, 1151.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de koordinatene og tallene jeg nevnte overfor, alle de må skrives inn i gps-en for å få orientert sge i terrenget?

Det enkle svaret er "nei".

Hvis du bruker GPS med digitalt kart så trenger du muligens aldri å bruke noen koordinater. For Garmin kan du for eksempel bruke MapSource for å kartlegge ruten på PCen og så overføre den via USB til GPSen.

Dersom du skal bruke GPS sammen med papirkart må du være istand til å bruke koordinater. Allikevel trenger du bare bruke ett koordinatsystem og ikke alle sammen på en gang.

For eksempel, du har funnet et punkt på kartet som du vil gå til og leser av dette på kartet, så kan du taste inn det på GPSen. Også motsatt, du leser av koordinatene på GPSen og finner dem igjen på kartet.

Selv har jeg med kart som backup, men har utarbeidet ruten på PCen på forhånd og følger bare GPSen når jeg er ute å går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WGS-84 og EUREF89 er bare 2 forskjellige formater.

Skal du bruke kart fra Statens Kartverk, er det vel EUREF89 formatet fu vil forholde deg til.

Hmmmm .... fort gjort å havne ut på viddene når vi begynner å snakke om datum og slikt.

Datum = den offisielle fasiten for hvordan jordkloden ser ut (hvilke avvik vi har fra rund kule, hva som er 0 meter over havet og slikt noe).

WGS-84 er i dag rimelig enerådende (world geodetic survey). EUREF89 bygger på WGS-84, men er mer nøyaktig i våre områder. Forskjellen TROR JEG dreier seg om en halv meter eller mindre - i hvert fall ikke noe du trenger bekymre deg for i praktisk bruk.

Et eldre datum som fremdeles brukes på en del sjøkart (spesielt eldre sjøkart) er ED-50 (Europeisk datum, datert 1950). Forskjellen mellom ED-50 og WGS-84/EUREF89 kan bli opp mot 400 meter eller så. Da begynner det få betydning. UTM rutenettet på et ED50 kart vil være opp til 400 meter forskjøvet i forhold til et nyere WGS-84 kart!

Når vi så har valgt riktig datum så kan vi velge ulike måter å vise koordinater på:

Lat, lon som grader, minutt, sekund: 5grader 30' 00''

Lat, lon som desimalgrader: 5.5grader

UTM (sonebelte 32, 33, 34, 35 eller 35 dekker Norge, pluss mange tall)

MGRS - som er UTM for dummies. Inneholder sonebelte pluss en bokstavreferanse (2 bokstaver) som sender deg til riktig 100x100km rute (M711 kartbladet dekker eksakt EN slik rute) pluss tall som plasserer deg riktig innenfor denne ruten. Dette er de blå tallene og rutenettet på M711-kartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med respekt å melde tror jeg kanskje ikke ulike typer kartdatum er rett sted å starte en forklaring på hvordan man skal bruke en gps =)

Hvis man kjøper en garmin-gps følger det med en CD med et treningsprogram, hvor man kan lære seg navigering og praktisk bruk av en gps. Anbefaler deg å melde deg på et DNT-kurs som ble nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ED-50, WGS-84, EUREF89 er tre ulike typer datum?

Ja

Der sistnevnte er den tryggeste?

Ikke "tryggest". Mest nøyaktig. Har null og niks å si for friluftsformål. Kan derimot ha betydning for detaljplanlegging av kabelgater og slikt i byer.

Og merk at for vanlige dødelige så kan WGS-84 og EUREF-89 brukes hipp som happ om hverandre. Sett GPSen din til WGS-84 (dette er standard innstilling på alle jeg har vært borti) og glem at du noengang har hørt noen bruke ordet datum.

Eneste snublesteinen med norske kart er at GAMLE kart kan være i ED50, spesielt sjøkart. Da blir UTM rutentettet (det blå) forskjøvet mellom 0 og 400 meter.

Ulike måter å vise koordinatene på sier du, ehh

Mange som sliter med at både UTM/MGRS og lat/lon kan skrives på litt ulike måter. Du velger selv om GPS skal vise UTM, MGRS (hvis den har det da), lat/lon grader minutt sekund eller lat/lon desimal. Får du oppgitt koordinater på en annen måte enn du er vant med så får du bare GPS til å vise på samme måte, legger inn de nye tallene og skrur GPS tilbake til det du er vant med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med respekt å melde tror jeg kanskje ikke ulike typer kartdatum er rett sted å starte en forklaring på hvordan man skal bruke en gps =)

Problemet er jo at man møter datum enten man vil eller ikke... Og da dukker spørsmålene opp: Det står EUREF-89, men jeg vil ha UTM? Men GPS-en min godtar bare lat/lon og WGS-84?

Enig i at I DAG så kan man drite i datum fordi absolutt alt så allikevel går i WGS-84/Euref-89, men som ny bruker som leter etter koordinater til f.eks. DNT hytter så møter man likevel denne informasjonen. Samtidig skal man takle utfordringer knyttet til hvorfor samme punkt kan ha koordinater skrevet på seks ulike måter.

99prosent av alle som bruker GPS trenger kun å vite følge følgende: Det finnes noe som heter datum, og den du skal bruke heter WGS84. Noen ganger vil du også møte EUREF89, men dette er klin likt WGS84. Så lenge du holder deg GPS, kart og koordinater på WGS-84 så skal det gå deg vel, og du skal leve lenge i landet uten å rote deg bort.

Hvis man kjøper en garmin-gps følger det med en CD med et treningsprogram, hvor man kan lære seg navigering og praktisk bruk av en gps. Anbefaler deg å melde deg på et DNT-kurs som ble nevnt ovenfor.

Støttes 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gps uten kart fungerer fint, selv om du mister noen veldig sexy ekstrafunksjoner. Men...

...lær deg kartreferanser.

Huskeregel. Først finn pos langs x-akse, så langs y-akse. Leit på nett og du skal finne.

Bort til dama opp i skjørtet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.