Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus Omnifuel - hvor lang koketid


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei

Akkurat kjøpt meg ny Primus Omnifuel og lurer på hvor lang tid man vanligvis bruker på å koke opp 1 liter vann dersom jeg fyrer med renset bensin?? (Da med lokk altså)

Klar over at dette avhenger av temperatur og vind også, men sånn ca?

Brukt stormkjøkken i alle år og denne type brenner er nytt for meg. Mistenker at den brenner med veldig lav effekt. Ingen reaksjon når jeg snur på justeringsbryter, og den blå flammen er veldig ujevn/hakker på en måte.

Bruker 0,6 liter flaske og har fulgt bruksanvisning til punkt å prikke. Også renset dysen. :-)

Håper noen har tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan virke som du har samme problem som denne https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=28017&highlight= Kanskje det har vært en feilproduksjon i en serie eller noe...

Men

Ta ut dyse og pump igjennom litt bensin for å skylle ut for eventuelle urenheter etter produksjon.

Gjør rein dysa før du setter den inn igjen (Og sjekk at det er rett dyse for bensin)

Fyll tanken opp til merket og pump 20pump.

Slipp ut litt bensin og steng. Tenn på for forvarming. Når flammene avtar så åpner du krana og (Krana ved pumpa skal stå helt oppe og justering skjer med krana ved brenneren) har en fyrstikk klar om nødvendig. Brenner den ikke helt skikkelig med en gang så la den gå litt på svak effekt så skal den normalt ta seg opp ganske fort. Øk på gradvis. Om det ikke funker så kan du prøve å ta den helt fra hverandre men det kan også være lurt å ta en tur til butikken og levere den tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Heisann! Er du sikker på at du bruker riktig dyse? Ellers er jo forvarmingen veldig viktig for at flammen skal brenne jevnt.

Ja, bruker riktig dyse for renset bensin. Og forvarmingen bør også være bra. Etter boka. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Kan virke som du har samme problem som denne https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=28017&highlight= Kanskje det har vært en feilproduksjon i en serie eller noe...

Men

Ta ut dyse og pump igjennom litt bensin for å skylle ut for eventuelle urenheter etter produksjon.

Gjør rein dysa før du setter den inn igjen (Og sjekk at det er rett dyse for bensin)

Fyll tanken opp til merket og pump 20pump.

Slipp ut litt bensin og steng. Tenn på for forvarming. Når flammene avtar så åpner du krana og (Krana ved pumpa skal stå helt oppe og justering skjer med krana ved brenneren) har en fyrstikk klar om nødvendig. Brenner den ikke helt skikkelig med en gang så la den gå litt på svak effekt så skal den normalt ta seg opp ganske fort. Øk på gradvis. Om det ikke funker så kan du prøve å ta den helt fra hverandre men det kan også være lurt å ta en tur til butikken og levere den tilbake.

Ja, det virket jo som mye det samme.

Ja, har gjort alt det du foreslår tidligere. Flere ganger og vært veldig nøye med dette. Til og med hatt den inne på butikken for å få dem til å kikke på den. Men ifølge karen der funket den fint. Men nå testet aldri han effekten på den.

Er det så at man bare vil kunne se effekten på den blå flammen ved de første millimeter man dreier justeringsbryteren?

Jeg skrur den litt opp, og kan da se at effekten øker ørlite, men så er det ingen endring lenger selv om jeg fortsetter å dreie opp mot en halv runde.

Prøvde nå nettop å koke opp 1 liter vann med den (med renset bensin). Brukte liten kaserolle med lokk(til stormkjøkken). Dette tok meg over 12 min.

Etterpå prøvde jeg å koke opp samme mengde i samme kaserolle, med mitt stormkjøkken/rødsprit. Der kokte det på under 10 min.

Trodde ting skulle gå kjappere med en Primus Omnifuel. :-) Har lest rundt på nett, og folk snakker om at den koker opp 1 liter vann på ca. 3,5 minutter. Isåfall er det som jeg mistenker noe i veien med brenneren. At jeg ikke får full effekt av en eller annen grunn.

Noen som har peiling på hvor lang tid det burde ta å koke opp 1 liter vann, eller evt. kunne tenkt seg å teste det? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, bruker riktig dyse for renset bensin. Og forvarmingen bør også være bra. Etter boka. :-)

En fin film du har laget forresten! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rundt 4min er omtrent koketid for en liter vann om det ikke blåser noe forferdelig. Og det skal være stor forskjell på effekten når du justerer denne. Omnifuel har utmerket effektjustering.

Ta gjerne å film den og legg ut her så kan vi se. Spør også i primushjelpetråden så er det flere som svarer.

Og det ligger mange youtube filmer av denne ute allerede så du kan se der hvordan den skal nrenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.