Gå til innhold
  • Bli medlem

På ski til kjerag


nilshermann

Anbefalte innlegg

Annonse

Det bør være fullt mulig å gå på ski til Kjerag fra f.eks Ådneram i Sirdal eller fra Lortabu ved rv 45 i Hunnedalen. Vil anbefale sistnevnte alternativ og du går forbi Sandvatn og Langavatn turisthytter. Fra vinterferien er det kvista løype til Langavatn. Sandvatn er ei populær hytte midtvinters også så det blir nok gått nye spor der hver helg det er bra vær og kanskje også til Langavatn, men det er neppe spor opp til Kjerag.

Har sjøl aldri vore i Kjeragområdet i perioden desember til april så eg veit ikkje koss forholda er der om vinteren men du må rekne med det kan vere avblåst på sjølve Kjeragplatået, men det bør gå greit å finne en teltplass i nærheten. Om du ikkje skal ha svært mykkje bagasje med deg er det vel best å gå med sekk da terrenget er noe kupert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør være fullt mulig å gå på ski til Kjerag fra f.eks Ådneram i Sirdal eller fra Lortabu ved rv 45 i Hunnedalen. Vil anbefale sistnevnte alternativ og du går forbi Sandvatn og Langavatn turisthytter. Fra vinterferien er det kvista løype til Langavatn. Sandvatn er ei populær hytte midtvinters også så det blir nok gått nye spor der hver helg det er bra vær og kanskje også til Langavatn, men det er neppe spor opp til Kjerag.

Jeg har nettopp snakket med en av de som kvister løyper i dette terenget. Han hadde, fra kjentmannen på Øvstabø, blitt kraftig advart.

Vannene var dekket med 20-30 cm snø oppe på "slush" som igjen var oppe på noen cm is. Kjentmann advarte mot å gå på isen. Om dette gjelder på Sandvaten, Blesevaten og Langavaten, som alle ligger på 900m oh eller høyere, er jeg litt i tvil om, (Det ble ikke spesielt nevnt.)

I tillegg, og det finner jeg noe mer urovekkende, mente "kjentmann" at ruten fra Lortabu til Sandvaten burde stenges på grunn av rasfare.

(Dette ble nevnt spesielt.)

Om det er rasfare i det terenget, blir den antakelig ikke mindre andre steder.

Jeg kjenner kjentmannen personlig, og kan gå god for at advarsler fra den kanten bør tas alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.