Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger det meste av utstyr


Zai

Anbefalte innlegg

Tenker å begynne å gå på fjellet, og trenger derfor det meste av utstyr. Under er en liste over utstyr jeg har funnet ut at jeg trenger. Utstyret vil bli brukt året rundt. Tenker å bruke 6000-8000 kr, dersom det er mulig? Har lagt ved noen linker til forskjellige produkter jeg vurderer. Noen som har erfaring med disse, eventuelt anbefaler noe annet?

Fjellbukse (Bergans breheimen II)

Fjelljakke (Bjørkly D, Nalla D, Nut D)

Tynn genser i ull (vil det gå greit å strikke selv?)

Tykk genser i ull (vil det gå greit å strikke selv?)

Fjellstøvler (Lowa Tibet Pro GTX)

Ryggsekk (Lowe Alpine Khumbu 65-80 ltr )

Vindtett lue (Helly Hansen windstopper)

Hodelykt (Petzl tikka plus)

Ull- og vind votter (Hestra Kebnekaise Mountain Mitt)

Kart (DNT)

Kompass (Silva expedition)

Kniv (Leatherman Kick)

Drikkeflaske (Big Chill/Camelbak)

Sovepose (Barents)

Liggeunderlag (Ajungilak Bamse Extreme)

Telt (Fjällräven Skule R/S 2 UN)

Kokesett (Trangia Stjernebluss)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det er prisen du setter så må du nok Finne noe brukt.

Kan også tipse om brukt militærutstyr. Forsvarsbrukt.no finnes men er forholdsvis dyre etter min mening. Om du bor i nærheten av Hønefoss så er det utsalg på Hvalsmoen hver fredag og lørdag. Her kan du i allefall finne billige votter. Ny Goretex vindvotter til 50kr og ullvotter til 20kr paret. Billige ullgensere og Det meste av klær som trengs egentlig. De har også litt forskjellige sekker som er verdt å ta en titt på. Forsvarets liggeunderlag er jo greit nok. Varierer litt hva de har inne men uansett verdt ett besøk om man har stramt budsjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å regne sammen produktene du har valgt deg og legge til 100-150kr i frakt for hver nettbutikk du velger å bruke.

Kan jo også tipse om at det har kommet en helt ny kartserie. Laget i plastmateriale som tåler vann og hard bruk. De er også 4x så store som de vanlige 1:50 000 kartene

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=27915&highlight=

Tips www.Prisjakt.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får jo mye fint brukt og hvis du vil spare litt penger.

Er jo mange som bare vil ha nytt eller har kjøpt feil osv.

og hvis du har litt talmodighet og bruker prisjakt.no som Phaser nevner kan e du legge register deg og få mail når produket kommer til en angit pris,er veldig kjekt og bruker "pris historik" der og så ser du om det er mulig og få på tilbud :D

og husk det er ikke nødvendighvis utstyret som gjør om du har en fin tur i naturen :-) (alså skal ha bra utstyr med det er folk som har vært på sydpolen får 100 år siden og det var nok ikke topp utstyr vs i dag gikk nå bra med dem og)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil vel egentlig anbefale deg om å ikke handle alt på en gang. Det er mye utstyr du skal ha og ofte så må man prøve og feile, steg for steg, før man finner det som passer deg. I tillegg skal enkelte ting brukes litt før det sitter skikkelig, samt at det er mye nytt utstyr du skal bli komfortabel med(alt står ikke i bruksanvisningen).

Begynn med ytterbekledning. Jakke, bukse og sko. Og bruk det du har av ull og fleece for å holde deg varm nå på vinterstid. Deretter bruker du dette på et par lengre dagsturer for å se om alt passer slik du ønsker, og evnt bytter til noe du er mer komfortabel med. Det er mye godt utstyr du har på listen din, men det er ikke sikkert alt passer deg.

Eg har for eks Breheimen skallbukse selv, og er strålende fornøyd. Samme er flere i familien som har samme bukse. Men vet at ikke alle liker den og foretrekker andre modeller fra Bergans, eller andre merker.

Av andre ting du har på listen så er det naturligvis ikke så vanskelig å trå feil, og er evnt lett å selge om du mot formodning skulle velge feil. Da tenker eg mest på kniv, kompass, hodelykt og kokeutstyr. Her er det enklere å velge uten å måtte gå to uker for å teste. Votter og luer er og såpass rimelig at det fort kan byttes om det er feil. Kroppsnært ull derimot er ofte dyrt og ekstremt subjektivt til bæreren. Eg liker for eks veldig godt Helly Hansen sine sett(som fort kan koste 1000-1200 for ett sett) mens dattera mi ikke liker annet enn Devold sitt merinoull for barn. :D

Eg ser du nevner Camelbak på drikkeflaske. Tenker du på Camelbak som i drikkesystem som skal i sekken eller tenker du på drikkeflaskene som de selger(500ml, 750ml og 1l)? Eg har nettopp hatt runden på dette selv, og testet både Camelbak og et ukjent merke på drikkesystem til sekk, samt at eg nettopp er blitt frelst av drikkeflaskene de selger. Men her vil eg bare poengtere at ikke alle liker tuten på flaskene eller tuten på drikkesystemet. Dvs, de forskjellige produsentene er forskjellige å drikke av. Noen må du bite hardt på, og får for mye vann i et sup. Andre kommer det vann ut av bare du er borti, men alt for lite vann samtidig. Eller en mellomting. Greit å være obs på. Etter litt testing har eg valgt Camelbak på både drikkesystem og drikkeflaske, men kan absolutt se at noen synes det kommer for lite vann når man suger. Men for meg er det ikke et problem eller irritasjonsmoment.

Vær også obs på at slangen på slike drikkesystemer er veldig utsatt nå på vinterstid, og vannet fryser fort. Eg har isolert slange fra Camelbak samt isolert ryggreim som slangen ligger i(Dakine ryggsekk), og allikevel opplever eg at vannet fryser når eg står på snowboard(der eg oftest bruker Camelbak'en på vinterstid). Løsningene er ikke alltid fullgode, men inkluderer å blåse vannet tilbake i vanntanken når du har tatt litt vann og å drikke ofte(men da lite). Dette fungerer stort sett og det er kun en gang i ny og ne eg faktisk opplever problemet(og eg er ganske ny på dette :-) ). Men det er dog irriterende når det skjer, og resulterer i at du drar på et par liter vann du ikke får tilgang til pga is :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Zai.

Kjempe bra tiltak, mange fine opplevelser venter deg!

Her inne er det mange hjelpsomme sjeler, så bare sug til deg visdommen!

Utstyret vil bli brukt året rundt.

Ikke så lett å få til, tror mange av oss her på ff har forskjellige oppsett til de ulike årstidene, men noe utstyr overlapper selvfølgelig. Noe av dette avgjøres hvor du skal dra på tur, lengde og nivået du tenker deg. Når du skriver året rundt (vinter) så regner jeg med at du har skiutstyr?

Fjellsko. >> God kvalitet viktig.

Ryggsekk. (Vinterturer betyr økt volum i sekk/eventuelt pulk) >> God kvalitet viktig.

Telt. >> God kvalitet viktig. Fjellreven er bra.

Liggeunderlag. >> Bamse ok.

Kart. >> Print ut fra nettet og plastlaminer.

Ull. >> Hjemmestrikket av bra ullkvalitet er god knall.

Nå i disse tider er det salg/restesalg så det er bare å ta en tur til nærmeste storby så kommer du sikkert godt ut av det. Netthandel fra USA kan med fordel også føre til at du sparer noen tusenlapper.

Happy hunting.

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode svar!

Eg ser du nevner Camelbak på drikkeflaske. Tenker du på Camelbak som i drikkesystem som skal i sekken eller tenker du på drikkeflaskene som de selger(500ml, 750ml og 1l)?

Tenkte på Camelbak drikkeflaske, enten Podium chill eller Podium big chill.

Kart. >> Print ut fra nettet og plastlaminer.

Hvor finner jeg kart på nettet?

Når du skriver året rundt (vinter) så regner jeg med at du har skiutstyr?

Nei, det hadde jeg glemt. Hvilket skiutstyr anbefales?

Netthandel fra USA kan med fordel også føre til at du sparer noen tusenlapper.

Hvilke nettbutikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver "skal begynne", rå regner jeg med at du er relativt fersk :-) Er ikke så lenge siden jeg selv var fersking, så tenkte jeg like lett kunne dele litt hvordan jeg har gått fram.

Jeg vil anbefale å starte litt smått, og går først for det som er nødvendig. Kanskje kan det være smart å begynne med dagsturer, evt. benytte seg av hytter i område. Mann trenger ikke å gå de lengste turene for å få en fin tur! Jeg brukte vel et halvt års tid i nærområde mitt med å teste litt klær og utstyr. Ser kanskje litt snedig ut å stå 200m fra huset sitt og fyre primus, men det hadde sin hensikt :-) Kan også være en liten tanke at Vinter krever ofte mere utstyr enn en tur om sommeren.

Sko: Dette er nok etter min mening et av de viktigste faktorene. Dårlig sko som ikke passer ender med at du slutter å gå tur i fjellet og allt det andre bli slengt i ei skuffe og glemt. Så finne et par som passer foten din og føles behagelig. Selv kjøpte jeg Scarpa Landakh GTX, og er kjempefornøyd med de.

Bukse: Her startet jeg med turbukse fra Fjellreven. Og i sommer oppgraderte jeg i ei bukse fra Norrøna (Svalbard Heavy Duty).

Første bukse håndterte sin misjon som dagsturer helt fint men ble fort litt for varm for meg.

Jakke: Jakke ble ikke kjøpt inn før drøyt halvt år etter at jeg startet å komme meg ut på tur. Men mot høsten ble det invistert i en Svalbard Flex1 jakke. God jakke til en ok pris. (Til info, jeg gikk på skiturer før dette, men har også et sett fra Stormberget... 500,- på XXL. Funker fint mot vind, men suger vel vann som en svamp). Nå er jeg så "heldig" at jeg er i HV, så bruker deres Gore-Tex på vinetern.

Ull: Jeg kjøpte meg t-skjorte, tynn genser, og selvfølgelig sokker. Jeg går alltid med 2 par ull når jeg går med fjellsko. Ble relativt kjapt kjøpt inn ull boxere også, bomullsboksere blir litt fort for innpåslitne! (Jeg bruker stort sett Devold, bare så det er sagt)

Sekk: Første sekk var en 38L. Mer en nokk for korte turer (sommer). Finn en som passer ryggen din. Sekk var også noe jeg invisterte litt i, en god sekk skal du jobbe hardt med for å slite ut. Jeg sverger til Norrøna, imens turkameraten min sverger til Bergans.

I sekken: Thermos, Camelback Drikkesystem 3L (har flaske også, men syns den er upraktisk når jeg går på tur), ekstra par sokker, Fleece genser (bruker den når vi tar pauser, for å holde på varmen og unngå å fryse), Førstehjelpsutstyr (Murphy's Law), Regnklær (Dette kan du få tak i billig, men etter hvert vil du tenke på vekten, og da går prisen opp :/ )

Tror dette munner ut i en grei "Startspakke!" Evt hive med bestikk, slik at du kan ta med litt drytech til mat på turen. Og med et budsjett på 6-8 høvdinger, tror jeg de blir spist opp fort når du begynner å handle. Jeg bruker å si at mann får det mann betaler for... stort sett. Om noen sier at du betaler for merket, så ja, det stemmer ofte, men så er det nå en grunn til at de kan selge produktene sine så dyrt. Som de skrev i Villmarkasliv. Er du blank på hva du skal se/kjenne etter med tanke på kvalitet, invister litt ekstra, så er du sikker :)

Så kan mann begynne å snakke om overnattingsturer, jeg ville nokk anbefalt å startet på sommer halvåret, før jeg har kastet meg ut om vintern. Større sekk, telt, sovepose...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver "skal begynne", rå regner jeg med at du er relativt fersk :-)

Stemmer det. Gikk en del på fjellet før, men det begynner å bli en stund siden. Takker for gode tips.

Men hvor stor bør egentlig en sekk være for å få plass til alt? dvs det som er nevnt over, og eventuelt annet nødvendig utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe mindre enn 80l skal du ikke ha. Den største ulempen med "billigere" utstyr er noe høyere vekt og ofte veldig mye større volum. Du bør heller ikke spare for mye penger på sekk. Prøv å finne en som passer deg på salg eller brukt, men da må den passe. Sekk er som sko, samme modell passer ikke alle.

Lowe er en seriøs produsent. Jeg kjenner ikke Khumbu, men den kan nok være i minste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du åpningstidene?

Mulig at jeg skal passere der en helg snart. Hadde vært interesant å ta en titt innom.

Åpent hver helg, fredager kl. 12.00 til 18.00 og lørdager kl. 10.00 til 16.00 Hvalsmoen på Hønefoss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Firmax nevner over, finn en sekk som passer deg! Og under 80L tror jeg fort kan bli trangt. Har ikke kjennskap til mye av det utstyret du har listet over. For meg handler om å velger rett sekk i forhold til turen. For går du med for stor sekk, er det lett og ta med seg litt ekstra (vekt) som man egentlig ikke trengte. Selv har jeg 3 sekker. 38L, 65L og 120L. Samt at jeg har forsvarets Recon-Pack på 125L. Siste turen jeg hadde på sommerfjellet (høsten), gikk jeg med fullpakket 120L på rundt 30kg tenker jeg. Hun som var med på turen hadde med seg for mye klær og dill, som gjorde at jeg endte med å bære allt av fellesutstyr som telt, primus osv... En annen venninde har "leid" meg inn for samme tur til høsten, men da skal vi bo på DNT sine hytter, så jeg driver nå å ser etter 45-50L sekk som vil passe meg på en slik tur. Har selvfølgelig tenkt å se om jeg får presset allt oppi 38L, men tror det for kan bli litt i trangeste laget ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Heisann.

Da jeg for noen år siden tok opp friluftslivet igjen, etter (alt for mange år i dvale), startet jeg med det jeg hadde på "hylla" fra min ungdom, samt noen få nødvendige, men relativt billige ny-investeringer. Det viktigste for meg var å komme meg ut på tur, samtidig som jeg oppgraderte utstyr etter egne erfaringer. Nå er det ikke til å stikke under en stol at jeg de siste 4-5 årene har lest utstyr tester på både diverse blogger og her på fjellforum.no. Da jeg ofte er på tur med min datter, som nå er 9 år, er kos og komfort ganske viktig. Konemor er ikke så interessert i å overnatte i telt, men kan gjerne være med på dagsturer.

Jeg har valgt å bruke din liste for å ramse opp hva jeg hadde, og hva jeg har oppgradert til de siste årene.

Fjellbukse: Husker ikke merke, men ble kjøpt i "billigkroken" hos XXL for 5 år siden. Er ganske imponert over denne siden den kun kostet 199,-. (Jeg blir nok å kjøpe ny bukse i nærmeste framtid.) Har også en billig regnbukse i sekken.

Fjelljakke: Har en North Face regnjakke. Har også en fleece-vest. (Samme her som med buksa, blir nok å kjøpe ny.)

Tynn genser i ull: Bruker Devold trøye og stillongs. Bruker også forsvarets feltskjorte.

Tykk genser i ull: Hadde en hjemmestrikket ullgenser, men fikk til bursdagen min i år en Ulvang genser. (Rav Sweater w/zip)

Fjellstøvler: Forsvarets M-77, har nå utgaven med Gore-Tex.

Ryggsekk: Startet med en Lill Sport sekk på 55l (fra midten av 80 tallet) Har nå en Helsport Femunden 85L

Vindtett lue: Mors hjemmestrikkede lue bruker jeg fortsatt. :)

Hodelykt: En billig led-lykt, da jeg bor nord for Polarsirkelen, og stort sett bare går på tur i sommerhalvåret.

Ull- og vind votter: Har et par hansker men "opp vippbar" vott.

Kart: Har til nå kun gått på turer i omrader hvor jeg er kjent, men printer bare ut fra nettet for hver tur.

Kompass: Kjøpt på loppemarked for 10,-

Kniv: Varierer litt, men har en gammel Helle Nying som alltid er med på tur, samt at jeg alltid har med meg mitt Victorinox multiverktøy. Har også alltid med meg en tursag i sekken. Kjøpte "Light My Fire" tur bestikk på Walmart i USA, for 1$ pr stk. (koster 25-35 på diverse nettsider)

Drikkeflaske: Har brukt en alu flaske på 1 liter, men vurderer en Camelback plastflaske.

Sovepose: Ajungilak Favoritt fra ca 1988. Leter litt etter en lett dun sovepose.

Liggeunderlag: Ajungilak Bamse, (dette fant jeg i veg kanten) samt et oppblåsbart som jeg ikke husker navnet på.

Telt: Helsport Rondane Light 2.

Kokesett: Trangia 27-4UL Stormkjøkken m/ Primus 1l brensel flaske. Har stort sett bare med den største kjelen, samt stekepanna. Har en "svartkjele" i tillegg for kaffekoking på bålet. Nytt for 4 år siden, men har før denne sesongen oppgradert med en GB 74 gassbrenner for stormkjøkken. Har enda ikke fått testet denne.

Gikk den første overnattings turen sammen med min datter for 4 år siden (da hun var 5 år), og før den turen kjøpte jeg inn billige plast tallerkener på Nille. Kostet 10,- pr stk. (Har nå kjøpt Primus Meal Set til hele familien.) Hun fikk også en ny Bergans Nordkapp jr 18l da, men denne er alt for liten nå, så vi er på utkikk etter ny sekk til henne. Problemet er at hun er ganske høy (149cm) til en 9 åring å være, men satser på at vi finner noe i nær framtid. Er også på utkikk etter ny sovepose til henne, da Jr posen hennes er blitt for liten av samme årsak.

Konemor fikk sansen for Helsport Fjellduk da vi var på en kveldstur sammen med noen venner tidligere i sommer, så jeg blir nok til å gå til innkjøp av 1-2 slike.

Med dette vil jeg bare prøve å vise at friluftsliv ikke behøver å være så dyrt, men at dersom man har en "grunnpakke", så kan man oppdatere etterhvert som behovet/økonomien er tilstede. Det viktigste er å komme seg ut på tur. :)

Mvh

Tore. . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.