Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til overlevelsestur


fiskeild

Anbefalte innlegg

Ja jeg var litt høy på pæra her for leden, og kom med noen utspill som jeg nå må stå for.

For å gjøre en lang historie kort, hvordan kan jeg bevise at jeg kan slippes av hvor som helst i landet med bind for øynene, kun utstyrt med en kniv, og allikevel komme meg tilbake hjem i løpet av noen uker?

Gode tips vil bli lest og verdsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
... hvordan kan jeg bevise at jeg kan slippes av hvor som helst i landet med bind for øynene, kun utstyrt med en kniv, og allikevel komme meg tilbake hjem i løpet av noen uker?

For å bevise det er det vel kun en måte: Å gjøre det?

Men du bør kanskje nekte å gå ut av bilen før sommeren. Tror det blir kaldt før du får spikket deg varme klær nå...

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst. Blir du sluppet av på ett øde sted langt fra vann og uten brukbar mat vandrene i feil retnig når det er vått og kaldt langt fra bilvei, trær og folk tror jeg du kommer til å ha det rimelig kjipt..

Det beste er vel å la vær. I tillegg til det så blir du helt nødt til å jukse. Du må til enhver tid ha ett kompass og ett tennstål i lommen slik at du har det i tilfelle du blir "kidnappet" og sluppet av i skauen.

Hvis du blir sluppet av i "ingemannsland". Uten kart og kompass. Hvordan har du tenkt å finne veien hjem da?

Den eneste muligheten slik jeg ser det er å finne en bilvei, og komme seg til folk, prøve å haike eller lignende....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke med kart og kompass når han har bind for øynene ;) Hjelper forsåvidt ikke med kart heller om man ikke veit hvor man er.

Spøk til alvor. Å finne en bilvei og få haik er ikke juks i denne sammenhengen. Og om man forutsetter at man er kledd for årstiden og eventuelt får med ski eller truger om det er snakk om mengder med snø, hvor sannsynlig er det at man skal klare seg fram til folk. Vann er det stort sett ikke noe problem å finne i norge, i hvertfall ikke i den varmere delen av årstidene. På vintern så forutsetter nok en sånn tur at man klarer å gjøre opp ild på en eller annen måte. Tennstål er ingen nødvendighet, men det er ikke så mange av oss som har trent på steinalderopptenning.

Om ikke forutsetningene havner i den værste delen av skalaen så tror jeg det er mange her inne som hadde klart seg igjennom en sånn tur. En helt annen ting er om man ønsker å gjøre det da det kan bli en veldig tøff tur både fysisk og psykisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i tennstål, ha en lighter eller to i lomma. Begrunnelsen er selvsagt at du må kunne være gentlemann og tilby tilby damer fyr på kreftpinnene sine... ;)

Overlevelse er juks og bedrag satt i system. Mest mulig komfort for minst mulig innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, liker både tanken og størrelsen på kjeften...

Men sånn seriøst, du blir plukket opp og droppet som du står og går, da har du noen småting og hjelpe deg med allerede (fra nå av går du jo med litt ekstra i lommene som allerede foreslått over her, gentleman's trickset var jo genialt). De fleste mobiler har jo både GPS og karttjeneste og du tøfler vel ikke rundt halvnaken på vinteren heller.

Men, du vil bevise... Kanskje du heller skal håpe at de andre ikke vil motbevise, for blir du droppet f.eks midt på Hardanger- eller Finnmarksvidda i passelig kaldt og ufyselig vær på vinteren er du i seriøst trøbbel (trenger slett ikke å velge slike ytterpunkter heller), men du tenker kanskje på en midtsommerseanse?

Men når det er sagt, en er ikke nødt til å ha kompass for å finne retningen. Vi har Nordstjernen om det er klart, og selv uten klokke kan vi få en god ide om hva som i det minste er noenlunde retning, trær, maurtuer osv.

Som sagt, liker både tanke og ide og det skulle ha vært noe slikt på TV i stedet for disse intrigene og taktiske spillet med allianser og slikt som f.eks 71 grader nord.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bevise det er det vel kun en måte: Å gjøre det?

Men du bør kanskje nekte å gå ut av bilen før sommeren. Tror det blir kaldt før du får spikket deg varme klær nå...

Lykke til

Ja, sant det. Men hvordan skal jeg gjøre det? Ideellt sett så skulle jeg hatt noen som kunne fly meg til et sted med helikopter, bil blir jo håpløst, da er det bare å følge bilveien så finner jeg jo hjem like lett som hvilken som helst bilist.

Jeg skal forresten ha klær på meg. Man går jo aldri ut naken, så det å skulle overleve uten en tråd på kroppen blir litt overkill. Men interessant konsept. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i tennstål, ha en lighter eller to i lomma. Begrunnelsen er selvsagt at du må kunne være gentlemann og tilby tilby damer fyr på kreftpinnene sine... ;)

Overlevelse er juks og bedrag satt i system. Mest mulig komfort for minst mulig innsats.

Overlevelse ser jeg på som den ultimate menneskelige test. Kanskje jeg er primitiv, men vi har jo alle forskjellige verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst. Blir du sluppet av på ett øde sted langt fra vann og uten brukbar mat vandrene i feil retnig når det er vått og kaldt langt fra bilvei, trær og folk tror jeg du kommer til å ha det rimelig kjipt..

Det beste er vel å la vær. I tillegg til det så blir du helt nødt til å jukse. Du må til enhver tid ha ett kompass og ett tennstål i lommen slik at du har det i tilfelle du blir "kidnappet" og sluppet av i skauen.

Hvis du blir sluppet av i "ingemannsland". Uten kart og kompass. Hvordan har du tenkt å finne veien hjem da?

Den eneste muligheten slik jeg ser det er å finne en bilvei, og komme seg til folk, prøve å haike eller lignende....

Finnes det et sted i Norge som ligger langt fra vann? Mat finnes det mange steder i naturen, men man kan fint klare seg noen dager uten også.

En hytte og et bål kan man greie å lage ved hjelp av en kniv

Så lenge man kan finne himmelretningen nord så er Norge veldig greit slik sett da, går du vestover kommer du til kysten uansett, østover kommer du til Sverige eller Finland.

Ja, finne en bilvei eller kanskje en kraftlinje er jo litt av poenget.

Det finnes vel ikke så mange steder hvor man ikke vil støte på noe slikt etter noen dager med gange i samme retningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det et sted i Norge som ligger langt fra vann? Mat finnes det mange steder i naturen, men man kan fint klare seg noen dager uten også.

En hytte og et bål kan man greie å lage ved hjelp av en kniv

Så lenge man kan finne himmelretningen nord så er Norge veldig greit slik sett da, går du vestover kommer du til kysten uansett, østover kommer du til Sverige eller Finland.

Ja, finne en bilvei eller kanskje en kraftlinje er jo litt av poenget.

Det finnes vel ikke så mange steder hvor man ikke vil støte på noe slikt etter noen dager med gange i samme retningen.

Vann er sjeldent et problem, men noen steder kan det være noen timer å gå om det er tørre perioder.

Mat? Selv med god kunnskap om hva som er spiselig er det en utfordring å få i seg noe av betydning, når en samtidig skal bevege seg. Men ikke noe problem. Kroppens yteevne uten mat er mye større en du får inntrykk av i survival litteraturen. Stikkordet er jevn og rolig innsats.

Å finne tilbake til "sivilisasjonen" på et par tre dager bør være relativt greit over stort sett hele landet. Har du himmelretningen er det greiest å gå mot vest om du ikke vet at det er noe i nærheten mot øst. Har du ikke himmelretningen går du i en retning (så lenge du har kontroll på situasjonen), og holder kursen til du treffer en elv/bekk. Denne renner nedover, og sannsynligheten for bebyggelse er større i nærheten av elver og vann en oppe på fjellet. Du må selvsagt lese terrenget, siden det ikke alltid er like lett å gå langs bredden.

Kraftlinjer kan være ok å følge i mangel på annet. Tenk da på at de ofte går over lengre strekk jo større de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også survival håndboken fra SAS hjemme. Det står det at man egentlig alltid må ha meg seg et lite overlevingssett i tilfellet man skulle sitte i et fly som styrter e.l. situasjon.

Noen av de tingene som jeg husker at settet skulle inneholde var: et fiskesnøre og fiskekrok og et kondom (den flateste dingsen som kan holde ca. en liter vann).

Hele settet skulle passe i en liten pilleeske som du alltid kunne ha med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor, og hvordan, kan så mange komme med så mye off-topic? Finnes det ikke moderatorer her?

Konseptet er kult, og jeg, som deg, kunne nok funnet på å sagt noe lignende.

Syns også du burde blitt sluppet av med helikopter el.lign. :)

Følge kraftlinjer burde også være en god ide, da det ofte er hugget ned langs kraftlinjene, og du kan vel kanskje få litt bedre oversikt langs strekket. Eneste negative er vel at de går vel somregel utenfor små innsjøer o.l :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor, og hvordan, kan så mange komme med så mye off-topic? Finnes det ikke moderatorer her?

Konseptet er kult, og jeg, som deg, kunne nok funnet på å sagt noe lignende.

Syns også du burde blitt sluppet av med helikopter el.lign. :!:

Følge kraftlinjer burde også være en god ide, da det ofte er hugget ned langs kraftlinjene, og du kan vel kanskje få litt bedre oversikt langs strekket. Eneste negative er vel at de går vel somregel utenfor små innsjøer o.l :)

Off-topic er uungåelig slik som innlegget blir startet. Er en stor i kjeften, så må en regne med litt sleiv tilbake :)

Men, on-topic: Små kraftlinjer kan være greit å følge. De store traseene kan være en dårlig løsning. Mange linjer går over store distanser, og er lagt slik at de skal holde seg mest mulig unna bebyggelse. Enkelte steder i landet er de også umulig å følge. Ta for eksempel linjer i Romsdalen som stuper ned fjellsider der du garantert ikke kommer frem til fots, lange luftspenn over fjorder på vestlandet, og lignende eksempler.

Da er ledelinjer mot naturtyper som folk bosatte seg langs "i tidligere tider" bedre utgangspunkt. Det kan være større elver og sjøer. bekker fører til små elver, som fører til større elver, som fører til større vann, som fører til kysten. Vest i landet vil dette si små elver som fører til fjorden, der det normal vil bo folk innenfor relativt grei distanse. I fjellstrøkene, som Hardangervidda, bor det folk langs elvene som renner i dalene rundt. I Midt-Norge er befolkningen konsentrert rundt kysten, og eventuelt langs større elver, som I Romsdalen, Sunndalen, osv. Lengre nord er det samme historie: Kautokeino, Karasjokk, Alta, Bardufoss, osv. alle ligger langs den største elva i området og ellers er det tettest mellom folk langs kysten.

Beste tips i en slik situasjon, er å ta det med ro. Jevn innsats vil føre til mål. De første dagene blir en rimelig slapp, så blir energinivået mer stabilt. Yteevnen ved moderat (50-60 % av maks) innsats er lite redusert, selv om ting kjennes tyngre. Det viktigste er å drikke passe mengde vann, siden kroppen ikke holder så godt på veske når en ikke tar til seg næring. Te av diverse planter, som nåletrær, nype, blad fra lyngplanter gir litt smak, og små mengder vitaminer og andre næringsstoffer slik at en holder bedre på vesken.

Av spiselig skal det godt gjøres å få i seg normale mengder næring. Det blir mer et spørsmål om å sysselsette seg selv, og la magen få noe å jobbe med.

Kort oppsummert: Jevn innsats, drikk litt veske, følg ledelinjer eller himmelretning, Stopp lenge før det blir mørk, samle mye ved, repeter. Kroppen blir tung, det er slitsomt, men fremfor alt handler det om å gjøre ting sakte.

Med denne fremgangsmåten kan en bli overasket over hvor langt en kan komme. På to av survivalkursene jeg har vært med på forflyttet vi oss ca 50 km på 1 1/2 døgn (dag 6-7 uten mat).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor, og hvordan, kan så mange komme med så mye off-topic? Finnes det ikke moderatorer her?

Hei Joakim.

Hva er det egentlig du synes er så off topic? (det er engelsk for "utenfor emne")

De virker som du synes at "så mange" kommer med "så mye" off-topic.

Vi har en kommentar "visa?", som da er ganske morsom dersom du har sett Visa reklamen, og passer ganske bra inn i sammenhengen her. Og så har vi min kommentar om at det er mulig å utføre sikker sex hvis man har ett kondom i lommen, som også var ment humoristisk. Tror ingen ble støtt eller fornærmet heller.

Men om du vil at moderatorene skal fjerne all uskyldig humor fra trådene her inne, så får du ta å kontakte de. Jeg for min del ser stort sett bare innlegg som har noe med emnet å gjøre, uansett om det er seriøst eller ikke, og setter pris på littegrann humor på ett forum. Og sånn egentlig har vel ikke moderatorene "lov" å fjerne innlegg som ikke er imot forumreglene heller. Alle har jo rett til å ytre sin mening og komme med det de har på hjertet, så lenge det ikke er støtende eller vondt ment på noen måte.

Dette innlegge her derimot, skal jeg være enig er litt off topic, men det er likevel relevant i forhold til ditt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også survival håndboken fra SAS hjemme. Det står det at man egentlig alltid må ha meg seg et lite overlevingssett i tilfellet man skulle sitte i et fly som styrter e.l. situasjon.

Noen av de tingene som jeg husker at settet skulle inneholde var: et fiskesnøre og fiskekrok og et kondom (den flateste dingsen som kan holde ca. en liter vann).

Hele settet skulle passe i en liten pilleeske som du alltid kunne ha med deg.

Denne boka har jeg også, pleier å legge den i sekken på turer. Den er fin å kikke i, det står mye nyttig og lærerikt i den.

Når det gjelder survival så tror jeg det er 95% psykisk det står på, frykt og panikk kan nok fort gjøre at man tar gale valg, blir passiv osv. Derfor er det etter min mening smart å trene på overlevelse før man virkelig kommer i en reelll situasjon. Da lærer man mye og man får mye mer selvtillit og tro på seg selv den dagen man står der og det virkelig er i nød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.