Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppladbare AA-batterier


jlr

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å kjøpe oppladbare AA-batterier da jeg ser at det går med ganske mange batteripakker til GPS og hodelykt i løpet av et år. Går mange dagsturer i løpet av uka, og da bør vel oppladbare batterier være et lurt valg.

Hvilke batterier bør jeg da kjøpe hvis jeg skal ha noe som ikke er altfor dyrt, men som har god effekt også ved lave temperaturer? Hvilken teknologi, og hvilke merker kan dere anbefale? Og har dere evt noen gode nettsider (norske eller utenlandske) hvor de selger det dere måtte foreslå?

Ser at mange nettbutikker selger GP-batterier, er det noe å satse på? http://webshop.batterystore.no/product/439787/Testvinner_GP-Recyko-AR05GS210B-C4%2C-2-hours-batterilader.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det å ha en god lader er kanskje vel så viktig som selve batteriene er min erfaring. Har ved ett par anledninger kjøpt ett par slike billigladere med batterier til ca 200 kr. Det fungerer helt greit inntil den dagen du glemmer at du har noen batterier stående til lading. Det viktigste er at det er ladestopp ved endt lading. Her er en test av forskjellige ladere av bra kvalitet. Det er bare en av disse som ikke har ladestopp ved endt lading. Som man ser er det store variasjoner i ladetid. Min erfaring er at det svarer seg å ikke være gniten når man skal ha en god lader http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=god+batterilader+for+aa+batterier&source=web&cd=2&ved=0CGQQFjAB&url=http%3A%2F%2Fforbrukerportalen.no%2Ffilearchive%2Fbatteriladertest.pdf&ei=CM8PT4mdF6SQ4gSY6vWDBA&usg=AFQjCNHx2RlfnuVXdlXqD9ycOrrRPq0o-A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden innenfor rimlighetens grenser er forsåvidt ikke det viktigste. At den fyller batteriet skikkelig er viktigere og at den ikke ødelegger batteriene etter 20 ladinger i stedenfor 500ladinger burde jo stå høyt i kriteriene. Så om det tar 1,5time eller 15min har lite og si for de fleste av oss. 15timer derimot begynner å bli mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det da slik å forstå at Duracell sine (som jeg har en god del av..) er dårlige batterier?

Duracell er ikke nødvendigvis dårlige batterier, men de har vunnet fram i privatmarkedet pga meget offensiv reklame, spesielt gjennom TV. Undertegnede jobber i en grossistkjede som forhandler batterier fra GP, som er en av verdens ledende leverandører av batterier av alle slag. I mange tilfeller har de batterier som kvalitetsmessig er bedre enn Duracell, som naturlig nok har et mye sterkere navn ute hos privatkunder. Vi har solgt GP til bl.a Forsvaret i masse år. Bl.a brukt i lysforsterkningsutstyr, hodelykter, lommelykter, radiosystemer. Aldri vært noe kødd med dem - og de varer lenge.

GP offisiell side: http://www.gpbatteries.com/html/front/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er deres erfaringer med AAA-batterier?

Bruker Oppladbare GP på alt av AA-utstyr (inkl dSLR og GPS) i kulda og er svært fornøyd med levetid...

Men jeg prøvde meg på AAA oppladbare, disse var helt elendige i forhold til kaste batterier...

Har jeg vært uheldig med AAA, eller er det faktisk slik at AAA oppladbare er så pass dårligere en kastebatterier.?

Hodelyktene på jobb og privat har alle AAA-kaste batterier for at LED-lyset skal vare...

http linker er morsomme greier, da hender det at nettbutikken kommer..

Finnes det gode 12volt (bil sig.ut.) ladere?

Eventuelt USB-lader for AA batteri som fungerer bra sammen med Solcelle?

Sanyo sine er alle 2000mAh? GP har freks. 2700mAh...

Sanyo fra Bejing står oppført som 1950mAh igjen, samme som batteribyen eller billigere/dårligere 2.-sortering fra fabrikk.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som er spesielt med Eneloop sine batterier sånn jeg har forstått det er at de har lav selvutladning og dermed holder på kapasiteten etter lading om de ikke er i bruk.

De er dessuten utrolig gode ved høy utladningsstrøm.

For mange brukstyper har ikke det noe å si, og da kan et annet NiMh batteri av god kvalitet være bedre.

F.eks for hodelykt som man bruker til sykkel eller ski så setter man ofte i nyladet batteri før man drar ut på kvelden.

Derimot om du skal bruke i røykvarslere eller fjernkontroller så er Low Self Discharge (LSD) et must.

Jeg har flere sett med Sanyo 2700mAh batterier. Disse kommer best ut mtp kapasitet i alle tester opp til 7ampere trekk (da er faktisk Eneloop bedre)

test her f.eks. : http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?79302-NiMh-Battery-Shoot-Out

Her antydes det at Eneloop XX vil være bedre enn Sanyo 2700 etter 3-4mnd lagring, så selvutladningen er ikke enorm på Sanyo sitt batteri heller.

Mulig det vil endre seg over tid og at XX vil være bedre etter 4-500 sykluser da.

Siden Sanyoene er billigere, kjøper jeg disse foreløpig, og bruker vanlige eneloops eller billige alkaliske til noen fjernkontroller og sånt som lades et par ganger i året.

Forresten har Energizer Ultimate Lithium høyest energikapasitet av alle tilgjengelige batterier SAMT lavest vekt, så for turbruk hvor kun det beste er godt nok er det engangs lithium som er tingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her antydes det at Eneloop XX vil være bedre enn Sanyo 2700

Er ikke Sanyo og Eneloop det samme? :) Og eller er det ikke Sanyo som lager Eneloop? Mener du at Sanyo også lager batterier som ikke er Eneloop?

Viktigste med ladere er nok at det er separate kanaler for hvert batteri slik at man ikke må lade 2 eller 4 omgangen. Særlig på utstyr som benytter ett eller tre batterier.

Selvutladning er Hovedgrunnen til å velge Eneloop. Ett Eneloop mister ca like mye strøm på ett år som de fleste andre gjør på ett døgn. 15-20% De andre fortsetter ikke å miste strømmen så fort men mister rund en prosent i døgnet etter å ha kommet ned på 80%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

jeg har også veldig god erfaring med GP sine Recyko. Har brukt de mye i felt for både gps, hodelykt m.m. , både sommer og vinter. Mange av de er reladet MYE uten å vise tegn til å ha mistet effekt.

(Ref Nordhauk sin link tidligere her)

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.