Gå til innhold
  • Bli medlem

Ustaoset-Haugastøl


Thomas H

Anbefalte innlegg

Annonse

Sløddfjorden er et regulert vassdrag, som defineres som farlig på NVEs kart. Se: http://jarle.nve.no/h/hb/isdata/iskart.html?65.29,18.28,5#(du må zoome deg inn på Sløddfjorden). Istykkelsen i slike områder kan endre seg raskt. Kun god lokalkunnskap kan avgjøre om fjorden er sikker.

Når det er sagt har jeg gått over Sløddfjorden i nyttårshelgen. Gikk med pulken løs (en spenne for å få den av), og tok isprøver underveis (stanset da jeg hadde slått 5cm gjennom).

Ville tatt kontakt lokalt hvis du ikke får lokale svar her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra Finse til Haugastøl over Sløddefjorden. Fra Ustaoset til Haugastøl kan du gå over fjellet på Hallingskarvsiden, uten å komme ut på vannet. Ruta er vel i overkant av en mil. Ruta over vannet er kortere og ganske kjedelig.

For to år siden gikk jeg fra Verpestølen til Ustaost stasjon (ca 1,5km). Tror jeg brukte to timer. Overvann, oppsprukne isråker, lårhøy nysnø mm gjorde det vanskelig.

Sannsynligvis går det greit og raskt å gå over vannet (slik det gjorde for meg i nyttårshelgen), men regulerte vann er skumle. Du bør altså ikke ta ruta over vannet uten at noen med kunnskap har sagt at isen er sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.