Gå til innhold
  • Bli medlem

Ukestur til femundsmarka til sommeren 2012


Turgutten1

Anbefalte innlegg

Hei! jeg og en venn har endelig tenkt og realisere drømmen om en uke i Femundsmarka. Lurte på om noen av dere har erfaringer og tips og dele med oss, vi skal ha med både flue og sluk stang så tips om fiskevann blir vi veldig glad for !

vi har med oss telt, og har planer om å forflytte oss og fiske under turen. noen som har et godt startpunkt og en eventuell rute vi kan gå? Vi har planer om og leie kano for det er i hovedsak fisking vi er der for! noen som vet om en liste over kanoutleie?

uansett blir vi glad for alle tips vi kan få både det vi har spurt etter, og det vi ikke har spurt etter som er nyttig likevell !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du søkt på forumet?

Sjekk ut www.svartkjelen.com for å få tips og info.

Det eneste tipset for fiske du får fra meg er å ikke få for store forhåpninger :twisted: Fisket er som regel vanskelig i Femundsmarka, men med tålmod og flaks kan en være heldig. Jeg dro min rekordørret på 3,1 kg der inne i traktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fersk i Femundsmarka bør du få med deg området rundt øvre Røa. Øvre deler av Mugga er også flott. Det er de indre delene av marka som gjør den virkelig spesiel.

Fisket kan som det ble nevnt før her være vanskelig. De grove trekka er ørret og røye sør for Røa. Mye hvitfisk nord for Røa, selv om dt selvsagt finnes noe ørret der også. Røa har blanding av alt.

De fleste utleiekanoene er tunge og dermed ikke noe særlig å bære. Dermed kan de bli mer til hinder enn nytte. Et alternativ kan være å starte i Sverige. Kjerringsjøen.

Jeg har hatt flere turer innover der både med kano og til fots og selv om jeg er ivrig kanopadler har jeg de siste gangene endt opp med fottur. Båt fra Jonasvollen til Haugen. Og gått derfra innover mot øvre Røa. Bør ha minst 4 dager, helst mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæringsjøen er greit sted å leie kano. Mange fine vann å padle langs Rogen men mest hvitfisk.

Er en del bæringer men de fleste er ikke lange. For å komme ned i Røa må en da Padle over Rogen. Det er en etappe som kan ta litt tid, Rogen er og værutsatt så den kan være dager og perioder man ikke kan padle.

Røa og omerådet ved Storfisktjønna er vel greit ørretområde.

Alternativ er å leie kano ved Femunden ved Synnervika og så ta den på ferga eller padle over til Røosen.

Så bære kano opp langs elva.

Beste er å ha en lett kano, derfor mange bruke Ally. Selv om bæringene ikke er så lange generelt så er det mye ut og inn av kano.

Fin måte å komme seg rundt på og en når steder som en ikke når til fost, kan og ta tilbakelegge mer avstand. Så er det digg å ta med litt luksus siden en ikke bærer så mye,

Skulle jeg dra opp en 2-4 dager hadde jeg gått til fots fra Røosen og oppover. Flere dager enn det ville jeg nok tatt kano.

Fra svensk side er det forresten en del andre regler og for marka. Det var hvertfall før noen som tilbød pakker hvor du fikk kanop på svensk side, padlet gjennom marka, ned Røa, over Femnund og inn til Røros. Så ble man hentet der og kjørt tilbake. Og noen som blir flydd inn med helikopter og så går eller padler seg tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.