Gå til innhold
  • Bli medlem

Bra med fjellrype i år?


paalv

Anbefalte innlegg

Den sene påsken i år, og det klare været, gjorde at fjellrypas vårspill var å høre gjennom hele uken. Jeg hørte "rap" og kakling hver morgen i 4-5 tiden.

Hyggelig var det også å se og høre mye fugl i liene på dagtid, dette var i Jotunheimen. Får vi et godt år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Jeg er veldig interessert i å vite om rypebestanden på Finnmarksvidda. Hvis noen vet noe om den tar jeg gjerne i mot tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bra med fjellruper i fjor haust i Luster, og endå meire liruper virka det som.

Var mykje "fjørorgiar" i påsken såg eg og, og alt ligg til rette for eit bra rupeår (værmessig), men det er jo fleire faktorar som spelar inn. Rovdyr og fuglar skal jo og ha mat :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ja eg pleier som regel å jakte etter Skarven, men i år konsentrerte eg meg på lirupa, er fleire toppar i området på 1400 - 1500 m.

Fjellrypejakt ved sida av Spørteggsbreen er og artig, men bør ha telt med seg ...iallefall frå austsida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Hei

Jeg har 3 fjellrypejakter i år. Og jeg tror det er veldig store lokale variasjoner.

Vikafjellet, Sogn - medium minus

Tyin mot Årdal - medium pluss

Betostølen mot Vinstervatn - medium minus

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

I midten av juni hadde jeg en tidagers tur på fjellet der jeg var både inn til Åmotdalshytta, på Knutshøene, en tur i Kakelldalen og Einunndalen nord for Folldal, i Atndalen og i nedre Rendal...svært forskjellige, men veldig vakre områder alle sammen - og én ting var felles for alle stedene...det var "arr arr" og "kakk..karrevarrevakkvakk" overalt, så dette må være et bra rypeår!

Hvem vet, kanskje jeg prøver meg med haglen for første gang i høst!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.