Gå til innhold
  • Bli medlem

Stivalg på krokskogen


ost

Anbefalte innlegg

For de med lokalkunnskap:

Jeg skal gå fra Skansebakken til Vakersetra på Krokskogen. Det finnes flere alternative ruter. Den jeg har sett meg ut er en kombinasjon av rute nr 4 (hovedløypa fra skansebakken til Løvlia om Oppkuven) og rute nr 461 (Langtjern - Møkkalitjern - Løvlia). MEN: når jeg ser på skiforeningen sitt løypekart med preparerte spor ser det ut som om disse to rutene ikke tangerer hverandre øst for Langtjern.

Er det noen som kan bekrefte om disse to rutene kommer nær hverandre eller om jeg må legge inn et tillegg for rute 72 (Lysedammene - Otertjern - Langtjern) for den nordligste delen av denne løypa for å komme ned mot Vakerstra? ELLER: er rutevisningen til skiforeningen feil slik at rute 72 og rute 4 går sammen et stykke opp mot Storflaka?

Vil helst slippe å tråkke eget spor da sekken vil være tung og mørket vil ha senket seg lenge før jeg kommer i de nevnte områdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gråseterveien (nr 67 hovedruta mot Løvlia) er kjedelig og rask. Den følger veien. Jeg vet ikke hvorfor Markabasen ikke viser at løypene (den over vannet og den langs veien) møtes oppe ved Heggelivann. Det gjør de. Du kan fortsette den kjedelige løypen langs veien Vakresetra. Det er den løypa som klart går raskest, selv om den er noe lengre (mye mindre stigning).

Løype 461 er mye penere. Den er jo oppkjørt nå, så den burde ikke by på for store problemer ned til Vakersetra. Løype 4 er vel mest naturlig å gå til 461. Det er løype inn fra løype 4 i Kjagedalen ned til Langtjern (ikke opptegnet i markabasen). Løype 4 går hovedsakelig langs vei, men jeg synes den er penere enn Gråseterveien. Løype 72 har jeg ikke gått om vinteren, men gått deler om sommeren. Den er lengre og vakrere 4. Du bør samme hva starte med skooterløypa 460 fra Skansebakken til Lysedammen.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte at det er fullt mulig å kombinere løype 4 over Oppkuven med 461 Langtjern-Møkkalitjern-Løvlia. Gikk den turen lørdag. Det er et løypekryss mellom disse løype like etter at en kommer inn i naturreservatet på tur opp mot Oppkuven. Det er skiltet til Vakerseter, og fra krysset er det to kilometer skuterkjørt løype ned til setra.

Markadatabasen er feil her. Om du går på kartvisningen for topografisk kart vises sammenhengende løyper her, men om du velger Google-løsningen mangler lenken som forbinder løype 4 med 461.

Løype 72 over Otertjernsåsene er en gromløype, også om vinteren. Faktisk en av de beste i Marka etter min mening. Veldig god utsikt utover Sørkedalen oppover skogsveien mot Stuteskallen. Så går det i småkuppert skogsterreng nordover. Men vil ikke anbefale den traseen i mørket med tung sekk, er en del veldig bratte utforkjøringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode og utfyllende svar!

Fimax: Du mener amn bør starte med scooterløypa (460) mot Lysedammene. Når jeg ser på Googlekartet på markadatabasen ser denne stien ut til å gjøre en stor sving mot øst (høyre) rett etter Skansebakken før den vender tilbake og fortsetter nordover mot Lysedammene. Stemmer dette? Er det i så fall for å ta inn en stor høydeforskjell eller er det bare en "unødvendig" skjønnhetsrundtur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scooterløypa gjør en liten sløfe, fordi det er ganske mye stigning akkurt der, men er ikke særlig lengre enn hovedløypa. Scooterløypa er brattere i begynnelsen, men flater ut. Har du ikke lyst til å starte med for mye slit, så er hovedløypa raskere og litt lettere å gå. Fint tur får du uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tilbakemeldinger.

Fikk en flott tur, løype 461 var kjørt med scooter etter sist snøfall også, og var veldig fin. Løype 460 så ikke ut til å være kjørt i det hele tatt, så den lot vi være å prøve oss på.

Var på toppen av Oppkuven og, løypa opp er ikke kjørt, den kjøres vel neppe heller, men det er nok snø til at turen ned igjen går greit selv med tynne planker og dårlig nedkjøringskontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppkuven er yndelingstoppen min i Nordmarka. Har tryna noen ganger i den nedkjøringen. Den var nok ikke enkel nå med så lite snø. Den er en av få bevarte Nordmarksløyper som er som de pleide å være før - bratt, tett skog, dumpete og høydeforskjell mellom venstre og høyreski - akkurat slik de bør være for at folk skal lære å kjøre nedover på ski :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Den var nok ikke enkel nå med så lite snø.

Det er faktisk ikke så lite snø på vei opp, men øverst var det litt lite. Problemet er til en viss grad at telen ikke rakk å sette seg i bakken før snøen kom. Derfor er de fleste småbekker og myrdrag åpne under snøen. Da blir løypa langt mer svingete enn ellers for å benytte seg av de stedene man kan komme over bekkene uten alt for mye vassprut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.