Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus Omnifuel - spørsmål


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei!

Jeg har nettop kjøpt meg Primus Omnifuel som jeg tenker å bruke i teltet mitt i vinter.

Har lest om mange som bruker Primus Omnifuel til matlaging og ikke minst oppvarming i teltet når de er på tur på vinteren.

Men da jeg leste bruksanvisningen så jeg at de flere ganger advarte mot å bruke denne primusen inne i bl.a. telt, og jeg ble derfor litt bekymret mht. dette.

Planen er å fyre med Coleman renset bensin da dette så vidt jeg har forstått skal være mindre skadelig, og soter mindre. Men nå lurer jeg altså på om jeg kansje heller skulle gått for en annen type. En som er godkjent for å bruke i telt.

Om noen kan gi meg noe svar på dette og fortelle om sine erfaringer med Primus Omnifuel i teltet, så setter jeg stor pris på det! ;)

Et annet spørsmål:

Jeg legger ved et bilde her av et + og - tegn som står på primusen.

Spaken/ledningen som går til brennstoffsflasken kan enten stå i midten eller stilles til høyre på - eller til venstre på +.

Finner ingen informasjon i bruksanvisningen hva dette er for.

Noen som vet hva dette er for?

På forhånd takk! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det står nok i alle brukermanualer at primusene ikke skal brukes i telt... Omnifuel kan du godt bruke inne, men du må ta noen forholdsregler ;)

Her er en link til en artikkel om temaet:

http://www.friluftsliv.no/turutstyr/sikker-primusfyring.html

Så lenge man er forsiktig så går det bra.

Men vis du ikke er godt kjent med hvordan primusen din virker så burde du lære deg det ute i kontrollerte former først ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Når brenneren brukes legges flaske med pumpe med "+" opp!

Når du er ferdig snus pumpa med "-" opp!

Da vil du kun få luft inn i slangen slik at denne tømmes for drivstoff!

Hei, og takk for svar. ;)

Ja, dette vet jeg, men på bildet jeg har lagt ved, er det et minus-tegn og et pluss-tegn på hver side av selve slangen.

kansje litt vanskelig å se det på bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Du har en regulator utenfor slangekoblingen, den synes ikke på bilde.

Pluss og minus indikerer hvilken retning du skal skru regulator for å få mer eller mindre flamme.

http://www.outnet.no/20.0.0.0/313/cache/313_084572f3a0066c992338414376d6119d.png

Hei, og takk for svar. ;)

Ja, den regulatoren kjenner jeg. Men som du ser på bildet så er det et minus-tegn til venstre for der slangen går inn i selve brenneren og et pluss-tegn på høyre side. Litt vanskelig å se + og - på bildet, men en ser kansje bedre de bøyde pilene.

På bildet står slangen nå midt imellom disse, men man skyve den enten til venstre eller høyre.

Det er dette jeg ikke skjønner hva er til. Står heller ingenting om det i bruksanvisningen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er indikasjon for hvilken vei du skal skru på den hendelen som sagt.

Som du ser er det tegnet runde piler mot pluss og minus.

At du kan bevege slangekobling litt mot høyre og venstre har nok med konstruksjon å gjøre. All "innmat" er vel festet med en mutter fra bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Tror det er indikasjon for hvilken vei du skal skru på den hendelen som sagt.

Som du ser er det tegnet runde piler mot pluss og minus.

At du kan bevege slangekobling litt mot høyre og venstre har nok med konstruksjon å gjøre. All "innmat" er vel festet med en mutter fra bunnen.

Ok. Ja, da skjønner jeg. Vi snakket altså om de samme plus og minus-tegna. ;)

Ja, da er det nok som du sier.

Ja, det var nettop det at slangekoblingen kunne midstilles eller beveges til høyre eller venstre som gjorde at jeg lurte litt.

Men da er det vel en eller annen grunn til at den kan snus litt frem og tilbake. Men da er det nok uansett ikke avgjørende mht. bruken siden det ikke er nevnt i bruksanvisningen heller.

Ja, det stemmer at "innmaten" er festet med en mutter fra bunnen.

Takk så mye for svar!

Og takk til dere andre også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det er nok hvilken vei du skal regulere flammene med tenker jeg.

Har du testet den enda ?

Har hat min i noen år en kjempe primus :D

Ja, får satse på at det bare er det. ;)

Ble usikker fordi selve slangen kunne skyves til høyre eller venstre eller midtstilles (som på bildet).

Men om det er noen spesiell grunn til at akkurat dette er kansje ikke så vesentlig, da det hverken nevnes i bruksanvisningen eller andre steder.

Nei, har foreløpig bare montert og demontert den noen ganger. Gleder meg til å teste den ut!

Kjekt å høre. Har hørt veldig mye bra om den.

Takk for svar! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på om min er "løs" Mulig den skal være "løs" på grunn av forskjellige materialer/temperaturer i de forskjellig delene. Men noen funksjon har det ikke. Har du prøvd å stramme mutteren i bunnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stram mutteren under brenneren med verktøyet som fulgte med Omnien. Det skal ikke være noe slark der.

Du finner neppe noen slik brenner som er godkjent til bruk inne i telt. Vær veldig forsiktig med bruk av brenner inne i telt. Jeg unngår det så langt det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk igjen for deres tips!

Jeg har nå strammet mutteren under og den er fast igjen. Den har mest sannsynlig løsnet da jeg skiftet dyse/hode.

Den dysen satt nemlig så godt fast at jeg virkelig måtte ta i for å få den løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Let og du skal finne :)

Her er instruksjonsvideo for omnifuel:

Ja, denne har jeg kikket på. :) Veldig ok video.

Men det blir vel å se den iallefall et par ganger til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anbefaler og å bruke en liten planke bit til og feste primusen på (hvis du søke rundt er det flere teamer om det)

Da kan du forvarme den ute og ta den inn i teltet uten risiko får og brenne deg eller miste den ved en feil.

Samtidig så står den veldig mye bedre inne i teltet og i snø hvis du skal ta en liten pause og koke litt vann før du slår opp teltet.

jeg prøvde flere sporsbutikker i oslo men ingen solgt det så må nok lage selv :)

På bilde er det en MSR simmerlite men blir samme prinsipet får den du har,tenkte og lage feste ording får flaska og men har ikke kommet så langt enna :)

Jeg er lagt fra proff på det her og kun brukte primus i telt 2 ganger,uten att jeg har syns det har vært noe risiko sport,har selv et lite 3 mans telt og fikk det godt og varmt i løp av rimlig kort tid ved og fyre i forteltet (satt i t-shorta etter kort tid)

Noe man skal være oppmerksom på er att det blir veldig fort brannskader på utstyr etc i telt pga liten plass osv,så vær forsiktig hvor du setter fra deg ting,har klart og svi hul i innereteltet mitt pga gass laterne og fikk et lite hul til nå i helgen pga når jeg laga pannekaker kommer jeg litt borti teltet så ble vel et hul på 0.2cm.

Ikke akuratt krise men kjedlig hvis det skjer på et nytt telt til 10k (jeg har heldighvis et billig telt) :)

post-10827-133474776981_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei igjen!

Fikk så god hjelp sist at jeg tenkte jeg skulle lufe noen nye spørsmål her inne.

Var på tur i helga og testet ut Primusen. Hadde litt småproblemer.

Da jeg kjøpte min Primus Omnifuel, var de på butikken tomme for "Primus-brenselflasker," så de solgte de meg heller to "Optimus-brenselflaser."

1 liter-flaske og en 0,6 liter-flaske. Denne typen:

http://www.xxl.no/villmarksliv/turutstyr/kokeapparater-/optimus-fuel-bottle-groenn-1l-1037860?searchWord=brenselflask

I følge butikken skulle de gjøre akkurat sammen nytten, og det ville ikke være noe problem å bruke disse flaskene istedet for de originale (røde)primus-flaskene.

Men i bruksanvisningen til Primus Omnifuel står det bl.a. at man KUN skal bruke Primus brenselflaske 734120, 721950, 721960 og 732530.

Betyr dette at jeg ikke kan bruke de Optimus-flaskene jeg har kjøpt, men bør bytte dem inn i de røde Primus-flaskene istedet?

Samme gjengesystem, men følte jeg måtte skru ganske godt til for at flasken ikke skulle lekke.

Har også noen andre spørsmål vedrørende Primus Omnifuel som jeg håper dere kan svare meg på:

1. Når man åpner avstengningsventilen (2) på brenselflasken. Hvor mye skal man måtte skru den opp? Det virker som om man kan skru og skru. Men er redd jeg kansje til slutt vil skru den av om jeg skrur for mye. Holder det å skru den 360 grader et par ganger, så er den åpen nok?

2. Når man bruker en 0,6 liter flaske skal man pumpe 15-20 ganger dersom flasken er full(til maks-merket), og mer dersom det er mindre innhold i flasken.

Sett at Omnifuelen brenner lenge, er det nødvendig å pumpe mer mens den brenner? Eller er dette farlig?? Kan man pumpe FOR mye??

3. Trenger jeg en lenger pumpe når jeg skal bruke liter-flasken, eller kan jeg bruke den samme som jeg bruker i 0,6 liter-flasken?

4. Og når det gjelder vusteringsbryteren (5). Hvor mye skal den snues? Er effekten på maks når man har skrudd den 360 grader rundt?

Jeg prøvde min nye Omnifuel hjemme med en 0,6 flaske. Da så den ut til å virke bra. Tok den så med meg på tur hvor jeg koplet til en liter-flaske.

Fikk da store problemer med brenneren. Brant kun med veldig lav effekt. Tok meg 20 minutte å koke opp 5 dl vann. Jeg kunne heller ikke justere effekten.

Selv om jeg snudde på justeringsbryteren hadde dette ingen effekt/reaksjon. Og når jeg til slutt skulle skru av brenneren, slutten den ikke å brenne selv om jeg snudde brensel-flasken ("off vendt opp) og ventet oppmot 3 min.

Det skulle jo bare ta oppmot et minutt.

Mange spørsmål her, men håper noen har mulighet til å hjelpe meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Fikk så god hjelp sist at jeg tenkte jeg skulle lufe noen nye spørsmål her inne.

Var på tur i helga og testet ut Primusen. Hadde litt småproblemer.

Da jeg kjøpte min Primus Omnifuel, var de på butikken tomme for "Primus-brenselflasker," så de solgte de meg heller to "Optimus-brenselflaser."

1 liter-flaske og en 0,6 liter-flaske. Denne typen:

http://www.xxl.no/villmarksliv/turutstyr/kokeapparater-/optimus-fuel-bottle-groenn-1l-1037860?searchWord=brenselflask

I følge butikken skulle de gjøre akkurat sammen nytten, og det ville ikke være noe problem å bruke disse flaskene istedet for de originale (røde)primus-flaskene.

Men i bruksanvisningen til Primus Omnifuel står det bl.a. at man KUN skal bruke Primus brenselflaske 734120, 721950, 721960 og 732530.

Betyr dette at jeg ikke kan bruke de Optimus-flaskene jeg har kjøpt, men bør bytte dem inn i de røde Primus-flaskene istedet?

Samme gjengesystem, men følte jeg måtte skru ganske godt til for at flasken ikke skulle lekke.

Har også noen andre spørsmål vedrørende Primus Omnifuel som jeg håper dere kan svare meg på:

1. Når man åpner avstengningsventilen (2) på brenselflasken. Hvor mye skal man måtte skru den opp? Det virker som om man kan skru og skru. Men er redd jeg kansje til slutt vil skru den av om jeg skrur for mye. Holder det å skru den 360 grader et par ganger, så er den åpen nok?

2. Når man bruker en 0,6 liter flaske skal man pumpe 15-20 ganger dersom flasken er full(til maks-merket), og mer dersom det er mindre innhold i flasken.

Sett at Omnifuelen brenner lenge, er det nødvendig å pumpe mer mens den brenner? Eller er dette farlig?? Kan man pumpe FOR mye??

3. Trenger jeg en lenger pumpe når jeg skal bruke liter-flasken, eller kan jeg bruke den samme som jeg bruker i 0,6 liter-flasken?

4. Og når det gjelder vusteringsbryteren (5). Hvor mye skal den snues? Er effekten på maks når man har skrudd den 360 grader rundt?

Jeg prøvde min nye Omnifuel hjemme med en 0,6 flaske. Da så den ut til å virke bra. Tok den så med meg på tur hvor jeg koplet til en liter-flaske.

Fikk da store problemer med brenneren. Brant kun med veldig lav effekt. Tok meg 20 minutte å koke opp 5 dl vann. Jeg kunne heller ikke justere effekten.

Selv om jeg snudde på justeringsbryteren hadde dette ingen effekt/reaksjon. Og når jeg til slutt skulle skru av brenneren, slutten den ikke å brenne selv om jeg snudde brensel-flasken ("off vendt opp) og ventet oppmot 3 min.

Det skulle jo bare ta oppmot et minutt.

Mange spørsmål her, men håper noen har mulighet til å hjelpe meg. :)

1. Det holder strengt tatt å skru opp ventile en omdreining, men jeg skrur ded helt opp til den bunner på fullt åpen. Så skrur jeg den en kvart omdreining tilbake for ikke å ødelegge ventilen. Vet ikke om denne ventilen blir ødelagt av det, men jeg gjør nå det slik.

2. Du pumper til det begynner å bli tungre å pumpe, og du føler du må bruke mer makt. Da slutter jeg. Når du ser flammen blir svakere, pumper du litt til

3. Du bruker samme pumpe

4. Nusteringsventilen judterer du etetr behov. Når jeg tenner opp primusen er det så vidt jeg har den åpen for ikke å få et flammehav. Når den brenner fint kan du åpne helt til ikke det blir synlig effekt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å skremme, men å bruke uoriginal flaske har ført til heftige brannskader tidligere.

Det er ikke store avviket på gjengestørrelsen som skal til før det blir utett.

Kan jo høres ut som gjengene ikke er helt like ettersom du må skru hardt.

Skru igjen korker, lokk, kraner, osv for hardt resulterer kun i at pakning/tetning blir ødelagt,

som feks når damen hjemme her er så redd at brusflasken skal lekke i kjøleskapet at hun skrur så hardt til at pakningen ryker og det lekker værre enn det hadde gjort ellers.

For et par år siden var det en fyr som var på langtur som hadde brukt ikke-primusflaske til primusen.

Han redda nok livet pga ullundertøyet han hadde på.

Synd han har tatt ned hjemmesiden sin, for infoen der er gull verdt for flere.

Men med litt trylling så dukker siden opp igjen likevel, intet er skjult på internett :)

Her kan du lese: http://web.archive.org/web/20100504103511/http://www.norgeisirkel.com/

Som du kan se så var teksten på primusene annerledes når det kom til valg av flaske før denne ulykken, enn hva det står på din primus i dag.

I tillegg er det et par linker til fra forumet her:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=21261&highlight=

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=174623&highlight=

Bensinbrenner er helt trygt det, men som med alt annet så skal en vite hva en driver på med.

Dette kan vel være en lærdom om at også de som jobber i butikken der du handlet flasker heller ikke vet hva de holder på med. Altså akkurat slik det pleier å være med kunnskapsøshet blandt butikkselgere som ikke hverken har erfaring eller peiling på hva de driver med eller selger.

Det viktigste er at de får solgt, ikke hvordan kunden opplever produktet.

På den lokale gsporten her så har selgerne minst et eksemplar hjemme av alt jeg og alle jeg kjenner noen sinne har kikka på i den butikken. Jeg stoler ikke på butikkfolk som har 36 telt, 28 storsekker, 18 primuser, eller 64 skalljakker, men som aldri hverken har brukt joggesko eller fjellsko, og ikke aner hvor turterrenget er hverken i lokalområdet eller andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt et utall ulike flasker til mine primuser; rød og grønn Optimus, blank og matt Primus, McKenzie og Kovea. Sikkerhetsfaktoren er jevnlig vedlikehold av O-ringene. Smør gummi med Silikonfett flere ganger i året. Ta med tube på tur og tørk av ved søl.

Slik har jeg holdt på i flere år med mye bruk av primuser. Gjengene er de samme! Det er Coleman og Soto som virkelig har andre dimensjoner på gjengene.

Stygt redd for at advarslene i div. bruksanvisninger handler om fryktbasert merkelojalitet.

En annen ting. En nybegynner og alle vi andre bør gjerne vurdere parafin i telt. Skikkelig renset, blank fritidsparafin (f.eks Shelsol D60) er mindre eksplosiv enn renset bensin.

Dessuten;

Dersom forstøvet, oppvarmet parafingass inhaleres, blir det ikke annet enn kvalme og diaré. Tilsvarende bensingass gir spontan intox med stygge symptomer på forgiftning. Alvorlig leversvikt og besvimelse er ikke morsomt på vinterfjellet...

Når trådstarter antyder Coleman-fuel, bør man i det minste vurdere gressklipperbensinen fra Statoil/Fellesskjøpet. Det reduserer kostnadene dramatisk.

Fritidsparafin fra 4 literskanner på bensinstasjon, tennvæske eller D60 kjøpt i løsvekt er min soleklare favoritt på parafinkompatible primuser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.