Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av fjellski


tcDigg

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter ski og treng masse hjelp for er stort sett heilt grøn.

Har stått veldig lite på ski av ulike årsaker, men det er vel aldri for seint å begynne.

Bur på vestlandet i bergenstraktene og ser for meg f.eks. turer til gullfjell, bergsdaltraktene osv. Dvs. altså først og fremst moderate dagsturer/toppturer. Men hadde også vært greit om skiene også fungerte i preparerte løyper... finnes det nokon bra all-round alternativ? Samtidig så bør de fungere såpass utenfor løypen at eg kjem meg greit oppover og trygt nedover også...

Personlige specs:

Høyde: 190cm

Vekt: 90kg

Nokon som har forslag til skimerker / typer? Fornuftig lengde? Nokon ski som peikar seg ut som "mykje-for-pengene" til mitt bruk?

Spør gjerne dersom det treng meir opplysningar for å gje meg råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Prøver meg på ein bump...

Kan Åsnes Ingstad / Fischer 109 være alternativ???

Disse går ikke i oppkjørte spor. Har ingstad selv og er veldig fornøyd med dem i løssnøen men så fort det blir hard blir de ganske så vinglete. Ingstad er gode nedover ski. Om nedover er det absolutt viktigste så kan du kikke på for eksempel Åsnes storetind, eller Randonee som blir mer som en slalomski men med løs hæl når du går bortover/oppover. Om det er viktig at de går i sporene og bortover er viktigst såse på Åsnes Amundsen. Nansen bli litt mer allroud men kan slite litt i sporene, men er til gjengjeld bedre å kjøre nedover med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsnes Nansen eller tilsvarende fra Fischer vil nok funke til slikt bruk. Rettere sagt, det bruker jeg. Fungerer fint til toppturer på Tveitakvitingen, Fuglafjellet, Mykkeltveitveten, Kvitanosi, Gullfjellstoppen etc - skjønt hvis det er turen ned som er i hovedfokus blir det andre traseer og andre ski/støvler. Duger og til bortoverlabbing med pulk på Hardangervidda. Ikke optimalt i oppkjørte løyper på Kvamskogen men der vil jeg helst ikke gå heller :) Er 184 og 82 kg, bruker 205 i skilengde og er knallfornøyd med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med å kjøpe brukte telemarkski! :lol:

- Dette her kan bli spennande... har jo høyrt at teknikken skal være litt vanskelig å lære seg...

Ski: Rossignol Bandit B78

Binding: Rottefella Cobra R8

Sko: Scarpa R2

Pakken var veldig lite brukt og ser veldig fine ut, betalte 2600,-

Dette skal jo være ein allroundski, så eg tenker at den dekker bruken den på både toppturer og i alpinanlegg.

Og så får eg heller kjøpe meg fjellski utenom, tenker kanskje en noe smalere variant som kan fungere både på i løypenett og på lengre turer f.eks. på hardangervidda.

- Nokon som har forslag til fjellski som kan komplementere telemarkskiene eg nå har kjøpt?

Lurte også på ein ting til, eg mangler staver og eg mangler feller.

- Nokon som har forslag til kva staver eg bør kjøpe til kombinert alpin / topptur til disse telemarkskiene? Er 190cm høg.

- Kva feller bør eg kjøpe? Ser at feller i den bredden kan koste en del, er det mulig å kjøpe disse f.eks. i utlandet til en billiger pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har nøyaktig samme forutsetninger som deg.

Stort sett grønn på ski, bergensområdet, litt utenfor - litt i løypene, samme vektklasse/høyde.

Jeg har følgende:

Ski: Åsnes Nansen m/fellelås (200 cm) Jeg valgte å gå ned fra 205 cm, siden de er såpass brede. Angrer ikke på det)

Bindinger: Rottefella Riva 3 - (Usikker på om disse selges lenger. Et godt alternativ er Voile 3-pin cable. I tillegg finnes det mange eldre fjellski på finn.no/loppemarked som selges med riva 3 bindinger som selges til godpris. Jeg kjøpte et gammelt telemarkpar på loppemarked til hundrelappen. Skiene kastet jeg, men strøkne riva-3 bindinger med 10mm oppbyggingsplate beholdt jeg :) )

Sko: Crispi Sydpolen 75mm. (Veldig gode, passe stive og varme)

I tillegg har jeg montert 10 mm oppbyggingsplater for å lettere kunne kante skiene på is/skare, og samtidig å få mindre subbing i oppkjørt spor. (Funker veldig bra).

Med dette oppsettet føler jeg at jeg har god kontroll i nedoverbakker, fint å prøve seg på noen telemarksvinger og flyter veldig godt i løssnø. Kortfellelås er også genialt.

Ulemper: Skal du gå fort på ski i oppkjørte spor, så er ikke dette skiene for det. De subber litt i skisporene. I tillegg så kan du oppleve litt irriterende knirking med 75 mm og kabelbindinger.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Om du skal gå mest i oppkjørt løype og litt utenfor, så kan du kopiere dette opplegget:

Ski max 68 mm på de bredeste. Har selv E99er. De går i skisporet.

Lang stålkant dersom du trenger god kontroll, dvs gå på isig snø og med tung pakkning

10mm forhøjningsplate, slik at ikke bindning eller brede støvler skraper så mye.

Lengde på ski slik du får spenn. Spennet virker i løype, utenfor er snøen uansett så uforutsegbar at spenn ikke spiller en rolle.

Bindning: jeg har 75mm uten reim. Bindningen er superenkel og tilater feltreparasjon og reimen hade jeg nog kjøpt om jeg hade hatt peng.

Støvvel: viktigst er at den passer! Varmetapet er verst nedover (syns jeg), så jeg kjører Crispi sydpolen med dobbel ullsåle. Støvveln passer dårligt for smale/lave lester, så jeg har fått en skomaker å flytte en av hyskene nedover, den presis ved vristen. Støvveln er varm. Goretexen hade jeg helst vart foruten; vaxing kommer man langt med - med mindre du skall gå dagevis i vann.

Gamasher: her er jeg lite erfaren. Det beste jeg sett er en som hade satt fast gamashene med epoxy direkte på støvvelen.

Jeg har prøvd skidene kortere distanser utenfor sporet, men da jeg ikke har en referenseramme annet en svigerfars avlagde tannpirkere vet jeg ikke om det egentligen gikk bra. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.