espen0102

trening
Hvor mye effekt gir proteinpulver etter styrketrening?

16 innlegg i emnet

Som overskriften sier lurer jeg på hvor mye effekt proteinpulver gir etter trening i forhold til om man bare tar seg en banen o.l.

Noen som kan anbefale ulike typer pulver også kanskje? Smak, pris, menge osv

takk for alle svar! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bananen inneholder ikke proteinen du trenger. Du bør 2-3 ganger ila. dagen få i deg 30gram protein alt etter hvor mye og hardt du trener vekter. Slik var det i hvertfall i gamle dager, og vi ble store den gang og..

Når du trener så river du muskelfibrene litt i stykker, som en oppspjeret ulltråd. Proteiner\aminosyrer er noe av det kroppen trenger for å effektivt bygge opp disse igjen. Det er derfor ikke bare etter trening du trenger protein, men hele tiden etter aktivitet som river på muskelfibrene.

Synes Wheycooler er et greit proteinpulver, men jordbærsmak var ikke noe særlig i lengden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du bygge?

Proteinpulver fungerer omtrent like bra/like dårlig som annet protein.

Skal du bli stor, er det flere veier til lykke:

1) Den ulovlige, med veksthormon og testosteron. (Som enkelte skuespillere har benyttet)

2) Den harde vei: Riktig trening, riktig og nok mat.

Riktig trening, avhenger litt av hvor godt trent du er, og ambisjonsnivå, men å få hjelp og bruke et standardprogram er aldri feil.

Mat: Du trenger karbohydrater og proteiner rett etter trening.

Når du trener bryter du ned endel muskelmasse. Hvis kroppen er sulten, omdannes aminosyrene(proteinet) til sukker for at du ikke skal sulte ihjel.

Løsning: En banan med en gang du er ferdigtrent, altså før dusjen.

Så trenger du protein. Helst innenfor 1/2 time etter trening. Kokte egg er ingen dum løsning.

Gjennom døgnet bør du ligge på ca 2g rent protein pr kilo fettfri kroppsvekt.

Egg er 95% rent protein.

Resten (kylling etc) må du finne i ei kostholdsliste.

Greier du ikke å spise nok protein kan myseprotein (pulver) være til hjelp.

Ellers så skal du ligge i kalorioverskudd når du bygger, og et lite underskudd når du deffer.

Er du ung, relativt slank og i vekst: Du skal ALDRI bli sulten. spis.

Spis minst 6 måltid / dag (dermed legger du heller ikke på deg så mye fett)

Spis variert og normal mat. Tran hver dag.

Du kan legge inn 0,5-4g omega 3 (uten A vitamin)

Pulver smaker uææææ, og har ikke noen beviselig effekt foran andre proteinkilder.

De studiene som produsentene viser til er ofte veldig små, og av forskere som er helt ukjendte.

Pizza, chips etc, er ikke mat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtter Rune i alt dette!

Grei regnemetode på proteinet også! Men alle er forskjellige, du må nesten prøve deg litt frem selv også. Jeg fikk i meg for mye protein i kostholdet når jeg trente mye før. Blir du kvalm av proteinshaker så er det bedre å bare regulere det naturlig.. Kroppen vil også si i fra til deg om den er tilfreds med kostholdet.

Mitt beste tips for å bygge litt muskelmasse og være sunn: Havregryn havregryn og mer havregryn!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Som overskriften sier lurer jeg på hvor mye effekt proteinpulver gir etter trening i forhold til om man bare tar seg en banen o.l.

D

Det gir null effekt, fordi aminosyrene, eller proteinet som du kaller det, trenger en viss mengde B-vitamin pluss diverse mineraler for at kroppen skal klare å absorbere det. Produsentene har heller ikke lov til å tilsette B-vitamin sammen med proteinpulveret fordi da blir det klassifisert som næringsmiddel, og er underlagt andre regler. Det beste er å spise vanlig sunn mat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På disse sidene finner du informasjon som er dokumentert og helsemessig forsvarlig: Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte bare å nevne at helsekostbutikkene og liknende utsalgssteder for proteinpulver o.l. visstnok skal ha svært lite begrensninger og kontroller på produktene de selger. Mao, du vet egentlig ikke helt hva du får. I følge en kostholdslege jeg kjenner fra forsvaret erfår man i seg vesentlig mer dritt enn man er klar over gjennom slike produkter.

Klart råd: Spis riktig. Karbohydrater når du trenger rask energi(under/etter trening), og mye proteiner i kostholdet ditt.

Bare som en oppvekker (om ikke alle visste det..) kan jeg nevne at hvetemel har høyere GI (Glykemisk Indeks) enn rent sukker. Dvs, energien tas raskere opp og forsvinner raskere enn rent, raffinert sukker....

Kostholdet generelt er nok viktigere enn dette magiske pulveret. Trening og riktig mat--> resultater!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Proteinpulver=Kalvegodt. Identisk innhold, men Kalvegodt er det en viss kontroll med, og selges til langt hyggeligere pris :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kostihold innen trening er ett voldsomt omfattende tema, men jeg skal prøve så godt jeg kan å foholde det noenlunde enkelt her 8)

Gode råd du har fått her, men også noen dårlige. Klart gir proteiner effekt uten b-vitamin. B.vitamin ligger dessuten i kroppen om du har spist mat med b-vitamin tidligere. Kroppen spytter ikke ut b-vitaminet etter at ett måltid er fordøyd. Såfremt du ikke har vitaminmangel i kroppen, så mangler du heller ikke b-vitamin. B-vitamin trenger ikke å ligge i magesekken sammen med proteinet.

For all del, ikke les på olympiatoppen, norges idrettsforund eller lignende sider. Mye av infoen her er fra gymbøker som min mor hadde på skolen når hun var liten. Det er kommet mye ny forsking på området siden den tid

Men for å forklare det så enkelt som mulig:

Proteinpulver gir like god effekt som protein fra maten du spiser, men det kan være vanskelig å få i seg nok protein via kun vanlig mat dersom du driver med styrketrening. Derfor kan proteinpulver være ett godt supplement til maten du spiser, og det er billigere enn tilsvarende proteinmengde i mat. Du trenger ikke lage deg en shake av det heller. Jeg putter det i brød jeg baker, grøt jeg spiser, havregrynen min, milkshake, smoothies osv.

Når det gjelder proteinpulver, så er det stor kvalitetsforskjell. Forsking viser at det proteinet som gir best effekt er ett protein med sammensetningen 50:50 myse og kasein (melkeproteiner). Dette er samme sammensetning av proteiner som er i morsmelk hos mennesker. Aminosyreprofilen bør også være komplett. En blanding av mye og kasein gir en komplett aminosyreprofil, og det samme gjør egg MED eggeplomme. I tillegg bør det ha en høy andel av BCAA (langkjedete aminosyrer).

Whey Cooler er nok ett "dårlig" proteinpulver, og har lite proteiner per 100g i forhold til f.eks. myoprotein fra myrevolution.no (dette er veldig gode saker). Men som tillegg til proteinfattige måltider er ikke aminosyreprofilen viktig, siden du får proteiner fra mange kilder som kompletterer hverandre. Jeg synes WheyCooler er helt genialt ved siden av en proteinfattig måltid, men ikke som ett tilskudd alene. Og godt å leske seg med i solen da :D

Driver du med styrketrening, så er det anbefalt å få i seg 2-2,5g protein per kg kroppsvekt per dag (2,5-3,5g hvis du er på diett, for å spare mest mulig muskelmasse). Enten via maten din, ellers må du supplere med litt proteinpulver. Etter trening vil du makse ut proteinsyntesen (omsetning av protein i musklene) i kroppen med ca 20 gram protein. Spiser du mer enn dette rett etter trening vil det gå til andre funksjoner i kroppen, og det er ikke nødvendigvis en dum ting. Så umiddelbart etter trening er det anbefalt med 30-40 gram protein. Evt. kan du ta ett tilskudd med BCAA (lankjedete aminosyrer) for å spare kalorier, men da blir det enda viktigere med ett sammensatt måltid (skikkelig mat) innen en time etter styrketrening.

Før var det vanlig å innta store mengder raske karbohydrater etter trening for å fylle opp glykogenlagrene i musklene fort, og for å redusere utskillelsen av kortisol etter en hard økt med stykretrening. Men for å holde insulinfølsomheten høy (følsomheten for å ta til seg næring) i musklene kan det være en fordel å utsette (ikke utelate) oppfyllingen av glykogenlagrene etter styrketrening. Siden en dose med 30-40 gram protein alene vil være nok til å lage en tilstrekkelig insulinrespons i musklene, så kan du faktisk kutte ut karbohydratene rett etter trening. Er du i en hard oppbyggingsfase er det anbefalt å innta en moderat mengde karbohydrat umiddelbart etter trening sammen med en proteinkilde. Det er nemlig tilstrekkelig å få fyllt opp glykogenlagrene før neste treningsøkt, men det kan være lurt å utsette det litt for å holde insulinfølsomheten i muskelne høy lengre. Da vil mer kalorier gå til muskelbygging, og mindre til fettlagring. Trener du veldig mye eller hver dag med forskjellige ting bør du fylle opp glykogenlagrene raskere ved hjelp av mer karbohydrater.

De beste karbohydratkildene er de som er sammensatt av flere forskjellige sukkerarter for å benytte seg av flest mulig transportmekanismer i kroppen. Så her er frukt den aller beste kilden, og du kan faktisk legge til littegrann vanlig raffinert sukker også, men det er alldeles ikke nødvendig. Bananer er ikke bare for monkeys vettu :D

Etter trening bør du absolutt få i deg ett sammensatt måltid innen en time. Dette vil si en proteinrik middag/kvelds/luch etc. Men umidelbart etter trening er det lettvint og effektivt å hive innpå en proteinshake. Sunne fettsyrer og karbohydrater i form av frukt og stivelse er det aller beste å inkludere i det sammensatte måltidet innen en time etter styrketreningen.

Til kvelds bør du få i deg proteiner som er langsomt fordøyelige (kasein). Disse gir faktisk høyest stiging i proteinsyntesen også. Her er f.eks. Cottage cheese en veldig god kilde. Karbohydrater er også lurest å plassere minst av tidlig på dagen og mest av i de sene måltidene på dagen, og etter trening. Dette er helt ny forsking som har bevist. Fett er best å innta mer av tidligere på dagen, og mindre på kvelden, selv om gammel lære er litt omvendt. Forskjellen er at før var det bare synsing og "kvalifisert gjetning" som fastslo dette.

F.eks. havregrøt med cottage cheese, en most banan, rosiner, ett par skjeer proteinpulver med vaniljesmak og kanel blir ett herremåltid med kvels som er helt ideelt for en som trener styrke. Men det var bare ett av tusen eksempler :)

Siden insulinfølsomheten er størst i musklene etter styrketrening er det best å innta mer kalorier etter styrketrening enn tidligere på dagen. Hvis dette er mulig med din daglige rutine. Dette vil føre til at mer av maten du spiser går til muskelbygging, i stedet for til fettlagring. Ett kalorioverskudd på ca 500kcal daglig er mer enn noe for muskelbygging. Da vil du ikke lagre for mye fett heller. Men lær deg å lytte til sultfølelsen i stedet for å telle kalorier, og juster matmengden i fohold til framgangen din.

Styr unna soyaprotein, Det er dårlig vare, rett og slett. Men jævlig billig.

Jeg anbefaler i aller høyeste grad MyoProtein fra Skjult lenke - logg inn for å se den . Topp smak, og topp kvalitet (jeg liker best med melk. Men noen liker best å blande med vann) Her er også ett veldig bra forum, ett artikkelarkiv med den nyeste forskinigen til grunn og en nettbutikk med mye gode produkter, uten å ha ett unødvendig bredt vareutvalg.

Analyseresultater og renhetstester kan du få tilsendt dersom du ønsker. Men jeg har ALDRI hørt om proteinpulver med "masse dritt" i som nevnt her i tråden. Det tror jeg er en myte funnet opp av mennesker med fyrstikkarmer som er misunnelig på de som får resultater av treningen sin.

Lykke til med styrkereningen din :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Proteinpulver=Kalvegodt. Identisk innhold, men Kalvegodt er det en viss kontroll med, og selges til langt hyggeligere pris ;)

Kalvegodt består av mer fett etter hva jeg skjønte fra gutta som spiste dette i "gamledager" :D

Også kan jeg vel legge til at mindviruz har rett i at wheycooler ikke er et "bra" proteinpulver, men det er bra på smak og såpass "tynt" og lettfordøyelig at du lett tar det til de vanlige måltidene om du vil.

Ellers kanskje legge til at kasein protein blandinger du finner taes opp \ "fordøyes" tregere. Noe som du også kan legge om til din fordel i planleggingen av måltider etc.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kalvegodt vet du ihvertfall hva er. Om det har mer eller mindre fett enn et mystisk proteinpulver er vanskelig å finne ut av.

I og med at proteinpulver ikke er næringsmiddel, er kontrollen med om innhold stemmer med deklarasjon rimelig tilfeldig.

Kalvegodt er under statlig kontroll ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om målet er å gjøre Schwarzenegger til en liten kar, kan det sikkert være effektivt med diverse magiske pulver.

Men for å si det sånn, så har godt kosthold og steinhard jobbing gjort gutter til menn før ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da får du stekt hjerna di og mister håret tidlig i samme slengen... ikke verdt det, uansett hvor liten guvenøren hadde blitt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kalvegodt vet du ihvertfall hva er. Om det har mer eller mindre fett enn et mystisk proteinpulver er vanskelig å finne ut av.

I og med at proteinpulver ikke er næringsmiddel, er kontrollen med om innhold stemmer med deklarasjon rimelig tilfeldig.

Kalvegodt er under statlig kontroll ;)

Kalvegodt vet man akkurat like bra hva er som proteinpulver.

Proteinpulver er normalt sett laget av melk, egg, erter eller soya. Soya er billig og dårlig, det kommer fram av etiketten også. Melkeprotein er veldig bra, og det kommer også fram av etiketten.

Det vanligste er å lage det av melk. Det de gjør da er å tørke melken, og skille ut mysen (samme som de bruker når de lager ost) og kaseinet. Mysepulver finner du nesten alt av ferdigprodukter, posemat og pølser i butikken. Og særlig mye i ost. Det er dette som kalles for myseprotein, eller "Whey protein" som da er det engelske navnet på det. Det er å anse som 100% normal mat, og inneholder lite laktose (men frendeles littegrann da), masse vitaminer og mineraler, har en god aminosyreprofil og høyt innhold av de langkjedete- og essensielle aminosyrene. Det er lettfordøyelig og veldig godt for immunforsvaret. Det er relativt nøytralt på smak, så det krever lite smakstilsetning for å smake godt. Ofte bare litt naturlig kakaopulver og litt søtning (ofte aspartam i en mye mindre mengde enn i lett brus).

Dette er det vanligste proteinet man får kjøpt i butikkene, og er 100% trygt. Kontrollen med proteinpulver og deklarasjonen på boksen har jeg ikke hørt om eller opplevd at skal være noe annerledes enn alt annet du får kjøpt i butikken? Faller proteinpulver innunder noen andre regler enn annen mat? De putter det jo som sagt i de fleste ferdigprodukter du får kjøpt. Mest for å få en litt tykkere kremete konsnistens, og vanlig hvitost har ett naturlig innhold av myse som jeg mener er godt over 20%. Derfor ser du at det er mye proteiner i hvitost.

Litago milkshake er vanlig litago, tilsatt litt mysepulver / wheypulver / proteinpulver uten smak. Bare se på innholdsfortegnelsen, og på næringsinnholdet neste gang du er i butikken ;)

Uansett. Kosthold er viktigst. Derfor kalles det proteintilskudd. Altså i tillegg til vanlig mat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forskjellen på pulver tilsatt i mat er at det da er næringsmiddel, og dermed under streng kontroll.

Kosttilskudd derimot, har mye mindre kontroll.

Næringsmiddel og tilsettingsstoffer i landbruket er også under streng kontroll.

Vår lille flisespikking spiller neppe noen rolle for trådstarter.

Jeg antar trådstarter er en ungdom som ønsker å bli svær i en fei.

Dette er umulig uten ulovlige preparater.

Derimot kan man bli stor uten disse, gjennom planmessig riktig trening, og et godt alsidig kosthold.

Pizza, pommes frites etc. er ikke et godt alsidig kosthold.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Lignende innhold

    • Av LarsPåTur
      Hei!
       
      Jeg skal ta veilederkurs som brefører i sommer og trenger å trene og friske meg opp på redning og veivalg. Jeg har tenkt meg på Folgefonna til helgen og lurer på om noen vet om noen bra steder å gå hvor det ikke er for mye snø, slik at jeg finner noen sprekker å øve i.
       
      Jeg håper på raskt svar!
       
      Vennlig hilsen
       
      Lars
    • Av tonymakkaroni
      Jeg har hatt et uhell på en skitur til fjells noen uker siden. Kort fortalt havnet jeg i et elvejuv, og ble etter en god stund henter opp av redningsmannskaper. Jeg var da nedkjølt, og ble frakter til sykehus.
      Alt i alt gikk det det hele så godt som d kunne. En stund etter hendelsen, kontakter jeg reiseforsikringsselskapet mitt, Europeiske. Ambulansepersonellet tipset meg om det, bl a fordi noen klesplagg ble klippet. I tillegg til klipte klær, ble en del utstyr ødelagt under ulykken. I hovedsak utstyr med vannskader, noe utstyr ble ødelagt når det ble henter opp i ettertid, mens enkelte eiendeler ble liggende/forsvant i elva.
      Skadene er formidlet til Europeiske. De har oppgitt at kun klær klippet av ambulansepersonell blir erstattet. Klær og utstyr som ble ødelagt i selve ulykken, erstattes ikke. De viser til sin forsikringsvilkår som spesifikt lister opp gitte skade/tapsårsaker som erstattes (tyveri, ran , innbrudd, skadeverk, trafikkuhell, naturskade, brannskader, vannskader i bygn, tap av innsjeket bagasje).
      Jeg er veldig overrasket og enda mer uenig i Europoeiske.
      Noen som har andre erfaringer med reiseforsikringer og erstatninger ved skade/ulykker på tur/ ferie?
    • Av ost
      Heisann
       
      Som vanlig hver høst setter jeg meg ned for å følge med på 71 grader nord. Sammen med kjendisversjonen av samme program, samt Ingen Grenser og tilsvarende, er dette et av de programmene som gir meg finest naturopplevelse gjennom skjermen.
       
      Som vanlig, med akkurat dette programmet, så blir jeg hektet av etter kort tid. Hvorfor?
       
      For min del handler det om at programmet er mer rettet mot interne stridigheter og urealistiske elementer av anstrengelser. Jeg er med på tankegangen om at tunge sekker, utfordring i ukjente miljøer og utmattede mennesker gir god TV-underholdning. Samtidig mener jeg at programmet beveger seg vekk fra en konkurranse der "veien er målet" og egentlig like godt kunne hatt all innspilling i Oslo, med start og mål på Tryvann.
       
      Er det andre som tenker sånn?
       
      Jeg stopper ikke å undre meg over deltagere som ikke kan kart og kompass, et program der fysisk evne er et krav med deltagerne som plukkes ut som ikke ser ut til å oppfylle disse kravene, sekker som er så tunge at de kan ødelegge ryggen til gud og hvermann, og et konsept som tilsynelatende ikke tillater at deltagerne samarbeider.
    • Av kenny28
      Er det noen med denne/diss telefonene som har problemer med å få fix/signal med gps'en ?
      Jeg prøver å bruke appen Endomodo når jeg trener, men gir snart opp siden jeg får sjelden kontakt med satelitter 
      Jeg har Z1 og dragen har en Z og begge har problem med å få kontakt med satelitter.
      Noen ytterst få ganger får vi kontakt innen 2 min og ofte kan det gå alt i fra 30-60 min og veldig ofte får vi ingen kontakt.
      Jeg har satt telefonen til å bruke Gps, Wi-fi og mobilnettverk ( høy nøyaktighet ).
       
      Andre som har erfaringer med denne telefonen ?
       
    • Av REJOHN
      Trening er en del av det gode liv.  Det er vel også sikkert at det medfører en god del fordeler, som mindre sykdom og at vi lever lenger.
       
      Det diskuteres om det er mye trening på lav intensitet eller intervall, som gir best resultat.
      Ut fra hva som er målet med treningen, så vil svaret helt sikkert bli temmelig forskjellig.
       
      Jeg har lest en hel del om disse tingene, men kan ikke finne særlig mye om ”tilpassing til fettforbrenning”.
       
      At intervall muligens ikke er optimalt for å ”trene” fettforbrenning, virker opplagt, men finnes det data som avkrefte eller bekrefter dette?
       
      Er ”fettforbrenning” i det hele tatt trenbart?
       
      Og om det er trenbart hva er optimal trening?

       
      For min egen del (subjektivt) så mener jeg at det tok tid – år – før jeg kunne gå lange avstander med tung sekk, uten påfyll. På turer over 3 dager får jeg ikke tatt inn nok kalorier, og mener at dette ikke påvirker ytelsen. Men da spiser jeg mye etter turen.