Gå til innhold
  • Bli medlem

Åsnes Sondre til å trekke pulk?


oddeiste

Anbefalte innlegg

Hei! Noen fakta og kriterier for valg av fjellski:

174cm , 70kg, mann.

Prioriterer fremover fremfor nedover, men bør vel være litt innsving på de. Blir "aldri" å gå i oppkjørte spor, ofte scooterspor eller forblåst hardpakket snø, og av og til å pudder. Kortfeller og åsnes er et must :)

På langturer blir det pulk, delvis foran og bak pulken(nordisk stil med hunder), det heller vel mer mot at jeg må gå bak pulken, da det er uaktuelt å kjøpe ski uten stålkanter.

Har kommet frem til tre alternativer som passer til litt allround, men har vel sitt sterke område på langturer(med unntak av Sondre??)

Nansen, Amundsen og Sondre.

Amundsen får jeg med bc auto og garmont finse gtx til 3999, det er vel et meget godt tilbud, sondre koster 2700 med alfa sko uten gore tex.

Heller litt mot sondre, da jeg har brukt og ennå har mange ting å bruke penger på (bytter ut bærenett med vanntette pakksekker osv m.m. ++:wink: Vurderer å kjøpe litt bredere ski også, for å ha mulighet til å ta noen snille toppturer, samt jakt i skog og fjell. :)

Men har lest at Sondre er beregnet for lettere turer. Duger de ikke til å trekke pulk, og hvorfor? Blir sikkert ikke å bruke klister men kortfeller på turene med pulk.

Har det noe å si da at de ikke har så mye spenn?

Nansen har jeg ikke så mye formening om annet enn at jeg vet at de er i det samme segmentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner dere er møkklei av spørsmål om ski på forumet :D Jeg er også lei av å lete etter svar :D

Har funnet mange sammenligninger, men ikke mellom Sondre og Amundsen. Innsvinget på skia er jo helt like. Hva er sondre egentlig beregnet på? Turer i løypa med dagstursekk? Er det dårligere kvalitet på skia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra åsnes sine sider

Sondre

Ei lett og prisgunstig fjellski med fellelås.

Fjellski med stålkant, moderat spenn og 10 mm innsving. Same mål som Amundsen, men Sondre er ei mjukare ski med lita smørelomme. Sondre eignar seg for lette skiløparar og for dei som primært går i oppkøyrde løyper eller på skareføre. Veldig god ski for turar med skifeller.

Amundsen

Amundsen er skia for dei lange fjellturane. Den har heil stålkant og er utstyrt med ei markert smørelomme for å bevara festevoksen lengst mogleg. Dette er ei lengdestiv ski som som eignar seg for trekking av pulk og turar med oppakning.

Eit naturleg førstevalg blant våre ekspedisjonsfarar.

Det er sikkert ikke kjempestor forskjell på disse skiene men er du 100kg så velg amundsen og er du 70 kg så velg sondre?

Kan hende du ikke får noe svar for de ingen har prøvd sondre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende du ikke får noe svar for de ingen har prøvd sondre?

Ja, jeg begynner jo å tenke i de baner selv også. Muligens fordi de fleste er over 70kg eller kjøper det dyreste, da normal oppfatning er at jo dyrere ting er jo bedre er de(er jo delvis enig i det).

Har vel en mistanke om at i praksis, så er Amundsen lettere å gå fremover med, da de er stivere og kortfella ikke er så mye nedi snøen når man skyver skia frem som med Sondre. Rett meg hvis jeg tar feil:)

I oppoverbakker er de vel temmelig lik. Mulig Amundsen er bedre å skøyte med også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier ca 69kg og er 172cm. Har selv Amundsen og er rimelig fornøyd med dem, MEN synes de er litt for stive, eller rettere sagt, at det er litt for mye 'gåspenn' i dem. Vanskelig å tråkke ned skia og få godt nok feste, spesielt når jeg går med pulk, siden man må gå smoothere og ikke kan ha samme frasparket. Så jeg har selv lurt på å bytte til Sondre.

Med dine behov og vekt ville jeg valgt Sondre, uten tvil.

Hadde Sondre for mange år tilbake og savner egentlig dem i forhold til Amundsen skiene.

Jeg bruker BC Magnum manuell bindinger og Crispi GTX Stetind støvler.

Spent på å høre hva du velger og hvordan du liker skiene du ender opp med.

Lykke til med handelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg godt fornøyd med mine Sondre. Har ikke testet andre fjellski, så jeg har ikke noe å sammenligne med. Jeg er for tung for de (90kg), men syns ikke det er problematisk når jeg er foran pulken. Uten pulk merker jeg at de er mye tyngre å gå med enn racingskiene mine, skulle bare mangle 8) etter to mil i helgen hadde jeg fortsatt godt med voks igjen under skiene. Null glid på de, så jeg bruker de helst bare når det skal trekkes pulk. Størrelsen min tilsier at jeg burde gått for Amundsen, men lommeboka var ikke enig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det heller mot Sondre. Var i butikken og sjekket spennet på et par ski og de Sondre skiene jeg klemte på hadde faktisk bedre spenn enn Nansen skiene. Ikke det at jeg er ute etter så mye spenn, men det var litt overraskende. La av et par Nansen til i morgen, for at jeg trengte tid på å (om)bestemme meg :D

Og nå har jeg gjort det. Tror jeg 8)

Er snakk om 7mm forskjell foran og 4mm bak, så bæreevnen er vel ikke all verdens bedre på Nansen de få dagene det er skikkelig bløtt.

En kjøreski blir vel ikke Nansen uansett, så da er det like greit å ha en ski som er god å gå langt med..

Vi får se imorgen hva jeg kommer ut av butikken med:)

Noen som har formening hvor korte (Sondre)ski jeg kan ha uten at det går for mye på bekostning av bæreevne og spenn? Holder en knapp på 187.

Takk for alle innspill!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.