Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitur i januar med telt


vilut

Anbefalte innlegg

:) Planlegger en tur til fjells en av de første helgene og tenker Rondane med telt og pulk. Har gått mye i fjellet sommer og vinter, men har ikke utsatt meg for dårlig vær. Feks Sterk vind med snøfokk og dårlig sikt. For det meste gått dagsturer på denne tiden av året,- men har veldig lyst til å utvide teltsesongen :-). Jeg går alene med hund og lurer på om det er forsvarlig som "nygbegynner" å gå todagerstur når det feks har snødd en del og det er meldt vind opp i 7 m/s på snaufjellet. Vil det kunne bli veldig dårlig sikt slik at man må stole på kompasset eller slå leir til vinden gir seg.

Bør jeg utsette turen til vær og vind er mer stabilt? Jeg vil gjerne høste erfaring og mestre, men også ta hensyn til at jeg er litt fersk på akkurat det med telting midtvinters med korte dager osv.. :wink::)

Mener selv jeg er godt utstyrt i forhold til klær, telt osv til vinterbruk. Har også GPS, men har nesten ikke brukt den.

Noen råd/erfaringer ? Kanskje trenger jeg rett og slett et lite dytt... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelig for utenforstående å vurdere din kapasitet. Jeg vil anbefale å prøve deg fram, og er du veldig usikker på egne ferdigheter kan det være lurt å begynne i nærområdet vinterstid. Suksess på vinteren er ofte god planlegging, så kjenn til utstyret ditt og kom deg på tur. Alle må vi høste erfaringer. :wink:

Angående 7ms vind så er det lite vind etter min mening og bør ikke by på problemer. Terreng og snømengde vil jo også påvirke om det blir fokk eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke hvor sikker du er på primusen din men det er veldig viktig på vintertid.

selv har jeg lært meg og kjenne primusen ved og ta den frem og bare prøve den rett på utsiden av leiligheten,det blir jo samme som Lofoten sier,det er ikke dumt og ta noen turrer i nærheten først,jeg hadde fremdeles ikke turt og ta noe lang tur rett og slett pga jeg ikke føler meg 100% trygg på den men det kommer seg nok :-)

Enn annen ting er jo så enkelt som og slå opp telt,jeg har brukt teltet mitt en del på sommertid men fikk meg en bare overaskelser når jeg slo det opp får første gang på utsiden av hytta i romjula (var vel bare 40 cm snø),er rimlig enkle ting og ikke noe stort problem,men klarer man og miste lomme lykta og har veldig dårlig lys og samtidig første gang man setter opp telte på vinteren og det blåser osv,da er det ikke dufmt og ha gjort det før :wink:

Tenk bare på pakking,hvis du tar noen turrer så finner du fort ut hva du savner og hva du ikke trenger kanskje du trenger annet utstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hvorvidt det er forsvarlig å være ute i vind vinterstid? Det kommer an på bl.a. snøforhold, utstyr og hvilken retning vinden kommer. Er noe helt annet å gå med vind sørfra i ryggen enn å ha nordavind rett imot. Det er en rekke aspekter som her spiller inn.

Normalt sett er 7 m/s (laber bris) aldeles ufarlig.

Deler av Rondane er mer vindutsatt enn andre deler av massivet, selvsagt avhengig av gjeldene vindretning.

F.eks. der hvor Langglupdalen møter Bergedalen og Rondvassdalen (jeg kaller stedet triangelen) er vindutsatt uansett vindretning.

Enkelt traktformede daler skaper også mer press/styrke i vinden.

Orienteringsmessig er det langt lettere i Rondane enn på F.eks. Hardangervidda. (daler versus vidde).

Gjør deg godt kjent med alt utstyr du har med.

Alt fra teltoppsett, brenner (husk gass ikke finnes effektivt vinterstid, bruk bensin/parafin), gps o.s.v. Gps'en din må du kunne, dersom elendig sikt må du være sikker på at denne gir deg retning. Kart og kompass må være med. Jeg bruker kart i hovedsak, gps brukes mest til logging (ruter, høydemeter o.s.v.) eller ved elendige værforhold.

Hva er planen, startsted?

Teltoppsett er også anneledes for vinter enn sommer, funker stort sett ikke med vanlige plugger, snøplugger må til (evt. bruk ski og staver). Må det graves eller hardtrampes snø for å sette opp telt o.s.v.

Hvilken hunderase er det? Langpelset eller kortpelset, er den vant med lave temp.? Husk på at din firbente venn kan slite hardt dersom snøen tråkkes igjennom av den hele tiden. Sikkerhetsutstyr til hund må være med, potesokker/dekken/evt. hvilepose o.l.

Kan jo være en ide å starte i skogområder de første vinterturene og kanskje ikke starte med snaufjellet. Skjønt jeg skjønner jo at snaufjellet frister.

Kom med litt flere opplysninger så kan jeg sikkert tipse deg mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig for utenforstående å vurdere din kapasitet. Jeg vil anbefale å prøve deg fram, og er du veldig usikker på egne ferdigheter kan det være lurt å begynne i nærområdet vinterstid. Suksess på vinteren er ofte god planlegging, så kjenn til utstyret ditt og kom deg på tur. Alle må vi høste erfaringer. :wink:

Angående 7ms vind så er det lite vind etter min mening og bør ikke by på problemer. Terreng og snømengde vil jo også påvirke om det blir fokk eller ikke.

Takk for svar! Jeg kanskje revurderer turmål denne gangen. Jeg er jo egentlig mest opptatt av å komme meg ut og være i naturen,- om det er langt vekk eller nære det spiller nok egentlig ingen rolle når det kommer til stykket. Selv om det frister å finne veien ut i de store fjell, så kanskje venter jeg til mars/april med det, etter å ha brukt nærområdet i januar/februar :-).

Er i brukbar form tror jeg,- og er nokså utholdende om jeg bare har nok energi i kroppen.

Godt poeng dette med primusen Svingen,- sikkert det du mener Lofoten med å kjenne til utstyret man har. Er ganske godt kjent med primusen, har dog brukt mest gass, men har også benyttet en god del renset bensin på min multifuel. men det skader nok ikke med litt "tørrtrening". Teltet har jeg satt opp uttallige ganger,- er mye ute på sommerstid. :-)

Tror sannelig jeg hiver meg ivei på en måneskinnstelttur i helgen :). Godt å få litt input! Det inspirerer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hvorvidt det er forsvarlig å være ute i vind vinterstid? Det kommer an på bl.a. snøforhold, utstyr og hvilken retning vinden kommer. Er noe helt annet å gå med vind sørfra i ryggen enn å ha nordavind rett imot. Det er en rekke aspekter som her spiller inn.

Normalt sett er 7 m/s (laber bris) aldeles ufarlig.

Deler av Rondane er mer vindutsatt enn andre deler av massivet, selvsagt avhengig av gjeldene vindretning.

F.eks. der hvor Langglupdalen møter Bergedalen og Rondvassdalen (jeg kaller stedet triangelen) er vindutsatt uansett vindretning.

Enkelt traktformede daler skaper også mer press/styrke i vinden.

Orienteringsmessig er det langt lettere i Rondane enn på F.eks. Hardangervidda. (daler versus vidde).

Gjør deg godt kjent med alt utstyr du har med.

Alt fra teltoppsett, brenner (husk gass ikke finnes effektivt vinterstid, bruk bensin/parafin), gps o.s.v. Gps'en din må du kunne, dersom elendig sikt må du være sikker på at denne gir deg retning. Kart og kompass må være med. Jeg bruker kart i hovedsak, gps brukes mest til logging (ruter, høydemeter o.s.v.) eller ved elendige værforhold.

Hva er planen, startsted?

Teltoppsett er også anneledes for vinter enn sommer, funker stort sett ikke med vanlige plugger, snøplugger må til (evt. bruk ski og staver). Må det graves eller hardtrampes snø for å sette opp telt o.s.v.

Hvilken hunderase er det? Langpelset eller kortpelset, er den vant med lave temp.? Husk på at din firbente venn kan slite hardt dersom snøen tråkkes igjennom av den hele tiden. Sikkerhetsutstyr til hund må være med, potesokker/dekken/evt. hvilepose o.l.

Kan jo være en ide å starte i skogområder de første vinterturene og kanskje ikke starte med snaufjellet. Skjønt jeg skjønner jo at snaufjellet frister.

Kom med litt flere opplysninger så kan jeg sikkert tipse deg mer.

Hei!

Så mange flinke, erfarne fjellfolk her på forumet,- så har vel litt prestasjonsangst i forhold til å legge ut om planer,- men jeg tenkte starte med en tur fra Hageseter på Jerkinn, til Grimsdalshytta tur /retur ,- siden kanskje en tur til Dørålseter fra Atndalen og inn i trekanten.

Har en riesenschauzer :wink: herlig og sterk, utholdende, men dårlig pels for kalde vindfulle vinterdager,- men kler på den som regel. Har trent pulk med den og det går utrolig fint. Så har jeg nå en liten siberian som skal få være med (kan sitte litt i pulken om den blir sliten nå mens den er valp) .

Det med GPS er nok viktig, jeg liker nok kart og kompass best, men for oversikt og som ekstra sjekk tenker jeg. Men må jo kunne bruke den !!! Der har jeg nok vært litt sløv.

Hadde 3 teltovernattingsturer sist vinter, en i februar og så i mars og mai :-) I februar fikk jeg testet teltoppsett i vind omkring 8 m/s ,- gikk helt fint det, har lest noen tips om temaet her på fjellforum :-). Har snøplugger og det som trengs.. et hilleberg nallo 2 gt som jeg er veldig godt fornøyd med.

Det er vel snøfokken jeg er litt skeptisk til.

Når jeg går alene har jeg kun meg selv å stole på, jeg føler bra trygg på utstyret mitt og trygg i fjellet generelt, men vet jo ikke hvordan jeg reagerer om alt blir hvitt rundt meg og det meste blir vanskelig å utføre.

Takk ellers for god tilbakemelding!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så bra vilut,driver selv og pakker nå til en liten tur i nord marka med overnatting fra lørdag til søndag :-) (bor i oslo)

Når man har med flere på tur i ditt tilfelle hund så er det enda viktigere og kjenne utstyret og vite hva man skal gjøre til enhver tid,har selv en sønn på snart 3 som jeg har med på tur og en ting er og tenke på seg selv og kjenne att man har det bra en annen ting er han som er med

Fant selv ut att det er lurt og ha med ekstra sett med klær til natta til junior så hvis det blir kaldt i soveposen er det mulighet til og kle på han det (da mener jeg topp til tå),ikke spesielt moro og ta på han våte klær da som er is på pga har blir - i løp av natta :wink:

Veldig kjekt og ha med seg snøkost det er mye man får erfare etterhvert og slike type erfaringer får man om man sover 1 km fra hvor man bor eller 100km vil jeg tro.

Det kan jo være att hunnen fryser veldig og du må invistere i jerven duk osv,vil tro det ikke blir en bra opplevelse hvis du må sitte og være fyringsvakt hele natta eventuelt gi hunnen soveposen din,er mange ting som kan oppstå og er ikke feil hvis slike ting oppstår att man har mulighet til og komme seg hjemm igjen på kort tid :)

tross alt det viktigest syns jeg er og komme seg på tur og ha det fint,må innrømme selv og ha rimlig store planner selv til tider,men blir heldighvis satt tilbake på "jorda" når jeg snakker med dama om plannene,som da jeg ville sykle 15 mil på sykkel med junior på 1 år i sykkel henger på 3 dager med en sykelvogn og telt og alt annet jeg hadde kjøpt dagen før :-) (uten og studer ruten spesielt bra da det viste seg att det var nesten motor vei der jeg ville sykle) ente med att det ble en tur på 4 mil og stolt far som hadde første telt overnatting med sønnen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Svingen, morsomt å lese om din sykkeltur!! :wink: jeg hadde en liknende opplevelse ,- som jeg gjennomførte men som bare gikk ut over meg selv, men det jeg trodde var en "liten runde rundt et vann" ble 18 mil uten særlig til matpakke med...på en søndag.. før søndagsåpne butikker og et sted med kun en bensinstasjon.... og det var når jeg var nesten hjemme. ... :-)

Kost ja! det var et godt tips!

De store turene kommer,- og innser at de nok blir best når man er trygg på seg selv og utstyret.

Nå har jeg nok landet litt :-) ..... med mindre det skulle bli veldig stabilt fint vær med lite vind..... dragsuget til det store fjellet og "ødemarken" er der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.