Gå til innhold
  • Bli medlem

Sommer vs Vinter


Dubsko

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ny ift friluftsliv, men ønsker nå å benytte meg av den flotte naturen vi er så heldige å ha.

:lol:

Lurer litt på hva som er fordelene og ulempene med å gå på tur vinter og sommer? Og når tid på året liker DU best å dra på tur?

Mvh.

Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Verst om sommer er uten tvil insekter, med glohett telt som nummer to. Verst om vinteren er tidlig mørke som nevnt. Av en eller annen grunn har jeg aldri satt pris på våren, kanskje fordi det blir en slags mellomting, hvertfall her på Østlandet. Ingen is å gå på, skiene kanskje pakka vekk, kaldt å bade. Høsten - fantastisk. Om det ikke regner hele tida da. Myggen har lagt seg, og det går an å oppleve lyse, litt lange kvelder. Hm nå blei jeg tursugen med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er på tur stort sett kvar lurdag og sundag, og ein og annan ettermiddag.

Fordelen med vinteren er skiføret, og med kjem ein langt på kort tid. Sjølv om det er lange netter tidleg på vinteren, kan månelyset gjera det fint å vera ute også i den mørke delen av døgnet.

Våren er ei heilt spesiell tid i fjellet. Det er fortsatt skiføre i fjellet, men varmare. Det luktar av mose og lyng. Det er eit yrande fugleliv, lyd av rennande vatn osv. Det er lyst det meste av døgnet. Til tross for dette er det lite folk å treffe i fjellet på denne tida.

Om sumaren er det sol og varmt, mygg, regn osv. Dette er heilt klart den årstida som krev minst av fjellvandraren.

Hausten byr på mørke kveldar og kalde netter. Lyngen bugnar av modne bær. Tid for jakt. Haustfargene lyser opp ei kort tid før alt vert gått og tilsynelatande livlaust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker sånn:

En vakker høstdag med plettfri himmel, flotte farger og melis på stortoppene, det er toppen av alt :) Problemet med høsten er at det er altfor få godværsperioder.

Vinteren er krevende, på mange måter for krevende for meg i forhold til hva jeg ønsker, har jo planer om å utvikle meg da. Til tross for alle farer og kulda så er dette en av de vakreste årstider, det er mye pent vær synes jeg. Vinteren har det samme herlige klarværet som høsten, bare enda oftere er min erfaring.

Våren er på mange måter best. Mye dårlig vær, bevares, men en gjennomsnittsvår har mange godværsperioder, og hittil er våren den tida jeg har besteget flest stortopper, og som regel har jeg hatt perfekt vær. Men like klart som en fin høst- eller vinterdag får man det ikke.

Sommeren er årets desidert mest oppskrytte årstid, iallfall her i sør. Den har iallfall utviklet seg til å bli det de siste åra. I år har jeg for første gang ingen forventninger, det blir vel regn tenker jeg. I nord er det ofte bra, og i år håper jeg å få gjort noe med saken. Savner somrene som var før, da var det faktisk mulig med 2 ukers sammenhengende sommerhøytrykk, sånn er det ikke lenger. Håper jeg tar skammelig feil i år, men for Sør Norges del venter jeg på regntida.

Uansett er hvite topper mer estetiske enn svarte. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt har sin sjarm men liker en del av høsten minst. Mørkt og rått.

Vinter

Fordeler: Ingen innsekter eller orm(bikkja), kan fiske steder man ikke når om sommern, ferdes på ski, stor bål(for oss pyromane.

Ulemper: Korte dager, kulde krever mer og tyngre utstyr, færre å få med på tur

Sommer

Fordeler: Enklere tilgang til vann, bade, lettere pakning, mer variert fiske, bruk av kano.

Ulemper: Innsekter og orm, ordet sommer begynner miste sin egentlig betydning i Sør.-Norge de siste år :)

Vår blir noe midt i mellom med varme på dagen og kjølig netter. Ofte fint fiske. Så har det blitt klart lengre dager allerede.

Hovedsesong er som regel april-september. Okt-des er jeg nesten aldri ute på overnatting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tvil at jeg har samme erfaring og tanker som flere her i tråden!

Jeg drar på tur hele året og nyter (utnytter) de mulighetene årstiden og været gir meg. Missliker ingenting ved noen av årstidene, prøver hele tiden å nyansere ”plager” og slit. Har jeg klart 30 minus på vidda, så klarer jeg å håndtere 1-million mygg.

Så liker jeg ”å gå inn i det ukjente,” spesielt på lengre turer, for da vet jeg ikke hva som skjer eller dukker opp, mens trygt hjemme så går dagene på autopilot. Det å bryte mønsteret. På langturen sommeren 2011 så gikk jeg meg tom og skulle egentlig utføre en enkel elvekrysning, men det ble en ufrivillig svømmetur. Når jeg kom vel i land på andre siden fikk jeg fullstendig latterkrampe, noe hunden også syntes var morsomt og fikk en sånn 10min ”labrador raptus.”

Det å pakke alt av utstyr til tur kjennes på hele kroppen, uansett antall turer så sitrer det enda kraftig i magen. Og jeg kan være ganske irritabel og stresset under siste handling i butikken før jeg forlater ”sivilisasjonen.” Samme når jeg kommer hjem fra lengre turer, da vil jeg bare bli der ute i naturen. Blir litt som små barn som ikke liker ”styret” med å bli kledd på for å gå ut, men når de først har kommet ut så koser de seg, så begynner ”styret” igjen når de ikke vil inn igjen.

Vinter:

Spesielt vinteren har lært meg å sette pris på de små og enkle ting. Varmen fra kaffekoppen, et telys i teltet å glo på, samt kosen med varm mat.

”Overlevelsesmodus”. Vanskelig å forklare, men det tiltrekker meg fremdeles det å leve marginalt på tur.

Måneskinn.

Isfiske. (Litt mer passivt tidlig i sesongen)

Store bål.

Liker kombinasjonen å slite litt med kulde og været, og kjenne den deilige kontrasten i å komme seg i teltet/presenning/lavvu/soveposen.

Når jeg hadde små barn var det mer lek om vinteren. Som f. eks skilek og konkurranser, herje i snøen, bygge snøhuler og karius&baktus huler og ganger i et nettverk i passende skråninger. Hoppe fra hyttetak.

At ikke så mange blir med på tur om vinteren spiller ingen rolle, for det er kos å være alene på tur også.

Jeg var flinkere før til å kose meg hjemme om vinteren med fluebinding, klargjøring av isfiskeutstyr samt vinterutstyret generelt. Fremdeles bruker jeg mye tid på å se gamle videoopptak, kart og bilder om vinteren.

Tilnærmet null sjans på å få "napp" hos kvinnfolket på vinterturer.

Vår:

Lettere bekledning.

Lengre dager.

Lukter i naturen.

Isfiske (Mer aktivt)

Fiske etter sjøørret starter for alvor. Og akkurat kombinasjonen av å kunne velge mellom både å fiske ørret og røye på isen eller fiske i havet etter sjøørret er fantastisk!

Litt lettere å få med kvinnfolket på tur, og sjansen for ”napp” utendørs øker.

Sommer:

Alt går så mye lettere.

Bade i ferskvann, spesielt etter lange marsjer.

Fiske både i havet og i ferskvann.

Veldig lett å få med kvinnfolket på tur, og sjansen for ”napp” utendørs øker betraktelig.

Høst:

Fargene i naturen.

Frisk luft og klar sikt.

Jakt og fiske.

Bålet.

Plukke bær. Kvinnfolket lager syltetøy og jeg lager likør.

Se ørret komme inn på grunnene.

Muligheter for å oppleve naturkreftene sving og alle lydene når vann fryser i fjellet. Helt fantastisk!

Sjansen for "Napp" hos kvinnfolket synker. (Vurderer dobbelpose for senhøst og vinter)

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.