Gå til innhold
  • Bli medlem

Omnifuel i Trangia stormkjøkken?


s971001

Anbefalte innlegg

Spørsmål 1: Noen som vet om det er mulig å integrere brenneren fra en Omnifuel inn i et Trangia stormkjøkken :D

Jeg vet det finnes et Trangia-adapter i handelen som gjør det mulig å feste brenneren fra en Optimus Nova, og dette funker kanskje på en Omnifuel også med litt mekking? Noen som har et bilde av hvordan dette evt. vil se ut?

Spørsmål 2: Vil det bli mindre "eksplosjonsfare" i teltet ved å benytte en mindre dyse for bensinbrenning enn det som er meningen :wink:

På Omnifuelen skal man benytte 0,37mm til bensin, men det er kanskje tryggere å benytte 0,28mm dysa? Det blir jo mindre bensin inn i brenneren... Eller tar jeg helt feil?

Ellers håper jeg dere alle koser dere i påsken! (Vi pusser opp på badet :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 4 uker senere...
Gjest Anonymous

Har hørt at dette går bra, men hullet i bunnen av adapteret må bores opp slik at det passer til skruen i bunnen på omnifuelen.

Jeg har ingen erfaring med bruk av for liten dyse med bensin, men på optimus 111 blir det bare mindre futt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, om det blir for mye futt av det gode er det kanskje for sent å skru ned varmen? :? Er skeptisk til fyring med bensin i telt etter diverse skrekkhistorier - tenkte kanskje mindre dyse kunne gjøre dette noe sikrere...

Trangia:

Tror jeg skal prøve å bore opp hullet i bunnen (en gang jeg får tid) og se om jeg får festet Omnifuelen. Blir litt tyngre, men det er praktisk med kjeleholder og vindskjerm i ett..

mvh

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Jeg kjøpte etter mye "forskning" en av de siste Optimus Explorer II som var å oppdrive i Trondheim. Muligens kan det finnes flere slike liggende i butikker rundt om i landet.

Brenneren er massiv - det letter forvarmingen og gir veldig stabil flamme.

I tillegg bråker den MYE mindre enn moderne lettvektsbrennere.

Eneste ulempen jeg har funnet i forhold til bruk i et Trangia stormkjøkken er at det kan være litt keitete å få tent på rødspriten nede i holderen for forvarming. Har sett en løsning med en "renne" med et slags vekestoff i - slik at en slipper å slippe fyrstikken ned i åpningen. Får se om jeg klarer å mekke noe slikt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte etter mye "forskning" en av de siste Optimus Explorer II som var å oppdrive i Trondheim. Muligens kan det finnes flere slike liggende i butikker rundt om i landet.

Brenneren er massiv - det letter forvarmingen og gir veldig stabil flamme.

I tillegg bråker den MYE mindre enn moderne lettvektsbrennere.

Eneste ulempen jeg har funnet i forhold til bruk i et Trangia stormkjøkken er at det kan være litt keitete å få tent på rødspriten nede i holderen for forvarming. Har sett en løsning med en "renne" med et slags vekestoff i - slik at en slipper å slippe fyrstikken ned i åpningen. Får se om jeg klarer å mekke noe slikt selv.

Se på: http://www2.ess.slu.se/peterask/fri/Kok/Arctic/Eng/Main.htm

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.