Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer lettvekts tursekker


josteink

Anbefalte innlegg

Hei,

skal kjøpe ny 40 l sekk ettersom denne er utslitt. Er kraftig inspirert av lettvektstrådene her og ser muligheten til å skifte ut min nåverande 2 kg sekk med ein ned mot 1 kg.

Nokon som har gode erfaringer med lette sekker som framleis har litt bærekomfort? NB er ikkje interessert i lettast sekk men ein lett sekk som er god å bære.

Denne?

http://www.terra-nova.co.uk/Product_Type/Lightweight_Packs/Laser_35_Pack.html

evt denne

http://www.golite.com/Peak-P842.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke glem å titte på Osprey sine sekker.

De har mye bra og lett. Kjøpte selv Exos 58 tidlilgere i sommer, den finnes og i 46L.

http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=1072&cid=444

De har en lett aluminiumsramme med hulletrekk mellom. Er veldig god på ryggen, mange bra løsninger og man får ikke "ball" mot ryggen selv om man stapper sekken pga den rammeløsningen.

Veier vel ganske nøyaktig 1 kilo. Finnes og en versjon i 34L. Veier rett under kiloen.

Eneste jeg er usikker på er hoftebeltet på disse. Har ikke vært noe problem men synes spenne ser litt spinkel ut. Har derfor planer om å skifte ut den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også, og har relativt god erfaring med osprey exos (58)samt granite gear vapor trail(60). Relativt fordi det er veldig viktig å kjøpe rett størrelse på slike ikke-justerbare sekker. Mine passer ikke 100%. Granite gear har stivere og mer polstrede reimer/belte. Den er bedre å bære tungt med, snakker da om rundt 15 kg. ospreyen var grei å bære opptil 12-13 kg. Den har "nettting" hoftebelte.Men som nevnt, hadde den sittet litt bedre på ryggen hadde den jo tatt mer vekt. Litt paradoksalt med lettvektssekker med så mye volum. En bærer tross alt ikke bare dun? Men nå ser jo du etter en 40 liters, og da er ikke så viktig. Ville nok gått for en rett størrelse osprey, som er både stabil og luftig mot ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom kriteriet er 40 l +/- , rundt kiloen, godt bæresystem samt slitesterk må jeg anbefale Arc'teryx Axios 35 (rommer opp mot 40 l. med hevet lokk).

Gjennomførte løsninger hele veien samt meget god slitestyrke på axios'en, langt bedre slitestyrke enn på Osprey Talon som også er i så og si daglig bruk i her i husstanden. Begge sekkene har vært brukt i halvannet til to år. Osprey Talon har ikke stiv innvendig ramme som Axios'en

Liker blant annet at det er tre lommer i lokket, en på undersiden av lokk samt en stor samt en noe mindre (med nøkkelkrok) på oversiden. Relativt god vanntetthet på lokk og sekkerom. Kengerulommen i elstisk netting er fungere godt til å stappe f.eks. jakke nedi når man har gått seg varm. Nok av innstammingsmuligheter samt festeløkker.

Se test her:

http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article599709.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar!

Ser at dei fleste sekkane er sekk med ramme, er det nokon som har erfaring med sekker utan noko form for ramme??

Første lettvektssekk jeg kjøpte var en Arcteryx sekk uten ramme (husker ikke navn). Den var en katastrofe. Ramme - om enn spinkel sørger for at vekten bæres på hoftene. Hoftebeltet er også viktig. Jo stivere, jo høyre vekt kan den bære. Axios har stiv ramme, men ikke spesielt stivt hoftebelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Arceryx Axios 50 (1,5kg). Veldig fornøyd med sekken, men synes den blir ukonfortabel når vekten når en 12-15kg. Har opplevd å få vondt i skulderne ved denne relativt lave vekten over tid, noe som aldri skjer med en kraftigere sekk.

http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=1075

Hadde en slik en jeg også som jeg var veldig fornøyd med, men ordna meg med en Bora 50 istedet da Axios ble for lite slitesterk og for pinglete synes jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på ULA Circuit, en 68 liters sekk på 1kg.

Jeg har ikke hatt så mange turer med min siden jeg fikk den på sen-sommeren så slitestyrken vet jeg ikke noe om, men den er behagelig og gå med, har drøssevis av smarte løsninger (som du kan fjerne for å spare enda mer vekt), i tillegg til en ok pris. Ukestur med denne burde ikke være umulig, såfremst du ikke pakker for tungt. 11kg er det meste jeg har hatt i den, og kunne nok fint hatt et par kg til uten å miste komforten.

http://www.ula-equipment.com/circuit.asp

edit: Jeg så ikke at du skrev 40 liter... ULA har en 52 liters sekk på kun 480 gram. Ser ut som det er samme bæresystem som på Circuit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Bergans Helium selv. Helt ok sekk.

Jeg har begynt å si til meg selv at dersom innholdet blir så tungt at den er ukomfortabel å bære, så har jeg pakket ned for mye tull i sekken, og da ender jeg jo opp med en liten ompakking og omprioritering. Resultatet er behagelig sekk og knær som ikke griner på nesa om noen tiår 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Bergans Helium selv. Helt ok sekk.

Jeg har begynt å si til meg selv at dersom innholdet blir så tungt at den er ukomfortabel å bære, så har jeg pakket ned for mye tull i sekken, og da ender jeg jo opp med en liten ompakking og omprioritering. Resultatet er behagelig sekk og knær som ikke griner på nesa om noen tiår :wink:

Godt sagt ;):?:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på ULA Circuit, en 68 liters sekk på 1kg.

Jeg har ikke hatt så mange turer med min siden jeg fikk den på sen-sommeren så slitestyrken vet jeg ikke noe om, men den er behagelig og gå med, har drøssevis av smarte løsninger (som du kan fjerne for å spare enda mer vekt), i tillegg til en ok pris. Ukestur med denne burde ikke være umulig, såfremst du ikke pakker for tungt. 11kg er det meste jeg har hatt i den, og kunne nok fint hatt et par kg til uten å miste komforten.

http://www.ula-equipment.com/circuit.asp

edit: Jeg så ikke at du skrev 40 liter... ULA har en 52 liters sekk på kun 480 gram. Ser ut som det er samme bæresystem som på Circuit.

Interessant sekk og bedrift :wink:

Då bestilte du direkte frå bedrifta? Kva betalte du for frakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant sekk og bedrift :wink:

Då bestilte du direkte frå bedrifta? Kva betalte du for frakt?

Både jeg og kona har også denne sekken og synes den er kjempegod.

Bestilte direkte fra ULA, men jeg bor i Nederland så vet ikke hva toll og slikt blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Har gått rundt 180km forrige uke med opp i mot 14 kg's helium 65l. Null stress:) Skal jeg pirke på noe er det at jeg syntes ryggen kunne vært litt stivere, så den ikke blir riktig så rundt med 3l vann pose hengende der. Og at hofte belte paddingen kunne vært litt lengre, men dette er jo inviduelt. selv veier jeg i overkant av 0.1 tonn, så er man mindre passer det nok bedre:) Men fornøyd med kjøpet, 1699 på g sport:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og at hofte belte paddingen kunne vært litt lengre, men dette er jo inviduelt. selv veier jeg i overkant av 0.1 tonn, så er man mindre passer det nok bedre:)

Fordelen med å være litt tyngre er jo at man har sin egen padding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.