Gå til innhold
  • Bli medlem

Pulk. Fullstendig grønn! Råd ønskes


Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne gå på litt lengre turer i flellet etterhvert(som ungene blir større),og vurderer anskaffe pulk.

Tenker på brukt.

Har leid barnepulk(for transport av både unger og utstyr)de siste påskene,og funnet ut at jeg liker gå med pulk bedre enn med sekk.

Ikke å forglemme at man får med så mye mer!

Ikke at det er noe mål i seg selv,men har jo skjønt at i vinterfjellet er det endel som bør med for å ivareta sikkerheten.

Har kikket på Fjellpulken,både "vanlig" serie,x-country,og ekspedisjon,x-plorer.

så langt jeg er kommet nå,tror jeg x-country holder for mitt behov: jeg kommer nok ikke til å gå mer en ukes tur( ett mål er Norge på tvers!),og det er kjekt å kunne la de to minste ungene "haike" eller snørekjøre etter pulken,når de blir slitne.

Opplever å ha med pulk som en sikkerhet for oss alle fire(meg&tre unger)

samtidig vil jeg kjøpe en pulk som jeg kan bruke i flere år fremover,derfor spør jeg forumets medlemmer om de har noen råd til en "rookie"?

Hva er det som gjør x-plorer pulkene dyrere(og bedre?)

Det er endel brukte pulker på FINN.NO,men hovedsaklig barnepulker,noen få x-country,og s.g.s ingen x-plorer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vil bare si att norpulken (http://www.norpulken.no) som jeg har bør du holde deg langt unna hvis du ikke skal gå på flatmark feste ordningen er ikke spesielt bra,dvs den faller ut av feste hvis du går i oppoverbaker,det er ikke mulighet til og feste på sekk på enkel måte,jeg ville valgt en pulk som har karabinkrok feste slik att hvis man vil kan man gå med en liten sekk,tenkte og ta en par dagers tur selv men det er ikke noe jeg har lyst til,fungere sikkert fint får folk som skal gå par km med pulk i lysløypa (dvs oslo folk som skal gå i marka) men skal du gå litt mere enn det vil jeg anbefale ett mere solid feste ordning,skal si att det er svært skjelden det lønner seg og "spare" penger på og kjøpe noe billigere (pulken kosta bare 2000 kr ny Norpulken Barnepulk

)

post-10827-133474776582_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulken jeg har leid på Oppdal,er Fjellpulken,og jeg likte veldig godt festeanordningene,med karabinkroker.

Har og gått med denne,samt sekk,fungerte greit,men mye å sele av/på når man skal hjelpe unger,og må ut av draget.

"Paris" ser jo ut til å være ett slags akebrett..hvordan oppfører den seg i løssnø?

Har sett i tidligere innlegg her inne,at "sterten" av mange ansees for å være for liten.

Jeg ser for meg en pulk,som oppfører seg som "folk"(!) utenfor løypa,som kan lastes med sovepose,telt,mat etc for to for en uke,eller fire fra hytte til hytte.

Er vel ute etter en "arbeidshest",en stødig og solid pulk.

Selv om jeg skulle ønske jeg kunne,skal jeg ikke gå Svalbard på langs med den..må nok nøye meg med mindre krevende turer,både tidsmessig og fysisk.

Det er dyrt å leie i lengden,og når den eneste man får leid er barnepulk,så har den tanken festet seg..heller kjøpe en selv.

For det er jo ikke en barnepulk jeg trenger.,selv om den og kan lastes endel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drag og sele til fjellpulken er greit.

Acapulko har rykte for å være mer stabilt.

Paris, må du bygge opp selv. Den skal også fungere bedre i løssnø enn fjellpulken.

Går du for fjellpulken, så minimum 144, gjerne lengre.

Nu har jeg telt og soveposer i min...

PS. Glider på meiene, gjør livet lettere, og er man to som går så må man gå etter hverandre slik at man får tre skibredders løype til pulken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Mitt forslag er å gå i anskaffelse av Pariserpulk. Har benyttet denne med tilhørende pakkposer fra www.sportsnett.no Det er flere sider på nettet på hvordan man kan bygge den om litt, hvis det er ønskelig. Jeg syns uansett dette er en veldig god løsning frem til man finner ut at man har noen bestemte behov slik at man må anskaffe seg noe dyrere. Vi var en gjeng som bestilte flere av disse og fikk da en rabatt på "akebrettet". Tror med tau, karabinkroker og pakksekker så kom den totalt på 700.- pr pers. Og med tanke på hvor flott den fungerer, så er dette absolutt min klareste anbefaling.

Jeg ønsker bare å gi deg et lite forvarsel. Ser det er noen her som sier den fungerer fint i løssnø. Hadde en tur i fjor vinter hvor vi endte opp med å gå i veldig finpudret løssnø et stykke. Jeg trodde jeg hadde fått pakket pulken skikkelig slik at den ikke ville "tilte" over til en av sidene eller være topptung. Det viste seg at jeg hadde strammet strikkene jeg benytter til å fest pakksekkene for hardt. Dette "vrir" pulken, siden den ikke er veldig stiv.

Du får ha lykke til med pulkkjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv fjellpulken X-country 130. Den er stor nok for meg til å kunne dra på isfisketur med telt alene, med et stort, langt 150 mm isbor nederst i pulken. Jeg får fint alt jeg trenger i pulken slik at jeg kan gå uten sekk. Når jeg har gått på turer sammen med kona kunne det med fordel vært litt mer plass i den, men samtidig blir en større pulk tyngre å trekke i motbakker og vanskeligere å manøvrere i tett skog. Skal du i hovedsak gå i flatt terreng er det nok ingen ting i veien for å ta en større pulk.

Kvaliteten på X-country serien virker ihvertfall bra nok til lange turer i høyfjellet med tung last. Hvis pulken er lastet riktig (det tyngste nederst) skal det mye til for å velte den! Kan ellers også anbefale Fjellpulkens X-pack istedenfor standard sele. Kjekt å ha en liten sekk til å ha småting og nistemat i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.