Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur for ungdom? Hedmark, rundt en uke.


olarabben

Anbefalte innlegg

Hei vil ta meg en tur alene i skogen/fjellet, til sommeren.

Trenger tips til turen jeg skal gå, å alt av utstyr.

Kan hvertfall si litt om meg selv da: Jeg er en gutt fra Løten på 15år som vil ut i skogen en liten uke for meg selv i sommerferien. Er interesert i jakt og stortsett alt med motor :lol:.

Vil leve ganske enkelt disse dagene, helst uten telt . Tror femundsmarka kanskje kunne vært noe for meg i grunn, da det er gode muligheter for fiske.

Også vil jeg ha forholdsvis lett oppakning. under 10kg hvertfall.

Men back to basic som de sier. Leve mest mulig primitivt, enkel oppakning. Men tips til utstyr er det jeg trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sekk: Ikke sikker, har en men den er tung og litt svær. Nesten så det holder med en 20liter for meg :lol:

Underlag: Hvor får man kjøpt skum underlag? rundt 6-14 mm.

Sovepose: Tar den jeg har

Telt: Vurderer tarp/ pressening

Brenner: Billig trangia sett eller øks.

Kjele:

Drivstoff:

Bestikk:

Mat: noe godt

Reserveproviant: sjokolade og peanøtter

Drikkeflaske/pose: poseflaske.

Varm genser: bergans myrull

Ullongs/netting: aclima netting.

Lue: bavac

Ekstra sokker: bestemor? eller trysil sokker.

Hansker: tager hva man haver.

Leatherman: kniv?

Tape: litt gråteip.

Tau: Paracord?

Fyrstikker: vanlige hjelpestikker eller ligther?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under 10 kilo på en ukestur høres veldig knapt ut, spesielt med tanke på at du tydeligvis ikke har all verdens av erfaring.

Noen tips:

Liggeunderlag får du kjøpt på det meste av sportsbutikker.

Mat: skal du bære veldig lett må du satse på tørrmat. Real, havregryn, potetmos o.l.

Regntøy er kjekt å ha i tillegg til det du nevner. Og blir det sommervarme er shorts og t-skjorte bra.

Hva du trenger av klær vil variere etter hvor du skal. Er litt mer vær i Femundsmarka enn i lavlandet!

Skal du bo ute sommertid bør du ha både myggnett og myggolje, ikke minst i Femundsmarka!

Brenner: Sommerstid synes jeg gass er fint. Bål kan være ok supplement, men husk skogbrannfaren og forbud mot vedhogst i Femundsmarka.

Førstehjelpsaker må du ha.

Kart og kompass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja under 10 kilo kan bli en utfordring. Men gidder ikke tenke så mye på det igrunn. Veier rundt 60kg sjøl så klarer sikkert 15 kg til over litt lengre tid.

Ellers kunne jeg jo tatt et vassdrag kanskje i femundsmarka, å blir det femundsmarka blir det selvfølgelig brenner :lol:

Skal notere litt etterhvert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

Ikke tenk så fælt på vekta. 15-20kg er ingenting å ha på ryggen hvis du har en god sekk - hoftene tar det meste av vekt.

Bare fiskeutstyret tar en del vekt og plass.

Femundsmarka kan være særdeles kald selv på sommeren. Soveposen din bør gå ned til 0 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt... Er du ute etter godt fiske er ikke Femundsmarka rette plassen. Du kan være heldig å få en del fisk, men mest sannsynlig vil det bli mye fisking uten napp.

Det er nok en del stor fin fisk der inne, men mye pga mye trafikk er den vanskelig å få. Den ser nok en del sluker i løpet av året :)

Men Femundsmarka er vel verdt et besøk om en ser bort fra fisket :)

Er enig med msfoster angående sovepose, null grader og til og med et par minusgrader er ikke uvanlig i Femundsmarka.

Husk at det ikke er lov til å kappe ned trær for å lage gapahuk, eller til ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ved ikke er lov kan det bli et lite problem, så da får jeg nesten satse på et annet sted da brenner er jævlig dyrt.

Men kan nevne det jeg har:

God skalljakke uten hette fra Bergans.

God og varm genser også fra 'Bergans.

Regntøy fra McKinley puster ikke veldig klamt.

undertøy/stilongs fra diverse type Gaupa osv.

Jerven duk original.

God kniv laget av en smed ukjent sådan.

Sovepose fra Helsport.

Har vel også et 8 manns telt på 15kg fra Helsport men det tar jeg ikke med..

Greie fjellsko fra Alfa tror jeg. Laget av skinn med gummisåle.

Har også en sekk fra netthandelen, 60l eller noe rundt der.

Men resten av utstyret må jeg skaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hvis du skal ha så lav vekt, må du nesten spare inn på mat. Hjemme hos oss regner vi med ca. 800 gram per dag per person og da blir du i tillegg slankere på kroppen. Det blir 7,2 kilo for 9 dager.

Hvis du er flink til å fiske, går det sikkert an å bruke det som middag og la noe av maten blir hjemme. Men har du uflaks og fisken er borte eller holder seg skjult (kaldt vær), blir du sulten.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er KUN lov til å bruke kvister som ligger på bakken som ved, så de mest populære områdene kan være ganske rensket for kvist på bakken.

Det er så klart noen som ikke følger disse reglene, noe som vil medføre konsekvenser i form restriksjoner i nasjonalparken om det ikke reglene blir bedre etterfulgt. En konsekvens kan blant annet bli at det blir restriksjoner på hvor det er lov å telte. Derfor synes jeg det er på sin plass å opplyse om dette!

Og det er jo selvsagt også generelt bålforbud fra 15. april til 15. september i skog og mark. Derfor anbefaler jeg folk som skal til Femundsmarka om å basere seg på bruk av primus eller stormkjøkken.

Selvsagt er det litt surt å fyre primus når en er omringet av tørrgadder der inne, men skulle alle ha tatt seg til rette og hogd ved som de lyster, hadde det nok ikke sett ut der inne, og inntrykket av å være i villmark hadde nok blitt mindre :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekk: Ikke sikker, har en men den er tung og litt svær. Nesten så det holder med en 20liter for meg :shock:

Underlag: Hvor får man kjøpt skum underlag? rundt 6-14 mm.

Sovepose: Tar den jeg har

Telt: Vurderer tarp/ pressening

Brenner: Billig trangia sett eller øks.Trangia er greit. Kjøp det minste settet du finner

Kjele: Er i trangia

Drivstoff: Sprit

Bestikk: en spork

Mat: noe godtHer sliter du med vekt. Forslag: En real, 100g sjokolade(snickers er supert), 10 wasa husmann med tubepålegg, en porsjon havregryn dette er et døgn. Så tar du med deg noen pakker MR8 (Fåes hos compact i bergen)

Reserveproviant: sjokolade og peanøtterNei, MR8

Drikkeflaske/pose: poseflaske.Vanlig drikkeflaske eller lexanflaske fungerer bra.

Varm genser: bergans myrull

Ullongs/netting: aclima netting.

Lue: bavac

Ekstra sokker: bestemor? eller trysil sokker.

Hansker: tager hva man haver.

Leatherman: kniv?Kniv er kniv. Rød Mora er billig og greit.

Tape: litt gråteip.Ta heller med en rull sportstape. Fungerer både som nødhjelp på deg, og på utstyr

Tau: Paracord?Flaggline fungerer bra

Fyrstikker: vanlige hjelpestikker eller ligther?Har alltid med en lighter og noen esker fyrstikk, godt plastet.

Så har du en pose i jakkelomma, med peanøtter, havregryn og noen harstadværinger (seigemenn). Greit som snavvel underveis.

Du sliter med vektapå mat. Under et kilo/døgn er meget vanskelig. Det eneste som du da kan spise er MR8, men det blir du ganske fort lei av.

Men, duverden du lever av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi det er såpass vekt på maten ja.. men jeg skal kanskje jobbe deler av sommerferien. Så kan vel egentlig ikke dra ut mye mer enn en 2-3 dager , men det vil jo være noen fine turer å starte med det.

Men mat.. noe hjemmelagde ''barer'' som jeg kan spise lettvint å mye energi også. Videre knekkebrød med noe godt på, har tenkt litt på ris da selv og noe pose opplegg med eventuellt kjøtt oppi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi det er såpass vekt på maten ja.. men jeg skal kanskje jobbe deler av sommerferien. Så kan vel egentlig ikke dra ut mye mer enn en 2-3 dager , men det vil jo være noen fine turer å starte med det.

Men mat.. noe hjemmelagde ''barer'' som jeg kan spise lettvint å mye energi også. Videre knekkebrød med noe godt på, har tenkt litt på ris da selv og noe pose opplegg med eventuellt kjøtt oppi.

Kunne vel kankje kjøpt meg en typisk sommer underlag som både bergans og ajungilak har. Og av telt kanskje et Quechua telt sånn 2 sekunders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi det er såpass vekt på maten ja.. men jeg skal kanskje jobbe deler av sommerferien. Så kan vel egentlig ikke dra ut mye mer enn en 2-3 dager , men det vil jo være noen fine turer å starte med det.

Men mat.. noe hjemmelagde ''barer'' som jeg kan spise lettvint å mye energi også. Videre knekkebrød med noe godt på, har tenkt litt på ris da selv og noe pose opplegg med eventuellt kjøtt oppi.

Søk etter Øytun folkehøgskole.

De har masse sider med hjemmemekka høykalori turmat.

Skal du på kortere turer (2-3 dager)

Så er pannekakemix og nok bacon supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg eller ulike typer røre med egg i lages i stand på forhånd og has på egnet beholder. Tomme, rengjorte brusflasker med skrukork funker fint da de er solide og man ikke trenger å være redd for at de skal åpne seg underveis. Jeg har ikke sett poenget med å kjøpe slike polstrede oppbevaringsgreier til egg da jeg uansett ikke pleier å spise dem med skallet på. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Femundsmarka i fjor sommer, og kan anbefale det på det sterkeste :) Vi var der tidlig i juni,før båten (Femund II) hadde begynnt å gå. Og da er det rimelig glissent med folk der inne.

Og hvis du ser deg ut en camp, kan du slå opp teltet og bruke det som utgangspunkt for turer rundt om i marka. Det gjorde vi, og hadde med oss en liten dagstursekk ekstra som vi brukte da.

Og hvis du er villig til å gå litt finner man vann hvor det står fisk og venter :)

Uansett, jeg stortrives i Femundsmarka :-)

Selv tenker jeg ikke altfor mye på vekta, tar heller med meg en ullgenser for mye enn å ligge å hutre om natta. Og liker å kose meg,så blir litt mat av forskjellig slag. Teltet er et Helsport Ringstind Light, kan være godt å ha noe å søke ly inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.