Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen anbefalinger mht valg av jakke


janemann

Anbefalte innlegg

Hei

Først skryt for et nyttig og bra forum

Jeg har hatt ei Bergans Filefjell jakke som jeg egentlig er fornøyd med. Vurderer nå Bergans Trysil ( er vel ei Filefjell med løs innerjakke ?) Noen som har råd her ? Er det en bra jakke ? Noen bedre forslag?

Hvordan bruker jeg jakka ?

Blir jo endel i hverdagen da, men daglig går jeg turer. Her i Bergen regner det jo endel så. Ellers trenger jeg som sagt ei jakke som er vanntett, som er slitesterk, som egner seg til daglig bruk ( friditdsjakke og turjakke)

Venter spent på svar. God nyttår forresten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ellers trenger jeg som sagt ei jakke som er vanntett, som er slitesterk, som egner seg til daglig bruk ( friditdsjakke og turjakke)

Vel, da kan vi utelukke Bergans som produsent.

Arcteryx, Norrøna, Marmot, Mountain Equipment, Mountain Hardware, Patagonia, Klattermusen etc. er merker du bør se på :D Her er det mye spennende!

De som går i Bergans pleier generellt ikke å gå så mye tur. De jakkene pleier også å ha veldig mye gummidetaljer og litt for mange sømmer, og det kun fordi det ser sporty og tøft ut. Det fører til dårligere slitestyrke (flere svake sømmer) og økt vekt (unødvendige detaljer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans er kanskje ikke det beste på markedet, men fullt brukanes til tur likevel. Har sliti ut 2 bergansjakker nå, en gammel rask jakke (det tok ca 1,5år) og en kraftigere men tung Nordkappjakke som det tok meg 3,5 år å slite ut. Begge jakkene ble brukt både på turer og til hverdags året rundt. Nå fikk jeg ny Nordkappjakke på garanti men kjøpte likevel en Mountain Hardware Optimojakke hos Sportsdeal.no

http://www.sportsdeal.no/index.php?main_page=product_info&cPath=10518_10519_10520&products_id=9564

Denne jakka veier halvparten så mye, puster langt bedre (mye mindre klam) og er i det hele tatt langt mer behagelig! Dessuten blir den ikke blytung når vannet trenger inn i ytterstoffet på jakka! Om en av størrelsene hos sportsdeal passer vil jeg mye heller anbefale de, ikke minst med tanke på hva du får for prisen. Slitestyrken på den kan jeg ikke si mye om enda. Den er jo veldig tynn, så den ser jo skrøpelig ut, men har trua på at stoffet kommer til å holde bra likevel.

Kjøp i allefall ikke en jakke med for!! Bruk heller en fleecejakke i tillegg, så funker jakka både sommer og vinter, til å sitte i ro med og springe =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nylig en Arc'teryx Theta SV jakke.

Dette er en skalljakke med gore-tex pro membran.

Få dager etter jeg kjøpte den var jeg på ski tur, vi gikk ca 1.3 mil, og jeg må si jakken var virkelig verdt pengene (4500).

Jeg var god og varm hele turen, den pustet godt, følte meg ikke klam på innsiden i det hele tatt, å da hadde jeg aclimas netting trøye med forsvarets grønne ulloverdel over den igjen.

Arc'teryx har også livstids garanti på produktene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt min Arteryx alpha SV jakke i 6 år nå og jeg føler enda den er kjempe bra. Snakker til stadig med folk som sier "jeg er kjempe fornøyd med bergans jakken min, tok meg 3 år å slite den ut" og dette ofte fra folk som ikke er mye på tur.

Jeg har brukt Arteryx jakken min over store deler av verden, på to Aconcagua turer, en killimanjaro tur, en tur til mount kenya, ufattelig mye klatring og grotte turer i norge samt lange skiturer over hardangervidda, finnmarksvidda osv. Denne jakken har fått så utrolig mye bank, og den fungerer enda. Den dagen den blir ubrukelig kommer jeg bare til å kjøpe en helt lik ny. Det er ikke tvil.

Den har gode glideløser, fine snitt, god hette og ikke noe unødvendig dill som lager ekstra vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.