Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål ang. Hodelykt, Led Lenser H14R


ostahl1973

Anbefalte innlegg

Skal ha meg en hodelykt først og fremst til joggeturer på mørke ettermiddag/ kvelder. Noen som har anbefalinger til hodelykter i prisklassen kr. 1000 - 1500,-. Har egentlig tenkt meg denne; Led Lenser H14R (inkl. lader og 4 Nimh 1,2V AA oppladbare batterier) til kr. 1000,-. Ser i specen at den lyser kraftig, langt og stabilt. Noen som har erfaringer med den? Noen forslag til hva jeg bør velge? Stabiliteten på lyset er viktig, blir svimmel når lyset er ustabilt, har kun erfaring med Clas Ohlson sine billige Led hodelykter, som forøvrig fungerer bra til vedhenting og korte kveldsturer etc. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt min i ett år nå (ikke r) og har egentlig ikke noe spesielt å utsette på den. Man kan diskutere om zoomen er noe man trenger. På full tele eller vid så gir den fint lys men midt i mellom blir det smultringlys som ikke er så behagelig.Men jeg liker godt å kunne velge begge deler. Andre vil nok ha en som lyser langt men samtidig ha godt strølys men det syns jeg blir ubehagelig til å lyse på ting nærme seg(for eks når man setter opp teltet) Da syns jeg det er bedre å kunne zoome til vid og ha jamt fint lys. Hodebåndet sitter godt og lykta virker til å være av god kvalitet. En ulempe kan være at bryteren sitter på batteripakken noe som kan bli litt plundrete om man vil ha batteriet i innerlomma om vinteren. Selv har jeg opplevd det som noe problem enda. Nå finnes det sikkert lykter som gir mer lys pr watt, lyser lengre, mindre, lettere osv men tror ikke du blir skuffa over H14 heller.

Nå er det jo en del tråder om hodelykter her inne allerede så du kan jo lese igjennom de. Ellers er det jo noen gode alternativer

Kikk litt på Fenix og Zebralight for eksempel. Mange som er godt fornøyde med Magicshine lyktene også som begynner på 900lumen.

Ellers så kommer jo Zebralight H600 snart. Kikk på den og sikle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har selv H 14 og er veldig fornøyd med den. Kan være litt tung men det er noe man blir vant til etter hvert.

Jeg vurderte oppladbar lykt men fant det mer hensiktsmessig att jeg kunne ha med ekstra batterier og skifte ved behov (krise å stå på en topp med flatt batteri) Ellers er lys dioden som indikerer hvor mye batteri som er igjen en grei detalj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kjempetakknemlig for det svaret Phaser! Fikk et godt inntrykk av hvordan den er. Er nok store muligheter for at det blir den ;-) En kammerat av meg snakka varmt om Princeton Tec Apex Extreme også, men føler kanskje man får mer utstyr for pengene med Led Lenser H14R. Virker også som om Led Lenser har nyere teknologi også (uten at jeg vet det sikkert). Ja, jeg får vel inn å sikle på de lyktene du nevnte :) Takker igjen for svaret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har selv H 14 og er veldig fornøyd med den. Kan være litt tung men det er noe man blir vant til etter hvert.

Jeg vurderte oppladbar lykt men fant det mer hensiktsmessig att jeg kunne ha med ekstra batterier og skifte ved behov (krise å stå på en topp med flatt batteri) Ellers er lys dioden som indikerer hvor mye batteri som er igjen en grei detalj.

Takker for svaret, dette er hjelpsom info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ute nå, har vært ute en stund faktisk :P Sinnsykt rå. ;-)

Ser at du har skrevet at Bl. a Fenix bruker enn nyere lyssiode enn Led Lenser H14r. Får mer lyst til å gå for enten Zebralight eller Fenix. Men blir det det samme om jeg går for Fenix HP11, som Fenix HP20? Hva ville du gått for i forhold til mitt bruk, altså joggeturer. Er som sagt viktig med kraftig stabilt lys til en total pris (i Norge) på mellom kr. 1000-1500,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det gjør de. Ihvertfall det Zebralight har og de nyeste Fenix hodelyktene (HP11 og HP20)

Til jogging passer vel kanskje HP20 best, ettersom den har ekstern batteripakke? med mindre du er villig til å jogge med batteripakken til HP11 på hodet :P

På lysstyrken er det kanskje ikke noen voldsom stor forskjell mellom HP20 og Led Lenser H14, men går litt i favør Fenix + at lyset dens er konstant stabilt på 230 lumen i 3,5 timer, og ikke dabber av når batteriene blir svakere. Kvalitetsbatterier anbefales, Sanyo Eneloop oppladbare batterier :)

Zebralight til jogging er kanskje ikke helt ideelt, ettersom de mangler en stropp som går over hodet. Lykta spretter av dessverre

;-) En svakhet ved Zebra.

Magicshine hodelyktene er jo relativt små de og, og jeg har fullført joggeturer med de og er relativt fornøyd. Gikk greit med tanke på hodebånd som satt godt på hodet. Svært kraftig hodelykt! :-)

Til joggeturer vet jeg ikke hva jeg selv hadde valgt, hadde vel stått mellom en HP20 eller Magicshine hodelykt. Vanskelig dette :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det gjør de. Ihvertfall det Zebralight har og de nyeste Fenix hodelyktene (HP11 og HP20)

Til jogging passer vel kanskje HP20 best, ettersom den har ekstern batteripakke? med mindre du er villig til å jogge med batteripakken til HP11 på hodet :P

På lysstyrken er det kanskje ikke noen voldsom stor forskjell mellom HP20 og Led Lenser H14, men går litt i favør Fenix + at lyset dens er konstant stabilt på 230 lumen i 3,5 timer, og ikke dabber av når batteriene blir svakere. Kvalitetsbatterier anbefales, Sanyo Eneloop oppladbare batterier :)

Zebralight til jogging er kanskje ikke helt ideelt, ettersom de mangler en stropp som går over hodet. Lykta spretter av dessverre

;-) En svakhet ved Zebra.

Magicshine hodelyktene er jo relativt små de og, og jeg har fullført joggeturer med de og er relativt fornøyd. Gikk greit med tanke på hodebånd som satt godt på hodet. Svært kraftig hodelykt! :D

Til joggeturer vet jeg ikke hva jeg selv hadde valgt, hadde vel stått mellom en HP20 eller Magicshine hodelykt. Vanskelig dette :lol:

Da står det nok mellom Fenix HP20 eller Magicshine MJ 808... Ikke helt lett dette....Men mulig jeg går for MJ808 fordi (ut i fra hva jeg forstår) det følger med mer utstyr, og at det er li-ion batteri. Litium batteri har vel mer effekt i forhold til størrelse enn f.eks. Nimh batteri. I tillegg så kan de klattlades. På Fenix HP 20 må man vel kjøpe noe ekstra, eller tar jeg feil? Fra å være helt grønn og uintressert i hodelykter har jeg i løpet av noen timer her på forumet lært mye og blitt veldig interessert :-) Takker for et bra forum og gode innspill av Mathern og dere andre :-)

PS! Er det samme diodeteknologi på Mj808 som Fenix og Zebralight?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok denne;

http://www.hallingsport.no/Hodelykter-Sykkellykter/MagicShine-MJ-808E-1000-Lumen-LED-hodelykt.html

Er en oppgradert versjon også. I tillegg så har den Cree XM-L T6 diode som jeg forstår er ny teknologi og bra? Ser at de selger storebroren MJ816 til kr. 1095,-

http://www.hallingsport.no/Hodelykter/Magic-Shine-MJ-816-1400-Lumen-LED-lykt/flypage-halling.tpl.html

Men den blir nok i største laget, eller hva tror du/ dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok denne;

http://www.hallingsport.no/Hodelykter-Sykkellykter/MagicShine-MJ-808E-1000-Lumen-LED-hodelykt.html

Er en oppgradert versjon også. I tillegg så har den Cree XM-L T6 diode som jeg forstår er ny teknologi og bra? Ser at de selger storebroren MJ816 til kr. 1095,-

http://www.hallingsport.no/Hodelykter/Magic-Shine-MJ-816-1400-Lumen-LED-lykt/flypage-halling.tpl.html

Men den blir nok i største laget, eller hva tror du/ dere?

Dette er vel lykter man kan kjøpe fra dealextreme til rundt halve prisen (ink moms og frakt). Har ikke prøvd dem selv.

http://s.dealextreme.com/search/MagicShine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kraftigere fra Magicshine er MJ 872 Den er oppgitt til 1600 lumen, 4xCREE XP-G og er omtrent samme størrelse som 808. Nå kan man nok trekke av noen hundre lumen på alle magicshine lyktene for de er oppgitt ganske optimistisk. 900 lumen er nok mer i retning 700 men du finner uansett ikke noe som lyser like kraftig til en like billig penge. Kvaliteten er ikke helt på trynet heller.

Om man vil ha XM-L diode så har de jo denne også MJ-880 2 x Cree XM-L 2000LM http://www.dealextreme.com/p/2-x-cree-xm-l-2000lm-high-brightness-white-light-led-lamp-for-bicycle-black-112248 Men blir noe mekking for å få brukt denne som hodelykt.

Også har de en "vanntett" versjon av 808 xm-l lykta som de har på hallingsport. http://www.dealextreme.com/p/t6-assault-crown-waterproof-xml-t6-3-mode-1200-lumen-white-led-bike-light-with-battery-pack-set-82508 Tror den hadde blitt mitt valg om jeg skulle ha hodelykt fra magicshine. Synd at den ikke ser ut til å være å få med flere modus/lavere styrke slik som den gamle. En youtubevideo viser dog at MJ-880 ser ut til å ha 5styrker og ingen blinkemodus 10-25-50-75-100%.Denne er jo noe dyrere men ser jo veldig bra ut om man finner en måte å feste den på hodet. 880 ligner jo litt på lupine piko x men dobbelt så mye lys til langt under halve prisen ;-) og den er jo ikke større enn 808, heller mindre.

http://www.dealextreme.com/ anbefales som verdens største gadget butikk og de har gratis frakt fra tokyo.

Mathern: Zebralight H600 er denne å få kjøpt i norge enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ostahl: Fenix og Zebralight benytter seg av samme diodeteknolog, Cree XP-G R5, unntatt at Zebra har en lykt med en mer effektiv diode, H600. XM-L dioden er den mest effektive dioden på markedet nå.

Mathern: Zebralight H600 er denne å få kjøpt i norge enda?

Litt usikker her. Har tidligere hatt et svært godt samarbeid med Stephan TM fra Lightman.no og Lupine Norge, men nå ser han ut til å gi blanke f i privatkunder og heller fokusere på militæret eller hva enn han gjør.

Ettersom Lightman er importør av Zebralight i Norge så er de de eneste som har Zebra, og jeg kan ikke se at H600 er på nettsiden deres. Sist jeg snakket med Stephan var H600 ''på vei til Norge''.

Så jeg lurer på om den egentlig noensinne kommer til Norge..

H600 er en fantastisk hodelykt med 420 ''riktig målt'' lumen i 2,3 timer i en svært liten lykt! OG samtidig har den en svært bra mix mellom flomlys og langlys :)

Kan ikke gjøre annet enn å anbefale den.

750 lumen boost modus er ikke så verst heller :P

Vil tippe at Zebra H600 kommer til å kosta rundt 1000 kr i Norge, kontra 500 kr fra utlandet. Husk at lader og batterier må med, så blir noen ekstra hundrelapper der ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg bestille meg en lykt, jeg har disse alternativene:

- MagicShine MJ808E

- Fenix HP20

- Princeton Tec Apex Extreme

-(LedLenser HP14R) men denne har jeg nok slått fra meg. Altså til mitt bruk først og fremst jogging. Som sagt viktig med et så stabilt og lyssterkt lys som mulig. Jeg heller mot Magic Shine. Mulig det blir det samme hva jeg velger til mitt bruk. Skal ikke kjøre hundeløp i Alaska ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt seint nå Men Spark har også noen fine lykter. http://www.sbflashlights.com/Spark-Headlamps-c22/

Hallgeir,

Har du prøvd noen av Spark sine lykter? De ser svært fristende ut. Spesielt SD52 ser ut som en sikker vinner rundt leirplassen, men lykta har jo dedikert flomlys og er ikke brukendes til noe annet enn nærarbeid.

Med tanke på prisen og at jeg har 9 Zebralighter + mye annet av hodelykter klarer jeg bare ikke å ta meg til å kjøpe en Spark hodelykt.. ;)

Spark lyktene er ganske så populære på CandlePowerForums, makerene av Spark er tidligere arbeidere fra Zebralight :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.