Gå til innhold
  • Bli medlem

Sommertur til Demmevasshytta


Viggo

Anbefalte innlegg

I 1994 tog jeg brekurs ved Demmevasshytta og i juli 2007 besluttede jeg at gøre et forsøg på at besøge hytten igen. En telefonopringning til DNT gav forsikring om, at der ikke var kursus på det tidspunkt. Planen var desuden at gå fra Simadalen og via Rembesdalsseter.

Det var min tanke, at kunne gå på blåisen op, men om det blev for usikkert ville jeg snu. Og selvfølgelig gerne slå følge med andre om de tilfældigvis var der.

Stien op fra Simadalen er pænt stejl. Det hed sig, at den gamle sti mere østligt ikke længere kunne anvendes på grund af et stenskred. Udsigten fra stien mod Simadalen er flot. På Rebesdalsseter talte jeg med et par fårehyrder om ruten, og de anbefalede mig så en anden sommerrute, som jeg aldrig havde hørt om. Så den besluttede jeg at prøve - se kort. Fårehyrderne bad mig checke og evt. reparere et hegn for fårene (sau) på vej op ved den lille elv ca. 1,2 km vest for Demmevasshytta.

Man går ind mod den lille elv fra vest på en hylde. Dernæst passeres elven og der klyves op langs elvens højre side. Det kan være lidt svært at finde vej, og jeg vurderer det til sværhedsgrad 2. Det synes (som normalt) lidt sværere at finde vej, når man klyver ned den vej. Når først man er oppe på det lidt mere flade af Luranuten er det forholdsvis let at gå ud ryggen og ned til Demmevasshytta.

Jeg brugte ca. 5 timer til det korte stykke, men jeg går ikke så hurtigt og er normalt ret forsigtig. Om man er yngre og mere fjeldvant end jeg, så vurderer jeg, at turen helt til Demmevasshytta kan gås på een lang dag fra Simadalen - og altså uden sikring og uden at gå på bre.

Jeg blev een ekstra dag på Demmevasshytta bl.a. på grund af et volsomt regnvejr. Der var også en del regn de to dage til og fra hytten.

Faktisk har jeg været lidt usikker på at fortælle om denne rute. Ofte har jeg set beskrivelser, som fastslår, at man kun kan komme til Demmevasshytta ved at gå på bre, men det mener jeg så er ukorrekt. Imidlertid kan det også tænkes, at nogen med god ret ønsker, at kun få besøger Demmevasshytta. Det har faktisk holdt mig lidt tilbage i forhold til at fortælle om den tur. Om nogen fra DNT eller hyttestyre ønsker denne beskrivelse fjernet, så er det OK med mig - så fjerner jeg den igen.

Mvh. Viggo

post-693-13347477588_thumb.jpg

post-693-133474775889_thumb.jpg

post-693-133474775895_thumb.jpg

post-693-133474775904_thumb.jpg

post-693-133474775921_thumb.jpg

post-693-133474775932_thumb.jpg

post-693-133474775938_thumb.jpg

post-693-133474775947_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.