Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvem bør ta på seg ansvar for ødelagte ski?


sindrev

Anbefalte innlegg

Hei

Vil bare høre andre sine meninger på en liten sak som har oppstått den siste tiden, der jeg ikke vet helt hvilke krav og rettigheter jeg har. Skal prøve å gjøre historien kort:

Mim samboer kjøpte seg nye telemark topptur ski i vår, fra Oslo sportslager.(K2 gotback) Jeg kjøpte meg nye ski på xxl i høst.

Til skiene ville vi ha en bestemt type binding som ikke selges i Norge, Voile Hardwire 3 pin CRB, disse bestilte vi fra Voile i USA.

For å være sikre på at monteringen ble utført riktig satte vi det bort til en lokal sportsbutikk i Trondheim (der vi bor) som skal ha god greie på dette. De gjorde jobben til avtalt pris og jeg var blid og fornøyd når jeg henta skiene.

Men det var når jeg kom hjem jeg så hva som hadde skjedd. På gotback skiene hadde de boret for dypt, og det bulet ut i sålen på undersiden på totalt 8 skruer (av ca 16) Vi ble svært skuffet, og leverte skiene tilbake neste dag.

Etter et par dager fikk jeg en tlf derfra, og de hadde sett på saken. De sendte ansvaret over til Voile, og mente vi hadde fått med feil type skruer når vi kjøpte bindingene fra USA. Han hadde prata med en norsk Voile importør som sendte over andre skruer som skulle være kortere. Han skulle skru dem på når de kom, og så skulle vi prates deretter.

Butikken ville altså ikke påta seg noe ansvar, og sendte altså alt ansvaret over til Voile (de antok bare at skruene var av feil lengde) for at de hadde ødelagt et skipar til veil pris på 6000,-. Skiene går ann å bruke, men det vil bli problemer med preparering og de har også hatt et stort verditap slik jeg ser det. Butikken argumenterte med at de ikke sjekket skruelengden fordi det tok for lang tid, og de ikke hadde gjort noe feil fordi de monterte så mange bindinger i løpet av året, og dette hadde skjedd kun to ganger før som dem kunne huske.

Hva har jeg krav på? Kan jeg kreve nye tilsvarende ski av butikken, eller komensasjon? I mine øyne så blir det feil at jeg skal godta at skiene har hatt et så stort verditap, uten at noen vil påta seg ansvaret. Jeg kommer også til å kontakte Voile i USA, men tviler på de tar på seg noe ansvar.

Takker for gode innspill:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At man monterer 999 av 1000 bindinger korrekt, er ikke noe argument for at de ikke kan ha ansvar for den ene som er feil :?

Montøren er den som har utført jobben, så ansvaret må ligge på han. Han har et selvstendig ansvar for å sjekke før han utfører.

Det kan jo være at bulene går tilbake hvis bindingen tas av igjen, og i så fall kan de kanskje monteres igjen med rett skrulengde. Om bindingen sitter like godt? Vet ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber selv som skitech og her er det uten tvil montøren som har driti seg ut, hvis man ikke har sjekka lengden på skruene i forhold til skia, og skia buler ut så har man gjort en feil. Hadde det vært bindinger og ski som var kjøpt der hadde det vært noe annet, da skal man ikke trenge å sjekke, men når bindinga er sendt fra statene er det selvsagt å sjekke dette.

Han kan også ha brukt et for kort/langt borr.

Dette er ikke noe som har noe å si for skias styrke om det blir plugga riktig, men er som du sier et klart verditap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Butikken tok ikke noe ansvar for dette. De mente at det var skruene som ikke passet, at de var for lange/hadde feil hode. Så de fikk tak i noen kortere skruer fra den norske Voile importøren og satt dem må. Skaden ble bedre, men langt ifra bra, bulene er der fortsatt.

Butikken tar ikke på seg noe ansvar i det hele tatt. Når jeg henta skia var jeg der en halvtime og diskuterte høflig med dem, de stod på sitt at de ikke hadde gjort noe feil, og at skaden ikke var så stor.

På slutten hadde de ikke tid til å prate med meg lenger, så jeg ble nødt til å ta med meg skia å gå. Jeg sitter igjen med et par ski som har hatt et klart verditap som ingen vil påta seg ansvaret for. Jippii!

Av hensyn til butikken vil jeg ikke si hvilken butikk dette er, men om noen spør så skal de får svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er udiskutabelt butikkens ansvar, spør du meg. Jeg er ganske så sikker på at Forbrukerombudet vil mene det samme.

Butikken får ta tapet i første hånd og så får evt. de ta saken videre med Voile, du som kunde skal ikke belastes dette.

Jeg var med å drev en kjedeuavhengig sykkelbutikk i Oslo i mange år.

Dersom en av våre kunder hadde kommet med importert utstyr som skulle monteres på ny sykkelramme kjøpt hos oss og vi p.g.a. surr hadde mer eller mindre hadde skadet rammen ville vi uten diskusjon ha byttet ramme. Dette selvsagt kostnadsfrtitt for kunden.

Betalte du fullpris for montering og ski til sist? Fikk du tilbud om noen form for plaster på såret?

Av hensyn til butikken vil jeg ikke si hvilken butikk dette er, men om noen spør så skal de får svar.

Hvorfor dette hensynet til butikken? Synes du de har behandlet deg fair?

For andre som skal få butikkmontert bindinger vil det være av interesse å få vite dette, slik at andre slipper samme tullet som du har blitt utsatt for.

Men altså, ikke gi deg, gå dit en gang til å si at du krever kjøpet hevet eller erstattet med lik vare. Dersom de vender det døve øret til, si at det går til Forbrukerombudet.

Forliksrådet er stedet å ta opp slikt.

Nei, ikke i første hånd, Forbrukerombudet er første steg dersom butikken står på sitt.

http://forbrukerombudet.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det litt vas ser jeg.

Først og fremst trådstarter: Montøren din har ansvaret. Montøren din er også en profesjonell part som næringsdrivende, og sammen med kvitteringen samt en skriftlig uttalelse fra ett annet skiverksted hvor prosedyre for sjekk av utstyr før montering kommer frem så har du en sterk sak.

Skriv klage til montøren som ødela din ski. Redegjør for at du skal ha ett nytt par med ski, skrudd med riktige skruer og din binding. http://forbrukerportalen.no/klagebrev

Dette kan du få avslag på. Deretter tar du og skriver en klage til Forbrukerrådet som tar seg av forbrukerklager på manglende service/tjenester. http://forbrukerportalen.no/klageguide/klag_til_forbrukerradet

De vil da ta kontakt med montøren din og etablere en samtale. Sannsynligvis vil du etterhvert bli tilbudt en kompensasjon på 1500,- for ødelagte ski, kanskje de øker den til 2500,- etc. men ikke gi deg. Dersom montøren fremdeles nekter å erstatte dine ski ovenfor samtaler med Forbrukerrådet så vil saken etterhvert havne hos forbrukertvistutvalget. Der vil den bli behandlet (4 måneders behandlingstid) mer eller mindre automatisk med den informasjonen som kom frem i forbrukerrådets brevutveksling. Når tvisteutvalget faller sin konklusjon og denne ikke blir anket til rettsystemet er den som domsgjeldende å regne- og den vil bli tvangsfullbyrdet. Dvs. pengene til nye ski vil bli tatt fra montørens konto/inntekt og overført til deg.

There you go :roll:

Det kan se ut som mye arbeid, men en ting du kan tenke på er at montøren tjener penger på å avvise deg og behandle som en tulling. Dersom du gir opp, så vinner de.

Ikke gi opp! :wink:

(Forbrukerombudet tar seg av saker ang. villedende markedsføring o.l.)

(Forbrukerrådet tar seg av saker hvor våre rettigheter ift. levering av varer og tjenester blir tråkket på)

(Forbrukertvistutvalget er en gratis rettsinstans hvor vi kan få utlevert justis gratis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Forbrukerombudet tar seg av saker ang. villedende markedsføring o.l.)

(Forbrukerrådet tar seg av saker hvor våre rettigheter ift. levering av varer og tjenester blir tråkket på)

(Forbrukertvistutvalget er en gratis rettsinstans hvor vi kan få utlevert justis gratis)

Du har helt rett Aspiranten, forbrukerrådet er rette instans, ikke forbrukerombudet. Takker for oppklaringen. Gikk noe fort da jeg skrev mitt forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for veldig gode svar folkens:)

I praktisk betydning har ikke skaden nå så mye å si, siden de fikk jo rettet ut bulkene noe. Men verdien på skia er i mine øyne svekket likevel.

Bare det prinsippet at butikken fraskriver seg alt ansvar syntes jeg er helt forkastelig.

Har vært i kontakt med Voile, og de sier de kun har en skruetype, og legger da skylden på butikken som ikke sjekket lengden på skruene i forhold til tykkelsen på skia Det er vanlig å sjekke dette da de monterer på tynne ski, og kappe skruene om nødvendig. (helt fair svar fra Voile mener jeg)

Jeg har nå fått denne saken så langt opp i Halsen, det har min samboer også. Hun vurderer å selge skiene fordi hun blir sur av å bare se på dem. hehe. Det at jeg er så dritlei hele saken og butikken gjør også at jeg ikke er helt topp motivert for å ta saken videre, selv om jeg vet jeg burde det. Sender kanskje en mail til butikken og henviser til svar fra Voile, og sier at jeg ikke er ferdig med saken.

Jeg er ikke den som liker å henge ut folk nei, men kan jo nevne at det er Sportsbua i Trondheim det handler om, syntes de burde holdt seg for gode til dette.

En annen ting jeg har tenkt på i ettertid: Når jeg henta skiene var noe at det siste ekspeditøren spurte om hva jeg betalte for monteringen. Jeg svarte 300,-. Han: Ja da fikk du det veldig billig! Jeg svarte noe som som javel. Men i ettertid angrer jeg veldig på det svaret, det er jo ganske dyrt å betale 300 kr for å ødelegge skiene! Ahh...

Som tidligere nevnt, skiene er kjørbare nå da bulene er blitt mindre, men verdien er fortsatt svekket og det er prinsippet jeg kicker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom verdien er forringet så bør du fremdeles klage.

Fra nå av bør all kommunikasjon være skriftlig, slik at du har dokumentasjon på alle påstander. Få også noen skikyndige til å uttale seg om langtidseffekten skaden har på skiene. De skjøre lagene inne i skiene har ihvertfall fått seg en skade, og hullene er mer utsatt for fuktighet, brekkasje o.l. nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke den som liker å henge ut folk nei, men kan jo nevne at det er Sportsbua i Trondheim det handler om, syntes de burde holdt seg for gode til dette.

Skuffende. Har aldri brukt Sportsbua på ski, men har satt bort det jeg ikke gjør selv på sykkelen der som service på dempere og retting av hjul. Har inntrykk av de er en profesjonell og dyktig aktør, men hvis du har møtt på dette hos ansvarlige personer der og ikke bare en sløv helgevikar må kanskje det inntrykket justeres.

En annen ting jeg har tenkt på i ettertid: Når jeg henta skiene var noe at det siste ekspeditøren spurte om hva jeg betalte for monteringen. Jeg svarte 300,-. Han: Ja da fikk du det veldig billig! Jeg svarte noe som som javel. Men i ettertid angrer jeg veldig på det svaret, det er jo ganske dyrt å betale 300 kr for å ødelegge skiene! Ahh...

Er vel helt vanlig pris det? Var det jeg betalte hos Platou i Bergen for å flytte over bindinger fra mine gamle ski til nye kjøpt hos dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.