Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling av multifuel!


Humber

Anbefalte innlegg

Hei

Har nå til jul skaffet meg noen gavekort hos XXL og tenkte jeg skulle brenne dem opp i en multifuel (ikke bokstavlig talt da). Minuset er jo at jeg er bundet til XXL så jeg lurer på om noen kan anbefale meg en brenner som kan brenne både gass og flytende drivstoff som også selges der.

Evt dersom dere har en VELDIG god anbefaling som ikke selges på XXL er det vel mulig å få tilbake pengene, men det bør være en god brenner før jeg anstrenger meg såpass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det her er det veeeeldig mange poster om før,vil anbefale og søke rundt her på forumet.

men den her er veldig bra,http://www.xxl.no/villmarksliv/turutstyr/kokeapparater-/omnifuel-kokeapparat-1013723 har den selv men har den ikke med på tur lengre pga den bråker såpass mye,det er ikke noe problem hvis du ikke har med barn eller kvinfolk som ikke klarer noe bråk,den bråker ikke mye men nok til att det er iririterende hvis man skal varme telte på vintertid.

Har du gass fra før? hvis så er det kanskje ikke nødvendig og kjøpe multifuel? hvis du skal reise på tur kun om sommer/vår/høst,dvs hvis det er mindre enn -5 så trenger du kun gass brenner og....

Veldig viktig og finne ut behovet før man kjøper utstyr har jeg funnet ut etterhvert,fungere somregel dårlig med "compi" utstyr spør du meg (på sovepose eller liggeunderlag osv og ikke primus eller)

Personlig har jeg simmerlight (http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=1495) som jeg enda ikke har brukt mye pga har ikke vært så veldig kalt når jeg har vært på tur enda og en "go system trekmate" http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=10604&prodid=7204 som jeg har brukt veldig mye,syns det er mye bedre med gass enn bensin men det er nok en vanne sak.

Den Primus Omnifuel kokeapparat er veldig driftsikkert og folk har brukt den over tid,så hvis du kan leve med litt støy så har du en veldig fint multiful som fungere på gass og bensin :-) (og andre benstoff er folk som har brukt alt mulig rart på den) Har du barn du skal ha med på tur så ville jeg nok vurdert en annen en (kanskje simmerlight? eller så har runt123 mange og anbeflae vil jeg tro),har sønn på snart 3 år og han blir redd når jeg bruker omifuelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du virkelig insisterer på å kjøpe slangeprimus fra XXL, bør du holde deg til Primus Omnifuel.

Optimus Nova har mistet sin høye kvalitet og flere serier er blitt trukket fra markedet. Nova regnes i dag for å være mer farlig enn de Kovea Booster - kopiene som ble trukket fra markedet grunnet manglende godkjenning.

Er du enda mer fornufting, tar du råd fra Runegutt123 seriøst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Omnifuel i mange år og den virker helt fint på både gass og parafin. Den skal også brenne vanig diesel, men det har jeg ikke forsøkt. Og bensin selvfølgelig.

Det eneste er støyen. Den kunne godt vert litt stillere.

Ellers så er den ganske ømfintlig for vind. Dvs. hvis det blåser og du ikke bruker vindskjerm så tar det evigheter før gryta koker, men dette gjelder vel de fleste tilsvarende brennere.

Jeg ville bestemt styrt unna enkle brennere hvor du har tanken i bunnen og brenneren på toppen. Dette først og fremst på grunn av stabiliteten, men en annen ting jeg har opplevd flere ganger er at hvis det er kaldt, ned mot 0 grader og kaldere, og du fyrer med gass, så er det en del brennere som ikke forvarmer gassen og da kan du risikere at boksen blir så kald at du må sette boksen og gryta på brenneren vekselvis for å holde god fyr.

I den kalde årstiden fyrer jeg konsekvent bare parafin. Da har du alltid god varme.

Nå er det en stund siden jeg var i militæret, og da hadde vi bare Optimus 111, men jeg mener å ha lest at de har gått over til å bruke Omnifuel. Hvis dette er riktig så har de sikkert en god grunn for å velge denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at Optimus har hatt problemer etter at Katadyn overtok eierskapet.

De har nå flyttet produksjonen tilbake til den fabrikken som lagde de siste før overtakelsen, og er oppe igjen på en brukbar kvalitet.

Tror ikke det er noen fare for sikkerheten lenger, men noen av Novaene går bare på bensin, og noen går bra på både bensin og parafin, (Velg nova og ikke Nova +) Går du for Nova så må teste skikkelig både med bensin og parafin, slik at du kan bytte hvis det ikke er bra nok.

Nova er priset gunstig nå, antagelig i håp om å rette opp ryktet,

Når de går bra på parafin så er de etter min mening overlegne primus på parafin. Er derimot bensin og gass nok å velge mellom så finner du ikke noe alternativ til Primus sine brennere på XXL.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan underskrive på at man bør holde seg unna Optimus nå. Jeg har en Nova som har fungert utmerket i over ti år. Kjøpte en Nova+ som supplement. Etter tredje bytte ga jeg opp (forøvrig forskjellige utforminger på alle brennerne selv om de alle het "Nova+"). De fungerte rett og slett ikke. Kjøpte en MSR XGK. Den har jeg ikke hatt problemer med i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstod det slik at det skulle handles på xxl.

Trangia multifuel avbildet: http://www.xxl.no/villmarksliv/turutstyr/kokeapparater-/multifuelbrenner-1031922?searchWord=primus

er faktisk en Optimus nova fra før problemene begynte. (Kjennetegnes med blankt "ratt" og preget med "made in Sweden" preget i rattet.

Får du tak i en slik er du sikker på å få en god en. Er det grønt, eller blankt uten "made in Sweden" så det grunn til skepsis.

Da hadde vel jeg gått for en Primus omnifuel som er lett å justere varmen på, men litt tyngre enn multifuel ex.

Det er forøvrig ikke til å stikke under en stol at jeg er gammel Optimus og Coleman fan, og skuffet over at disse to har fallt for fristelsen å flytte produksjonen til østen, med påfølgende kvalitetsproblemer.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Pussig så vanskelig det skulle være å få landet dette.

Mange (av oss) baserer våre oppfatninger på google - så også for meg i dette tilfellet ettersom jeg ikke har (hatt) hverken Nova eller omnifuel.

I flg selvsamme google forstår jeg det slik at X2 ihvertfall pr mars 2010 var en tilpasset Primus omnifuel:

Hej,

jag vill bara poängtera att det inte rör sig om standard Primus OmniFuel som nu säljs som Trangias multifuelbrännare. Vi avråder fortfarande från att montera in OmniFuel i Trangias vindskydd eftersom inte syretillförseln till brännaren kan säkerställas. Att vissa aluminiumdelar kan smälta när man monterar in det stämmer (om man gör det på ett klantigt sätt) men framför allt får man väldigt höga värden av koldioxid och kolmonixd, vilket naturligtvis är förenat med livsfara om man sedan använder köket på detta sätt i tältets absid.

Med vänliga hälsningar

Niklas Lagström | Product Manager | Primus AB

og videre:

Utan att få in exakt på vad det är som skiljer de två brännarna åt så är det bland annat följande:

* X2-brännaren har lägre effekt genom mindre munstycken, vilket leder till en bättre förbränning inne i Trangia vindskydd. Dessutom är det bara två munstycken i stället för tre. (0,32 mm för gas och bensinliknande bränslen samt 0,28 mm för fotogen och i nödfall även diesel.)

* X2-brännaren har en annan flammspridare för att bättre passa till Trangias grytor.

* X2-brännaren har som ni redan påpekat inget reglage för finjustering av lågan.

Mvh

Niklas Lagström | Produktchef | Primus AB

Trådlenke: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=60190

post-8799-133474776023_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kovea booster+1, denne har aldri klikket. Superpålitelig, lett og tenne, og regulere. Dette siste går ikke like bra på alle. Hadde en omnifuel som jeg kasta etter flere katastrofale fjellturer; helt ubrukelig. Det er verd det ektra strevet for å få tak i Koveaen. Har også god erfaring med coleman og svea 123, hvis du ikke MÅ ha slangeprimus og gassmulighet. Svea 123 er en drøm å ha med inn i innerteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var vel utgangspunktet gavekort på xxl.

Derfor så jeg litt på hva xxl har å tilby. Bildene av brennerene kan være utdaterte.

Det kan nok med fordel være gunstig å tenke nytt. Kjøpe noe annet nyttig på xxl og få tak i en god primus over nettet.

Det er vel heller ikke beskrevet spesielt detaljert av trådstarter hvordan den skal brukes.

Er selv den heldige innehaver av Optimus Nova av senskprodusert utgave. Det er det beste jeg noengang har brukt som går både på parafin og bensin.

Skal det være slangeprimus, stillegående og bensin så er Coleman Apex ii fantastisk. Skal du ha superhøy effekt så er jo Brunton Lander/Kovea Booster blandt de beste. Svea 123 er jo også en fin sak, men litt lavere effekt. Det er jo mange momenter som må veies mot hverandre.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble noe betenkt over uttalelsen fra Primus. Har selv en Kovea booster +1 montert i den trangia-koppen. Den er jo en av de kraftigste brennerne på markedet. Dersom en std omnifuel ikke får nok luft, så får neppe kovean det heller? At vi får kullos av utilstrekkelig oksygentilgang er kjent. At en hvilken som helst brenner ikke får nok oksygen gjenom perforeringene i trangiakjøkkenet er veldig overraskende. Noen som kan imøtegå dette utsagnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Le gnufsk.

Optimus 111. Du får den brukt av en del norske private selgere. Alt fra 200-600 NOK.

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=8064

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=8102

Du får en brenner som kan kjøres på det meste. Ca 2600-3000w. Tank som rommer 2,5-3-5 DL. Vekten er usikker, men ihvertfall under 1kg. Skal selv prøve å lage denne modifiseringen, men trenger litt mer tid.

Bare overse dette hvis man tenker XXL.

Anbsolutt enig i at man burde enten gå for Gass eller Bensin. Altså skal du brenne på gass, kjøp lett gassbrenner. Skal du brenne bensin eller parafin, kjøp til det. Bruker selv bare renset alkylatbensin 4-takt.

Se også https://www.fjellforum.no/index.php?nope=48 for mere primusrelatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeprimusen min må vel veie under 1kg, ha god effekt (>2200w), ha romslig tank, være uten slange, samt at brenneren bør være lav. Dette finnes vel ikke?

Kommer an på hvor lav.

Både Coleman 533 og 400/442 greier vektkravet, med de har tanken under, så noe høyde blir det.

MSR XGK har ikke slange (ihvertfall ikke min) men er igjenn masse deler. Den er lav, men jeg foretrekker Coleman.

8R har mindre effekt, og liten tank, men er lav og lett nok.

Borde oppfyller kravene dine, men med verdens minste tank vil du hate den vintersdag.

Optimus 10 eller 199 oppfyller kravene dine, men jeg ville styrt unna. Irriterende med microskopiske tanker.

Tror Optimus Nr 9 er svaret på dine drømmer. PS, skaff gjerne meg også en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.