Gå til innhold
  • Bli medlem

Fluefiske vs. slukfiske vs. meitefiske i ferskvann


mindviruz

Hvilke fiskemetode er mest effektiv?  

65 stemmer

  1. 1. Hvilke fiskemetode er mest effektiv?

    • Fluefiske med fluestang
      5
    • Fiske med sluk/spinner/wobbler
      27
    • Meitefiske (fiske med mark/maggot/reker som agn)
      12
    • Alle er like gode, under forskjellige forhold.
      21


Anbefalte innlegg

Ser ut som de aller fleste på forumet her foretrekker slukfiske etter fisk i ferskvann.

Selv har jeg en fluestang som jeg bruker alt for lite, slukutstyr som jeg bruker alt for lite og en dupp som jeg har fanget en del fisk på ved hjelp av mark men som jeg også bruker alt for lite :)

Jeg har lyst å få middag på fatet når jeg fisker på tur, og har ikke lyst å sløse vekk for masse tid på ueffektivt utstyr.

1. Hva er mest effektivt til fiske i vann og elver i norge på fjellet og i skogen når det ikke er is på vannet?

2. Hva er det beste valget under forskjellige forhold som vind, sommer, høst, vår, fjellvann, skogsvann, småelver, store elver, eller når det vaker mye på ett stille vann?

3. Hva har dere med på tur?

Takker på forhånd for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Disse spørsmålene er ikke svart på i en liten håndvending. Det bli mer som en særoppgave. En del tommelfingerregler bruker jeg. Er på mobil nå så svaret uteblir. Første punkt er lesing av vann og vær vind. Deretter va du fisker med. Skal skrive mer senere om ikke noen kloke og erfarne hoder er før meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker med både sluk, flue og mark. Hva som er mest effektivt varierer veldig med forholda og hvor du er. Skal du ha med bare en ting på fjellet for å fiske i vann bør du nok satse på sluk. I bekker er nok mark sikrest. Under klekkinger eller sverminger av forskjellige insekter kan flue være alt annet overlegent. I mine hjemmevann her i Hurdal er det gode flueforhold som er det desidert mest effektive fisket i løpet av sesongen.

Ellers noen tommelfingerregler. Blikkstille på dagtid er vanligvis håpløst med sluk, sol og vind på dagtid er fine slukforhold. Vaker det er flue aldri feil. Er fisken sky kan ventemeite være det beste. I møkkavær kan det meste fungere, men sluk er det enkleste å fiske med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Utan tvil garn, sidan du har eit ynskje om å fylle middagsfatet og ikkje vil kaste vekk pengar på lite effektivt utstyr. Skal du fiske eller fisk? Det er det store spørsmålet.

2. Når det vakar mykje i blikkstille vatn, så ville eg satsa på fluge. Mine erfaringar tilseier at sluk ikkje er det mest effektive under slike forhold. Finn ut kva insekt fisken vakar etter, og finn noko i flugeskrinet som liknar. Elles har eg tru på spinnarfiske heilt i overflata.

Kva som passar best i elv, kjem sjølvsagt an på vasstand og elva sin karakter. I nokre elvar er det nesten umogleg å fiske med sluk og eller fluge. Det finnast ingen fasit, ein må berre prøve seg fram.

I vatn, anten det er fjell-, skog- eller lavlandsvatn, må ein òg sjå an forholda. Det er ingen fasit her heller. Rekkevidda er eit godt argumet for sluk. Står fisken djupt og langt frå land, så er det håplaust med fluge. Då er ein avhengig av å kunne kaste langt og fiske djupt.

3. Dei tre siste åra har eg ikkje fiska med anna enn sluk. Under nokre forhold kunne ein heilt sikkert fått meir på fluge eller mark, men eg er slukfiskar av heile mitt hjarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid en lettspinnstang i sekken når jeg er på fjellet, men ellers går det ganske mye på flue. På høsten er det veldig spennende å gå på bekken med en liten fluestang og en streemer. Mye fin ørret å få da.

Mark må vel være den sikreste måten å få fisk på. Nytter ikke annet så pleier jeg å safe med mark og dupp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Vet egentlig ikke helt hva jeg skal si her. Sitter på ett hav av erfaring. Sprunget på fjellet i 25 år, har enda til dags dato ikke noen fasit. Mye lærdom har jeg i tillegg ervervet fra generasjoner før meg. Noen tommelregler er det, som regel lesing av fiskeplasser og hva man skal fiske med. Men fasit på fiske => Finnes ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet egentlig ikke helt hva jeg skal si her. Sitter på ett hav av erfaring. Sprunget på fjellet i 25 år, har enda til dags dato ikke noen fasit. Mye lærdom har jeg i tillegg ervervet fra generasjoner før meg. Noen tommelregler er det, som regel lesing av fiskeplasser og hva man skal fiske med. Men fasit på fiske => Finnes ikke.

Så hvilke tommelregler bruker du da? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver ikke med fluefiske annet enn å prøve flue som opphenger. Har ellers erfart at under nøytale forhold har ørreten tatt på mark framfor sluk. Her kan man jo variere mellom dupp og søkke og aktivt/passivt fiske.

Aktivt meite og søkke er vel blitt min greie.

Kommer ellers til å fokusere på å teste ut ulike produkter fra Gulp. En skal huske på at Gulp har vist seg så effektivt i lakseelver at det noen steder er blitt forbudt.

Men hvis matauk er veldig viktig: Hva med dorging og oter ? Finnes utgaver med både fluer og miniwobblere. Garn er jo som regel utelukket for de fleste. Oter er heller ikke tillatt alle steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Vær har stor betydning på fisk og bett:

For meg det aller viktigste. Hva du fisker med betyr null og nada om fisken ikke er aktiv og i bett.

Høy trykk er bra. Sør, Sørøstlig vind kommer ofte med høytrykk.

Lav trykk er dårlig sort. Nord Nordvestlig vind kommer ofte med lavtrykk.

Her oppe sier vi at nordavind er fiskelaus vind.

Vindstille er mindre bra. Kunn dupp/mark evt. tørrflue som funker da.

Selv nordavind er bedre enn ingen vind.

Klar himmel med stor klar sol => Lite fisk. Overskyet er bedre.

Varmt vær over lengre periode => Dårlig sort.

Har været vært stabilt lenge så er ofte enhver værforandring bra.

Jeg drar ofte på tur etter å ha fulgt med værvarselet.

Regn etter en lang periode med tørke => Bra.

Varmtvær og høytrykk etter en lang kald periode => Bra.

Kaldvær etter en lang varm periode => Kan være bra (om det er for varmt i været).

Vindendring til Sør Sørøst etter en lang periode med nordavind => Bra.

Jeg fisker som oftest på den siden hvor bølgene går mot,

fluer og mat blir ført mot den siden.

Mye av de beste fiskebettene jeg har hadt under en skikkelige regnskyllinger.

- Insekter og slikt blir slått ned i vannet.

- Mere oksygen i vannet.

- Kan bli tempertaurforandring i vannet (ofte til det bedre).

- Fisken er også tøffere, tolerer mer av bråk av sluker og lignende. Går nærmere vann og ser deg ikke.

Lesing av vann:

Når jeg kommer til ett nytt vann så begynner jeg å vurdere fiskeplass.

- Inn og utløp av elver er alltid bra.

- Innløp best.

- Grunner og bukter er ofte bra, bare det ikke er for grunt.

- Om det renner bekker og elver inn på vannet på en side og ingenting på andre sia. Så gå jeg på den siden med bekkene/elvene.

Næring / mat og ofte kaldt vann kommer med bekkene.

- Se etter plasser det kan være ekstra strøm. På store vann merkes flo og fjære. Pass eller sund kan være bra.

- Ofte ser jeg på flyfoto i den aktuelle kommunens nettsider hvor jeg bør fiske. Spesielt med tanke på isfiske (leite etter grunner og bukter).

- Om det er skog og busker på en side og ingenting på andre sia. Så gå jeg på den siden med buskene/skogen. Fisk beiter ofte på insekter som faller fra trærne (eller svirrer rundt der).

- Se etter vak.

- Er det røye vann så husk at røya går i stim. Da må en se etter brae beiteområder. Om en ikke får fisk på de anntatt "brae" områdene kan det være fordi fisken er en annen plass. Vær tålmodig og avvent. Om en forsøker å gå etter fisken kan det være en går før eller etter stimen og aldri kommer på fisken.

- Se hva fisken beiter på. Er det en spesiell døgnflue eller noe annet så se om du har noe slikt i flueboksen.

Slukvalg og alt annet får jeg ta siden. Men igjenn min klare mening er at det er underordnet. Treffer du fisken og den er i bett så er det nokk at du fisker med noe som er brukbart og som fungerer. Jeg tester sjelden ut mye nytt og rart. Fisken som regel med det jeg av erfaring vet hva som fungerer. Får jeg ikke fisk da så er det som regel at den ikke er i bett eller ikke er der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SRX:

Her var det utrolig mange gode råd!

Min erfaring med ferskvannsfiske etter røye og ørret gjennom 30år er at ørret har jeg fått under alle værforhold. Det samme kan ikke sies om røyefiske for min del. Men når røya tar, så har jeg fått røye på egenbundet "veps" av oransje ørepropper.

Jeg fisker med den redskapen som er best egnet å fiske med under gjellende forhold.

1. Uvær og vind: Fisker der det er mest gunstig iforhold til været/vinden. Tunge sluker eller dupp+mark.

2. Fluefiske venter jeg med til det er i mine øyne " er perfekte forhold." Dvs, moderat vind og vakende fisk.

3. Jeg beveger meg mye.

På korte fisketurer, dagsturer eller helgeturer, er jeg litt mer nøye på å studere værmeldinga. Mens på lengre turer har jeg ikke fokus på været, men mer på valg av fiskeplasser.

På de lange turene 2 uker+ så lærer man å beherske de fleste forhold. Jeg kan ikke bare gå ned til bilen og dra hjem, jeg må fiske for å få mat. Så det skal mye til å ikke berge et måltid eller to når man maratonfisker fra morgen til kveld, uansett værforhold.

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
@SRX:

Her var det utrolig mange gode råd!

Takker, bra det ikke bare er krangling og kverulering. Selv om lite slår en skikkelig popcorntråd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

1. Uvær og vind: Fisker der det er mest gunstig iforhold til været/vinden. Tunge sluker eller dupp+mark.

Jeg gjør motsatt her. Går på den siden som vinden slår mot (av årsaker som tidligere nevnt). Kunsten her er å hive sluken like over vannflata. Kaster du den over hodet og høyt risikerer du å få 12 grams sluken din rett i panna

2. Fluefiske venter jeg med til det er i mine øyne " er perfekte forhold." Dvs, moderat vind og vakende fisk.

Jeg er ikke så flink med fluestanga, har en femmer og 7er stang. Men disse er for meg siste utvei på vindstille vann.

Fisker en del med oter, der er sør / sørøst bris/frisk bris 15 grader og overskyet drømmevøret.

3. Jeg beveger meg mye.

På ørretvann pleier jeg å gå 15 - 40m mellom hvert stopp. Kaste ett kast ut i vannet mens jeg selv helst står 3-10m fra vannkanten, ofte kan fisken stå 2m fra land og du skremmer den når du kommer. Etterpå går jeg fram til vannkanten og tar 3 kast i vifteformasjon for å fiske ut området. Etter ørreten som er mere territorial og revirbunden så nytte det lite å stå i ro og vente på den. Du må ofte oppsøke den.

På røyevann forsøker å jeg å lete opp den optimale plassen og fiske der i 0,5 - 2timer avhengig av størrelsen på vannet. Begynner ikke å gå etter en stim jeg ikke vet hvor er. Da er det bedre å forsøke å lete opp en plass som de garantert beiter på.

På korte fisketurer, dagsturer eller helgeturer, er jeg litt mer nøye på å studere værmeldinga. Mens på lengre turer har jeg ikke fokus på været, men mer på valg av fiskeplasser.

Enig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips for å finne gode plasser er norgeibilder. På satelittfotoene kan du se alle grunner, marbakker etc.

Forslaget om å bevege seg mye støttes forøvrig fullt ut. Det kan også lønne seg å være bevisst på å prøve forskjellige typer fiskeplasser. Har det vært varmt lenge kan dype plasser være bra, eller steder med kaldt vann pga snøfonner, kalde bekker etc. Er vannet veldig kaldt og det blir varmt i været kan grunne bukter levere. (hvis man ikke skremmer fisken da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluk har for meg fungert aller best.

Vil du fiske etter ørret så er Auran en klar favoritt.. slår aldri feil :roll:

Jeg var på tur med en som fiska med fluer, og han var utrolig eplekjekk og snakka mye om utstyret sitt..

Jeg dro opp 7 ørreter på under to timer, og fluefiskeren fikk 0 fisk.. og det knuste troen min på at fluer er bra å fiske med..

Såklart har det sikkert mye å gjøre med forholdene og hvor vi fiska, men uansett...

Dette var et stille og rolig fjellvann ovenfor tynsett.. og mye vak.

Alt i alt tror jeg at jeg dro opp 15-20 ørreter i fjor på 2-3 fisketurer med Auran.. og sikkert mista 15 andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Jeg dro opp 7 ørreter på under to timer, og fluefiskeren fikk 0 fisk.. og det knuste troen min på at fluer er bra å fiske med
Alt til sin tid og sin plass. Har selv fisket mye med oter (fluer), sluk, dupp, makk, fluestang. Cirka det meste. Til informasjon har jeg opplevd det samme bare begge veier. En gang fiska en kompis med fluestang og jeg med sluk. Han fikk over 20 og jeg bare 10-12. Slikt varier, alt avhengig av været og hva fisken beiter på. Om fisken beiter på døgnflueklekking så ofte er det ingenting annet den vil ta enn døgnflueimitasjon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sportsfisker er det en stor fordel å være allsidig. Å beherske mange ulike metoder og også være i stand til å improvisere når det vante slår feil kan være det som sikrer fangsten. Å snakke om at en metode eller en sluk er "best" blir etter min mening et helt feil utgangspunkt. Etter å ha fiska i en god del år blir jeg mer og mer klar over at de enkle sikre svara stort sett ikke finnes. Noen retnigslinjer finnes selvsagt. Kanskje spesielt innen fluefiske. Går fisken bananas under en maursverming sier det seg selv hva som kommer til å funke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min sa på en tur da han var 11år. "Pappa, vi er vel ikke sånne sportsfiskere, for det vi gjør har vel ikke noe med sport å gjøre? For vi er jo masse ute i naturen, og derfor bør vi heller kalle oss naturfiskere.” Og akkurat det spørsmålet oppsumerer godt det jeg tenker om selve betegnelsen sportsfisker.

For mange år siden var jeg så heldig å få et tidsbegrenset fiskekort i Målselv på et bestemt strekk. Alt jeg hadde med den gangen var en gammel haspelstang og en sliten snelle med noe ymse nylon på spolen. Rett ovenfor meg sto en svenske i det jeg kunne se var det nyeste og dyreste fiskeutstyret, både i hendene og på kroppen. Det nærmest bugnet på hvert bryst med fluer mens diverse småsaker dinglet som julepynt blant alle de fargerike fluene. Blikket hans gled lissom fra skoene mine og opp til kapsen, som om han målte meg opp og ned, for videre å stirre vantro på fiskeutstyret mitt.

For å gjøre en lang historie kort, jeg fikk en 10kg laks før 10min var gått, og svensken ble helt stresset, og kastet et blikk på meg som om jeg ikke fortjente den fisken. Ei stor sølvblank møresild med rød rygg gjorde susen. Jeg slang fisken og utstyret i gummibåten, og rett før jeg rodde over til fastlandet igjen ropte jeg til svensken at han kunne få bruke mitt strekk også, for jeg hadde fått det jeg trengte.

Vel, står på kanten av trådtemaet her og er i fare for å gjøre denne tråden til en diskusjon mellom fluefiske og alt annet fiske, men svigerfar sa for mange år siden at de hadde mye mindre å velge i av sluker og utstyr før i tiden, og at fiskeren sin kjennskap til forholdene der det skal fiskes, samt evnen til å lese vannet var av vital betydning. Og det stemmer godt med min erfaring fra mange år med forskjellig type fiske.

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener jeg det viktigste er å fiske på den måten som er mest spennende og gir deg mest glede. Blir alltid litt irritert når folk kun spørr om antall fisk for så å konkludere med om turen var vellykket eller ikke. For noen gir det mest glede å hele tiden prøve å finne den optimale taktikken og utstyr for gitte forhold, noen fisker konsekvent med f.eks fluestang mens andre ser mest glede i å bare kaste ut en markklyse og finne på noe annet til fisken biter.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken metode som er mest effektiv varier selvfølgelig ietter biotop og forhold.

Men personlig blir det mest meitefiske på meg. Bedagelig og i mine øyne mye mer spennende. Slukdenging blir for mye stress for meg, og jeg er alltid usikker på om jeg har valgt rett ;)

Meitefiske er jo så mangt. Det er både aktivt og passivt meitefiske, på bunn og flytende agn. Så er fult mulig å benytte denne metoden i svært mange tilfeller. Fordelen med meitefiske er at man kan kjenne igjen hva slags art som napper i andre enden, og vet hvilken type tilslag man skal ta. Samt at man til dels kan merke størrelsen på fisken på nappene, og dermed også ta tilsag deretter. Det er nemlig ikke slik at stor fisk napper hardest. Det er veldig indiviuelt fra art til art. Og faktisk til sted til sted.

Jeg bruker også pisken litt, og det er veldig artgi å få fisk på. Men er nok ikke flink nok med tanke på å lese elv/vann i forhold til fluestørrelse og innsekter. Hadde jeg kunnet dette bedre hadde nok den stanga blitt brukt mer (er stor sett med i ferskvann)

Det er vanskelig å lage ett kort svar på dette, og er vel ikke uten grunn at det er skrevet utallige bøker om emnet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på tur med en som fiska med fluer, og han var utrolig eplekjekk og snakka mye om utstyret sitt..

Jeg dro opp 7 ørreter på under to timer, og fluefiskeren fikk 0 fisk.. og det knuste troen min på at fluer er bra å fiske med..

Slik som jeg forstår det, er dette snakk om én tur? Litt lite grunnlag å trekke en slik konklusjon på?

Uansett, enig med SRX, alt til sin tid og plass ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.