Gå til innhold
  • Bli medlem

Den farlige natta


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

I natt, 22/12 klokka 05:30 "snur" sola.

Den mørkeste og farligste natta ligger framfor oss.

Jeg og kona gikk opp på åsen i ettermiddag for å få med oss solnedgangen før mørket satte inn.

Men det ble litt feilberegning. Noen mørke skyer hadde dukket opp i sørvest og gjemte sola i det den gikk ned.

Men det er ikke bare skyer som skal drive over himmelen denne natta. Åsgårdsreia, trollkjerringer på sopelim

og mye annet faenskap må en passe seg for. Med 10-12 minusgrader var det lurt å gå nedover og fyre opp i ovnen.

Fyrer man ikke kraftig i ovnen i kveld risikerer man å få ei trollkjerring ned gjennom pipa.

Den blå timen gikk over i mørke mens vi gikk nedover.

Fortsatt var det bare Venus som funklet på sydhimmelen.

Men pass på.....:)

Kona synes nok jeg er vel overtroisk iblandt....... :)

2112bp.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Dag!! En helvetes mørk og deprimerende høst har det vært....og som du nevner nå er vi inne i det mørkeste døgnet! Nå går det bare én vei...og det er veldig godt å tenke på. Det går sakte til å begynne med...men når vi kommer til ca. 10 dager ut i januar merker vi forskjell :) Sol, glitrende skiføre, herlig snø og store forventninger til tiden som kommer.....vårskiturene. Husk på det dette siste døgnet...det går fort dit nå...

God jul til deg og dine der nede i sør... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt overtro kan være morsomt, det kan forsterke mørketidas mystikk. Trur lite på sånt, men prøver også å tenke at det finnes ting vi ikke kan forklare rasjonelt. Og trolsk blir det alltid i skumring og mørke mellom snøtunge trær.

Nei denne høsten har ikke vært stort å skryte av. Vet at jeg har det godt her i livet når jeg kan koste på meg å si noe sånt, men jeg sliter enda med traumer fordi jeg gikk glipp av den fantastiske lørdagen i midten av september og ikke minst de fine dagene i perioden 11-16.november. Dette skyldtes mye fastlåste sosiale situasjoner og mangel på egen bil. Enkelte turrapporter fra midten av november har jeg rett og slett ikke orka å se på fordi jeg er altfor missunnelig... Heldigvis fikk jeg en flott flytur med pilot Alexander en av disse dagene, det var en opplevelse for livet! :roll:

Nå ser jeg framover og sitter og venter på første høytrykk, da skal jeg jaggu ta arbeidsuka i bruk om det trengs. I mellomtida koser jeg meg med skauens mystikk og drømmer meg tilbake til magiske timer langs Beerenbergs kraterkant. Ved bålet på min kjære ås langt innpå sist helg var det like før jeg felte noen gledestårer av å nyte mørketida på sitt beste ved bålet mellom snøtrærne mens tankene av og til drev på flukt i retning Jan Mayen. Store fjell og idyll på skauen er verdens beste kontrast!!

God jul til dere begge! Håper det blir noen fellesturer i 2012! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsninger og God Jul-

Viktig å ta vare på overtroen, i hvert fall for barnebarna si skyld.

Så blir ikke alt bare fjas som Halloween, Kaptein Sorte Bill, eller Kabelsatan (Kaptein Sabeltann).

Natta gikk greit uten alvorlige hendelser.

Selv om jeg er proff i år så tok jeg ikke sjans på vintervervnatta.

Atomsilda, "Vårskitur" er det vakreste sammensatte ordet som fins. Takk for påminnelsen.. 8)

Nå går det mot lysere tider.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
I natt, 22/12 klokka 05:30 "snur" sola.

Fortsatt var det bare Venus som funklet på sydhimmelen.

Det er nok ikke Venus dere så på sydhimmelen nå, tror jeg, men planeten Jupiter. Jeg vet, fordi jeg har glant på den med stjernekikkerten. :roll:

http://www.heavens-above.com/skychart.aspx?lat=59.917&lng=10.750&alt=0&loc=Oslo&TZ=CET&SL=1&SN=1&BW=0&SZ=600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å feire jul nord for polarsirkelen! :D

Vi riskikerer heldigvis ikke at sola skal komme til skade for å skinne på juletreet :D Det hadde vært katastrofe! Da hadde julestemninga forsvunnet som dugg for sola :):):) Å påska stått på trappa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har sola snudd, i den grad sole beveger seg i det hele tatt, men en ting er det viktig å huske på den natta sola snur.

Det kommer litt i seineste laget, men så kan vi jo tenke på det til neste år.

Den natta må man ikke drive med noe som sviver rundt. Fra gammelt av var vel det å kjøre med hest og kjerre, spinne, kjerne smør i en kinne med sveiv osv. osv.

I dag omgir vi oss med mange flere ting som svivrt rundt, og det var vel derfor ingen kjørte bil eller sykkel den natta, alle kraftverksturbiner var stoppet og alle fly stod på bakken. Man kan ikke være forsiktig nok når man har med slike krefter å gjøre. :)

Jeg henger alltid opp en sol i vinduet når vi går inn i adventstiden. Bare for å være på den sikkre siden mener jeg. Hva om solen plutselig fant ut at den ikke ville snu?

Like sør for Stavanger, på Ullandhaug, er det et firma som driver med testing av boreutstyr og sikkert mye mye mer.

http://www.iris.no/

I flere år hadde de en lysende sol på toppen av boretårnet i denne tiden før jul. En liten hyggelig påminnelse om det store som skulle skje, nemlig at solen snur og vi går mot lysere tider igjen. Men ikke nå lenger.

Hvorfor?

Nå står bare dette boretårnet der som en mørk mastodont i en uværstung og mørk førhjulstid.

Vel vel, vi klarer vel den også.

P.S.

Dere vet vel at den 11. desemper (og 11. juni) er fandens fødselsdag. Dette er dagen man,eter gammel norrøn tradisjon, skal sette opp nidstang. Litt vanskelig å få tak i hestehoder for tiden, men har man behov for det så dukker det vel opp et hestehode et eller annet sted. Hvem vet.

En god og fredelig Jul til alle, med eller uten nidstang.

post-4379-133474775715_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke Venus dere så på sydhimmelen nå, tror jeg, men planeten Jupiter. Jeg vet, fordi jeg har glant på den med stjernekikkerten. :)

http://www.heavens-above.com/skychart.aspx?lat=59.917&lng=10.750&alt=0&loc=Oslo&TZ=CET&SL=1&SN=1&BW=0&SZ=600

Kanskje Jupiter er mer sydøst ?

Se denne : http://blogg.nrk.no/astro/category/himmelfenomen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har sola snudd, i den grad sole beveger seg i det hele tatt, men en ting er det viktig å huske på den natta sola snur.

Det kommer litt i seineste laget, men så kan vi jo tenke på det til neste år.

Den natta må man ikke drive med noe som sviver rundt. Fra gammelt av var vel det å kjøre med hest og kjerre, spinne, kjerne smør i en kinne med sveiv osv. osv.

I dag omgir vi oss med mange flere ting som svivrt rundt, og det var vel derfor ingen kjørte bil eller sykkel den natta, alle kraftverksturbiner var stoppet og alle fly stod på bakken. Man kan ikke være forsiktig nok når man har med slike krefter å gjøre. :)

Jeg henger alltid opp en sol i vinduet når vi går inn i adventstiden. Bare for å være på den sikkre siden mener jeg. Hva om solen plutselig fant ut at den ikke ville snu?

Like sør for Stavanger, på Ullandhaug, er det et firma som driver med testing av boreutstyr og sikkert mye mye mer.

http://www.iris.no/

I flere år hadde de en lysende sol på toppen av boretårnet i denne tiden før jul. En liten hyggelig påminnelse om det store som skulle skje, nemlig at solen snur og vi går mot lysere tider igjen. Men ikke nå lenger.

Hvorfor?

Nå står bare dette boretårnet der som en mørk mastodont i en uværstung og mørk førhjulstid.

Vel vel, vi klarer vel den også.

P.S.

Dere vet vel at den 11. desemper (og 11. juni) er fandens fødselsdag. Dette er dagen man,eter gammel norrøn tradisjon, skal sette opp nidstang. Litt vanskelig å få tak i hestehoder for tiden, men har man behov for det så dukker det vel opp et hestehode et eller annet sted. Hvem vet.

En god og fredelig Jul til alle, med eller uten nidstang.

Du som bor inærheten av Forus travbane kan sikkert skaffe deg et hestehode ??

God Jul, med eller uten nidstang... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kanskje Jupiter er mer sydøst ?

Se denne : http://blogg.nrk.no/astro/category/himmelfenomen/

Nå vet ikke jeg når på døgnet dere var ute og tittet (og ikke vet jeg hvor dere bor heller, men kartet jeg linket til er ment for de som bor nær Oslo. Bor dere andre steder, er det noe annerledes). Dersom dere var ute på ettermiddagen ca mellom 15:00 - 17:00, så kan det hende det var Venus dere så. Dersom du "spoler" deg frem-/bakover i dato og tid på linken jeg ga, så ser du at Venus rundt dagens dato stort sett er "synlig" når det er lyst på dagen, bortsett fra de siste par timene på ettermiddagen der den dukker opp i sydøst (ca kl. 12:00) og forsvinner litt senere på dagen i sydvest (ca kl. 17:00). I dag kl. 17:00 står Jupiter høyere på himmelen i sydøst enn det Venus gjør der den er i ferd med å forsvinne i sydvest. Dersom dere derfor var ute senere på kvelden enn ca kl. 17:00, så tviler jeg på at det var Venus dere så, men i stedet Jupiter.

Ja, Jupiter ses også i sydøst nå, der den dukker opp og går høyere på himmelen enn Venus, før den forsvinner i sydvest sent på natten. Jeg har glant på Jupiter (jeg vet det er Jupiter da jeg ser ringene og månene rundt den..) gjennom sternekikkerten både i øst og vest, avhengig av når på døgnet jeg titter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venus går ned i sørvest ca 2,5 t etter at sola har gått ned, altså i 17.30-18-tida hvis det er lav horisont. Samtidig står Jupiter halvhøyt i austsøraust. Tidsforskjellen mellom Oslo og Setesdalen er ca 12 minutter. Bildet ser ut til å være tatt i blåtimen så da er det mest sannsynlig snakk om Venus da den er betydelig meir lyssterk enn Jupiter.

For ordens skyld så "snudde" sola kl. 6.30 norsk tid som er 5.30 GMT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.