Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av lett dunjakke


Veitafan

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal gå til innkjøp av en lett dunjakke, brukes som ytterjakke eller som mellomlag. Har sett litt rundt og her er noen alternativer:

Patagonia Down Sweater Jacket http://www.patagonia.com/us/product/mens-down-sweater-jacket?p=84673-0-984

Norrøna Lyngen Lightweight Down750 Jacket http://www.norrona.com/Products/3174-10/lyngen-light-weight-down750-jacket-m

Rab Microlight Jacket http://rab.uk.com/products/mens-clothing/down_1/microlight-jacket.html

Mountain Hardwear Nitrous http://www.mountainhardwear.eu/Men%27s-Nitrous™-Jacket/OM4153,default,pd.html

Jakkene er ganske like, men jeg lurer på hvem som er varmest. Patagonia, Rab og MH sine er relativt like og jeg liker designet bedre enn Norrøna sin. Norrønas versjon kan være varmere siden den inneholder 150g dun, kontra for eksempel Patagonias med 85g.. Jeg er lang og relativt tynn, så atletisk/slim-fit er å foretrekke. Har ikke prisen på MH sin, men jakkene ligger på rundt 2000,-.

Jeg kan også få ta i Klattermusen Liv for 1250,- men er det ikke greit med glidelås?

Har noen har erfaringer med noen av disse produktene eller innspill?

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en Rab Microlight...

syns denne tykkelsen dunplagg (stitch-through) blir litt sånn kvasi egentlig.

Skal så lite til for at det dannes kuldebroer fordi dunet klemmes flatt.

Nesten så jeg tror det er like greit å gå for kunstfiber i denne tykkelsen...

Er bare vår, sommer og høst at microlighten min blir brukt. Er det sannsynlighet for minusgrader tar jeg mye heller en tykkere bafflet dunjakke (mountain equipment xero - veier bare litt mer (450gr) - varmer MYE! mer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

Jeg kan også få ta i Klattermusen Liv for 1250,- men er det ikke greit med glidelås?

....

Har Liv. Enig i at glidelås oftest er en fordel. Liv egner seg f.eks. dårlig til å ta utenpå skalljakker. Fordelen med Liv er bruk i sovepose. Ingen ubehagelig glidelås. Gamle Liv mangler hette. Det ser jeg på som en større ulempe enn manglende glidelås. Ellers er Liv en fantastisk varmejakke.

Er pris uten betydning ville jeg sett på WM Flash XR http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=3327&cid=216. Vanntett membran øker bruksområdet for slike jakker betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttige innspill!

Likte Mountain Equipment Xero jakken veldig godt, er ikke noe i veien for en varmere jakke! Tar liten plass, da er det greit.

WM blir i dyreste laget for meg, kan bruke ME Xero under et skall og har ikke behov for hette. Det får bli når man er ferdig utdannet =)

Noen som har peiling på hvor jeg kan prøve og kjøpe jakken i Bergen? Platou? Ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger iallefall min Xero. Har den 'forrige' versjonen som er uten hette.

Min er i medium, men tror kanskje jeg hadde gått for en L om jeg skulle kjøpt igjen for å få den littegranne lengre nedover i midja.

Den er ganske kort - og er lett å bli litt "mellombar"

her var ikke så værst pris:

http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=3511&cid=216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mountain Equipment Hooded Xero

http://www.xcsports.com/produkter/mountain-equipment/dun-fiber-bekledning/hooded-xero-jacket//

Løp og kjøp.

Jakken har god glidelås som ikke har unødvendig vannavstøtende belegg som gir dårlig glid når du trenger det som mest oppe på fjelltoppen. Veier litt i overkant av 500g, kommer med egen pakksekk i innerlommen og sitter godt på kroppen. Utrolig lett. Bra nylon i ytter og innerstoff. Har ripstop innvendig for ekstra slitestyrke mot glidelåser o.a. på ytterjakker som dunjakken tres over. Jeg er storfornøyd med min! :)

E: Jeg er en large, men kjøpte jakken i XL for å få plass til ytterjakke under. Sitter som ett skudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg eller er 1000,- for ei hette drøyt?

Den er ganske kort - og er lett å bli litt "mellombar"

Er du lang? Jeg er 190cm, må vel gå for L, da. Bør få prøvd den i butikk kanskje, er ikke alle jakker som passer like godt på lange tynne folk.

En ting til. I sammenheng med dunjakke i kombinasjon med skalljakke, så har folk ulike preferanser. Noen liker dunjakken som mellomlag, andre bruker dunjakken ytterst. Jakken bør jo ikke klemmes sammen, da forsinner varmen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 185 og slank.

Om du er 190 og slank så er L helt sikkert passe. XL mistenker jeg blir sittende for slapt om du ikke er litt kraftig.

Jeg får til å bruke den under ene skalljakka mi. Blir seende ut som et stappa pølseskinn og dunet får ikke fullt loft - men det varmer utrolig bra likevel. Har nesten inntrykk av at det varmer bedre sånn om det blåser mye.

Bruker den også utenpå samme jakken under rast og korte stopp. Bruker den nok mest uten skalljakke da.

Om man ikke trenger hetta er det absolutt tull å kjøpe en jakke med fast hette. Det blir bare ekstra vekt.

Men, det er en flott jakke med hette også. Har vært ganger jeg har savna hette - noe som jeg har løst ved å ta med en avtagbar hette fra en annen jakke på turer hvro jeg vet det blir skikkelig grisekaldt.

EDIT: om jeg googler "Xero Jacket" og ser på bilder så ser det faktisk ut som hooded jakka er en pløse lengre også, 8 vs 7. Det forklarer at den er såpass mye tyngre. Armene ser mer bøyd ut på bilde av den uten hette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du primært skal ha jakke for å være streetsmart er jo dunjakker med mange ribber coole. Skal du derimot ha noe for en fjelltur ville jeg satset på en varmejakke som er litt tykkere, færre ribber (ikke gjennomsticha) og som går utenpå skalljakka, men som allikvel kan komprimeres mye.

+Da slipper du å kle av deg for å kle på deg ved rast :roll:

+Da slipper du jakke som blir vår av svette og taper isolasjon.

+Da kan du variere mer med påkledning under avhengig av temperatur, da dunjakke som mellomplagg blir tett og klamt.

- Må akseptere litt mer vekt (min Ajungilak Goose Bay "usexy" jakke veier 450 gram).

- i vått vær er dun ytterst ett aber, men til nød kan den da brukes innenfor skalljakka.

Jeg fusker litt med isklatring og blir stort sett veldig varm og svett på taulengda. På standplass tas dunjakka utepå alt stæsjet og man overlever fint en 45-60 min i ro før neste taulengde. Og på fjellturen er det megadeilig å raskt slenge på dunjakka ytterst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.