Gå til innhold
  • Bli medlem

Endelig! Sesongens første skitur med overnatting, på Hillestadheia


Bjørn-Ivar

Anbefalte innlegg

Klikk her for full rapport med stemningsbilder: http://uteligger.com/wordpress/?p=695

Jeg har gledet meg som en unge til det første snøfallet, men is på bilrutene har vært det nærmeste vi har kommet snø her langs kysten i sør. De fleste kalenderlukene til jul er allerede åpnet og snøen burde for lengst ha vært her, i alle fall hvis vi sammenligner med de siste to-tre årene. Men den gang ei, og nå har jeg blitt rastløs og bestemt meg for å se om jeg kan oppsøke det hvite fantastiske pulveret som skaper frustrasjon for noen og en fantastisk glede hos andre.

Jeg surfer rundt på nettet for å se om det er mulig å finne skiforhold i en ikke altfor lang avstand fra Arendal. De faste stedene som Øynaheia og Gautefall kan melde om hvit bakke, men skiforholdene i skog og mark er heller stusselige. Så finner jeg Facebook-siden til Hillestadheiene, og det meldes om strålende vintervær. Jeg kan nesten ikke tro mine egne øyne; bare 7 mil innover i landet og en drøy times kjøretur ligger vinteren klar til å bli tatt i bruk.

Jeg bestemmer meg raskt for å pakke pulken og gjøre klar til helga. Jeg kikker innom yr.no og det meldes om vindstille og strålende sol. – Supert! Dette blir knall. Jeg mangler jeg bare turfølge, og det skal vise seg og bli en hardere nøtt å knekke. Sønnen min har blitt fjortis, og et varmt gutterom med X-box lokker mye mer enn et døgn i minusgrader med gamlefar. Og det er forståelig, men min firbente venn, Dennis er ikke vanskelig og be. Han stiller gladelig opp og tar nærmest salto nå han ser pulken bli lastet inn i bilen. Han setter seg ved siden av bakdøren på bilen, og insisterer på å få være med.

Veien oppover forbi Froland og over til Dølemo ved Svenes er helt snøfri, og det er først når vi nærmer oss Tovdal at snøen har satt nevneverdig preg på naturen. Et kort stopp for å betale bompengeavgift, og turen bærer oppover i høyden mot Hillestadheiene. Og mens jeg kjører de siste 400 høydemetrene, endrer naturen sitt preg til et vakkert vinterlandskap, og jeg kjenner pulsen øker noen hakk mens det begynner å bruse i blodet. Jeg parkerer bilen, og fornøyd som en liten unge, spenner jeg på meg skiene og gjør meg klar til sesongens første skitur. Bikkja ligger og uler og gir tydelig inntrykk av at han også deler min lidenskap.

Med pulken bak og bikkja foran, legger jeg i vei innover i et landskap som minner mest om et julekort. Sola er på vei ned, så vi skal ikke så langt innover før vi finner en plass å slå opp teltet. Mens vi trasker av gårde, møter vi andre blide mennesker på tur, og i kanten av løypa sitter en pappa med sine to unger og spiser pølse, medbrakt på termos. Det gjør at tankene mine vandrer tilbake til den gangen jeg var liten og fikk oppleve naturen på samme måte……gode minner.

Vi tar en avstikker fra løypa når jeg synes vi har kommet oss passe vekk fra bilen, og beveger oss et godt stykke vekk fra den preparerte løypa. Er ikke noen einstøing akkurat, men det er godt å slippe å bli beglodd når man først er alene på tur. Vi finner oss en flott plass å slå opp teltet, med god utsikt utover dalen og med sola vakkert på vei ned over fjelltoppene i horisonten.

Jeg slår opp telt og fyrer bål, mens jeg gjør klar en god kopp kaffe. Jeg kjenner at den stressfylte hverdagen slipper taket, og roen senker seg over meg. Jeg koser meg med kaffe og bål inn i de mørke timer og ser stjernene blinke klart fra nattehimmelen. Mye bedre enn dette er det vanskelig å få på tur.

Før Jon Blund skal få lov å gripe fatt i meg, smelter jeg snø så jeg har vann til morgendagens kaffe og annet behov. Den varme vannflasken gjør seg dessuten godt i fotenden av soveposen før jeg beveger meg inn i drømmeland.

Neste morgen våkner jeg til en ny flott dag; vindstille og en sol som smiler ned til oss der vi sørger for å få fylt opp kroppen med ny energi. Etter frokosten pakker jeg ned telt og utstyr, og vi legger i vei tilbake til bilen. En kort tur er over, og kroppen har fått ny giv og er klar til å ta fatt på en ny uke; og la oss nå håpe at det kommer snø til jul også nede langs kysten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fin tur på Hillestadheia, som i grunnen er et begrenset høyfjellsområde med småskau rundt.

Våknet på Himmelsyna i morges med direkte sikt bort på hvite, nakne topper på Hillestad.

Vakkert ... :P

Det var jeg som satt med bena dinglende utfor en skrent med bål ved siden og kikket på stjernene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.