Gå til innhold
  • Bli medlem

Borten Moe varsler storstilt kraftutbygging


larka

Anbefalte innlegg

Annonse

Her prøver vi så godt vi kani å ødelegge det som er igjen av natur i landet. Hvorfor ikke bli med på morroa så lenge det varer? :D

Mennesker er konsumenter på stor skala. Vi kan rett og slett ikke gjøre annet enn å forbruke resurser. Noe annet ville vært unaturlig. Heldigvis kan vi tilpasse oss alle slags tilstander, og vil derfor kunne overleve selv på en ødelagt planet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater den mannen der...

Han har tidligere varslet 44 Altakraftverk mot 2020.

At vi må bygge ut infrastruktur er greit, men ikke for å holde strømprisene nede. Det finnes mange nordmenn som totalrenoverer gamle boliger uten å bruke en krone på ENØK. Bad til 300,000,- skal de ha, men ikke tykke og gode vegger som holder på varmen (og reduserer strømforbruket). Det er som å forlange at man skal få lov til å gå ut og leke i snøen iført bare tskjorte når man er barn.

Nå kjører vi selv elbil, og man kan jo si at vi er med på å øke forbruket med å gjøre det. Men det er flere aspekter jeg pleier å si til bedrevitere:

-Jeg kan kjøre 2 mil på den mengden strøm som må til for å produsere 1 liter fossilt drivstoff. (Pumpe opp, raffinere, transport, utsalg)

-Ved å redusere eneboligens energiforbruk ved etterisolering, bytte av vinduer m.m. kan man frigjøre strøm for drift av opptil 8 elbiler. Dersom hele gata gjør dette, snakker vi fort om 200 elbiler uten å bygge ett eneste nytt kraftverk.

-Jeg kan kjøre 4 elbiler på ett år på det samme strømforbruket som ditt utendørs boblebad som står i hagen.

-Bilen vår gir ikke barnet ditt lungekreft.

-Vi sparer 10,000,- hvert år på å bruke strøm istedetfor drivstoff. De neste 20 årene vil det spare oss 200,000,-. Ett evt. nytt batteri i elbilen må være veldig dyrt for at vi skal tape på det, for i tillegg sparer vi 30,000,- på billigere forsikring, 50,000,- på billigere årsavgift og økt frihet fordi elbilen går som håndbagasje på fergene her oppe. Det gir økte muligheter for friluftsliv over fjorden uten å måtte tenke over pris.

At det blir flere utbygginger er bra, fordi det vil gjøre elbiler mer konkurransedyktige ovenfor fossilbilene mtp. pris. Nå som Nissan Leaf har kommet på markedet er det helt idiotisk å kjøpe Golf, Polo og lignende biler- så sant man ikke er helt avhengig av rekkevidden en fossilmotor gir. Volvo C30 electric, Ford Focus electric, Skoda Octavia electric m.fler er på vei nå, og flere og flere kunder vil oppdage hvor fantastisk det er med elbil. Rent kjøremessig er det en vesentlig overlegen teknologi mot fossile motorer, og gir lavere og mer forutsigbare driftskostnader på sikt. Glem tanken om hermetikk på hjul. Nissan Leaf og de andre kommende er BILER. 5 seter, 5 dører, 5 stjerner NCAP, 5 stjerner luksus og kjører rett opp isbakkene mens andre biler står parkert på skrå fordi eierne gir opp.

På den andre siden vil flere utbygginger rasere natur, og det vil være med på å holde norske strømpriser lave slik at folk ikke sparer- noe som igjen vil føre til enda mer utbygging fordi sløsingen vår bare vokser. Det er allerede slik at energieffektivisering ikke nødvendigvis sparer seg selv inn. Da er det noe galt med pris/etterspørsel. Noen som fikk med seg familien som fikk strømregning på 22,000,- sist vinter? Jeg har bare ètt spørsmål til dem jeg, de som gikk ut i avisa og klagde... Hvordan i alle dager fikk dere det til?? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.