Gå til innhold
  • Bli medlem

sommersovepose i dun maks totalvekt 650gram


ante321

Anbefalte innlegg

Annonse

Har hatt både Xero 250, WM summerlite og Sphere Spring til sammenligning.

Ikke sovet i Sphere.

Summerlite er romsligere og dermed kanskje mer egna for folk som er litt røsslige.

Liggende flatt på stuegulvet har den mest volum...

Jeg foretrekker Xero 250 som har strikk inni som gjør den snug rundt kroppen. Har inntrykk av at denne er den varmeste av de 3 også.

Har brukt den i -8 grader og sov vel ~6 timer før jeg våknet av at det ble litt kjølig - ikke værst...

Syns på ingen måte den er for trang, men er sånn at jeg slipper at arma ramler ned fra underlaget. Strikksystemet gjør at duna holder seg fluffy.

På summerlite syns jeg armene hadde en tendens til dette, og da blir de hengende så stramt mot posen at duna komprimeres mellom ytter og innerstoff og du blir kald på armene.

Sphere var vel minst fluffy av de tre. Tror også den var den minst romslige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale dunposen Mountain Equipment Xero MM. XL-modellen veier bare 440 gram. Jeg har sovet med den i 5-6 minusgrader med ullundertøy og ullgenser, så for sommerbruk er den veldig bra. Ytterstoffet tåler også en del vann, ikke hatt problemer med at duna har blitt våt selv under ganske fuktige forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støttes. Denne er god, målt 550g

Støtter også denne! Meget fornøyd.. Eneste som kunne vært ekstra på den er en krave som lukker litt og gir litt støtte rundt nakken, men da hadde selvfølgelig vekten steget. Hadde gjerne sett den var litt likere Marmot sin light weight pose, Marmot Plasma 15 heter den om jeg ikke husker feil.

Vekten blir vel 625 gram om nett kalkulatoren tar riktig på 1pound 6oz. 900 cuin dun og takler -9 grader celsius.. ser mer "full" ut enn Sphere spring posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere enn meg som syntes Sphere blir fort klam? Spesielt da i kontakt med hud. Ble brukt på årest Børgefjelltur nærmest som dyne uansett utetemp. Lå da oppå en Downmat så vi frøs aldri.

Litt klam i starten, men det tilpasser seg etter en stund fant jeg ut. Blir ikke våt av svette, men ja, litt klam i starten mot huden (ikke soveposen generelt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere enn meg som syntes Sphere blir fort klam? Spesielt da i kontakt med hud. Ble brukt på årest Børgefjelltur nærmest som dyne uansett utetemp. Lå da oppå en Downmat så vi frøs aldri.

har inntrykk av at alle moderne dunposer er sånn...? Alle mine er iallefall sånn...

Foretrekker å bruke en ultratynn ulltrøye når jeg sover. På beina er jeg såpass hårete at der går det fint ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noen tips til bra nettsider i USA (eller andre steder) som har Western Mountaineering (og andre merker) og har god pris på frakt til Norge? Har litt lyst på Western Mountaineering Alpinlite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ein kikk her på Mont-Bells ulike modellar http://www.montbell.us/products/index.php?cat_id=1 Her finn du aktuelle modellar som kjem fint under vektgrensa di. Den lettaste serien heiter Spiral Down 800, nr 3 har ifølge produsenten komfortemp på -1 .

Super Spiral serien som har meir stretch er litt tyngre og litt dyrare har to aktuelle modellar nr 3 til -1 og nr 5 til +4 grader.

Desse soveposane har fått veldig bra kritikk i USA og vunne ulike prisar. Eg kjøpte ein Spiral Down nr 1 til -9 (3-sesongs pose) og er veldig fornøgd med den,sjølv om eg ikkje har fått testa den ned mot minimumstemperaturen. Det einaste eg kan kritisere er hetta som kjem litt langt ned i augene og at nakkekragen sin stramming ikkje har strikk, berre vanlig snor. Etter det som produsenten skriv og brukarane seier så har den veldig bra vannavstøtande ytterstoff. Dette har eg ikkje fått testa.

www.campsaver.com har bra utvalg i Mont-Bell. Eg kjøpte min på tilbud ca 25% billegare enn noverande pris så det er vel verdt å vente på tilbud som brukar å komme med ujamne mellomrom.

Prisen eg betalte totalt inkl. moms blei på 2243 kr. (ved handel over 400dollar er det fri frakt frå Campsaver) Sommarposane er billegare enn dette sjølv til ordinær pris.

Spiral Down 800 nr 3 ned til -1, personlengde 178cm 539 gram, opp til 193cm 567 gram

Super Spiral Down 800 nr 3 ned til -1 personlengde 183cm 596 gram , opp till 198cm 681 gram

Super Spiral Down 800 nr 5 til +4 pl 183cm 454gram , 198cm 511gram

Her finn du ein test av 3 sesongs posar mellom anna Super Spiral nr 1 som gir deg ein viss peikepinn på Mont-Bell sine ulike sider, noko som og bør gjelde på sommarposane som er ellers like utenom mindre dun og at dei ikkje har nakkekrage. Mangel på nakkekrage gjeld for øvrig og dei fleste merka sine sommarmodellar

http://www.outdoorgearlab.com/Sleeping-Bag-Down-3-Season-Reviews

Her er forresten ein test av dun sommersoveposar http://www.outdoorgearlab.com/Summer-Weight-Down-Sleeping-Bag-Reviews

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.