Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til gps


knorway

Anbefalte innlegg

Er "papirmenneske" og har derfor foretrukket papirkart fremfor gps-kart. Tenker nå å anskaffe meg gps, men trenger råd til å velge riktig. Gps'n skal kun brukes i forbindelse med vandreturer i Norge. Jeg har ikke behov for fotomuligheter og andre fikse anordninger. Derimot har jeg behov for at bruken er gps'n er enkel og ukomplisert. Pris er av underordnet betydning. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg endte opp med Garmin Oregon 300 (fordi 450 og 550 ikke var laget enda)

Fordelene med Oregon er mange, som at :

  • den bruker AA-batterier,
    har fargeskerm,
    er vanntett
    og har et enkelt menysystem (synes jeg)

  • Av bakdeler er jo
    om man ikke takler touchskjermer,
    den er noe større fysisk en andre med mindre skjerm
    Garmin har ikke gjort kjøp av kart til den enkleste afæren.

Du må for all del se på de andre modellene også... etreX, Dakota, montana om pris ingen hindring, osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at garmin er det nærmeste man kommer standarden på markedet. Dvs det er størst utvalg av kart og flere tjenester som er kompatible med garmin. For eksempel er de stadig bedre gratiskartene fra frikart direkte kompatible med garmin. Men skal du ha enkel gps så finnes det noen som bare angir gps posisjon også. Med en slik finner du greit ut hvor du er på papirkartet men disse er lite egnet til å gå etter da de ikke klarer å følge en rute men bare rett vei til neste posisjon. Får jo også slike i armbåndsurformat. En annen løsning for å finne ut hvor man er på kartet kan kanskje være ett av de nyere kameraene med innebygget gps. Ta ett bilde, gå så inn på info på bildet og les av gps koordinatene. De fleste nyere telefoner har også innebygget gps. Garmin har program til blackberry telefoner.

Men skal du ha mulighet til å bruke digitalkart og legge over ruter til pc osv så vil nok en dedikert håndholdt gps være det beste valget. Jeg har i utgangspunktet ikke noe negativt å si om min oregon 550 med touch skjerm men angrer uansett litt på at jeg ikke valgte 62s med knapper. Det har noe med følelsen å gjøre. Men vil du ha en rimligere garmin så er touch eneste alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med Garmin Oregon 300 (fordi 450 og 550 ikke var laget enda)

Fordelene med Oregon er mange, som at :

  • den bruker AA-batterier,
    har fargeskerm,
    er vanntett
    og har et enkelt menysystem (synes jeg)

  • Av bakdeler er jo
    om man ikke takler touchskjermer,
    den er noe større fysisk en andre med mindre skjerm
    Garmin har ikke gjort kjøp av kart til den enkleste afæren.

Du må for all del se på de andre modellene også... etreX, Dakota, montana om pris ingen hindring, osv...

Blir litt skremt av opplysningen om at kartkjøp er komplisert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartkjøp er forsåvidt enkelt på garmin også om man vil. Gå til butikken og si hvilke områder du vil ha, så legger de alle sammen inn på en minnebrikke, den putter du rett inn i gps,n. klar til bruk. Problemet er mer det at kartene ikke overlapper hverandre og man risikerer da å måtte kjøpe flere kart for å dekke området du vil ha kart til. For å dekke norge så må man ha 20kart til 7-800kr stk (topo adventure) Mens ugland til satmap dekker norge med 8 kart. for rundt 1000kr kartet. Ganske stor forskjell. Nå kan det sikkert diskuteres hvilke kart som er best også men det for noen andre gjøre. Begge er i hvertfall i 1:50000.

Her er forøvrig en satmanp simulator :?

http://www.uglandit.com/satmap/simulator/sim_v.1.00.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Garmin 300 ett eller annet. Noen som har opplevd at GPS'sen ikke vil starte ved minusgrader, slik at man må åpne den og snurre på batteriene? Lurer på om jeg skal sende den inn. :?

Edit- Beklager om jeg sporte av tråden litt her. Har som sagt en Oregon 300. Den fungerer kjempebra til det blir ca fem grader eller kaldere. Etter det så fungerer den ikke om man ikke snurrer på batteriene.

Kan jo si det er praktisk når det først fungerer. Kartene er meget enkle å bruke, hvor man kjøper dem på minnebrikke og monterer brikken rett i GPS'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Garmin oregon 450 og er godt fornøyd med den. Enkel i bruk med touch, men du må av med hanskene for å bruke den.

Har ikke testet det selv - men har lest et tips om at man syr inn 2-3 sting med metalltråd på votten der tuppen av pekefingeren stikker frem - og vips så virker touchskjermen med votter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det er sånn at skjermen er trykkfølsom og ikke varmefølsom som enkelte telefoner er så skjermen fungerer jo med hansker og votter. Problemet er bare at det er mer eller mindre ubrukelig fordi man ikke treffer det man vil peke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg i tvil om den er trykkfølsom eller varmefølsom. Har den ikke tilgjengelig for øyeblikket for å sjekke, men det kan sikkert noen andre gjøre. Som Phaser nevner er det uansett håpløst å treffe det man vil trykke på med votter/hansker på en så liten skjerm. Spennende tips med metalltråd jankj :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som sagt en Oregon 300. Den fungerer kjempebra til det blir ca fem grader eller kaldere. Etter det så fungerer den ikke om man ikke snurrer på batteriene.

Antar at du sikter til at alkaliske batterier og NiMh-batterier mister mye av kapasiteten når temperaturen synker mot 0C og under. Da er det to muligheter; ekstern batteripakke på kroppen, eller litium-batterier.

Når det gjelder topografiske (norges-) kart til garmin gpser, så kan de lastes ned på nett uten betaling. Men det kan være være ulovlig å gjøre det, så jeg vil ikke anbefale det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oregon 300 er trykk-følsom, det har dere da merket når dere henger dne på sekken å den har blitt trykket på 100 ganger ved hvert skritt om man glemmer å låse skjermen først? :roll:

(neida så ille er det ikke)

men trykk følsom altså, trykk med hva du vil, det er trykket den reagerer på...

Mobiltelefoner har kapasitive skjermer, altså menneskehud mot skjermen å den reagerer, trenger ikke kjenne at du rører skjermen bare det blir kontakt mellom hud og skjerm så reagerer den...

GPSer er trykkfølsomme nettopp fordi man skal kunne trykke med hansker på, menyikonene er store og zoom inn og ut klarer man også å treffe, men å finjustere kart å trykke på symbol på kartet går ikke, går nesten ikke uten hansker det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at du sikter til at alkaliske batterier og NiMh-batterier mister mye av kapasiteten når temperaturen synker mot 0C og under. Da er det to muligheter; ekstern batteripakke på kroppen, eller litium-batterier.

Når det gjelder topografiske (norges-) kart til garmin gpser, så kan de lastes ned på nett uten betaling. Men det kan være være ulovlig å gjøre det, så jeg vil ikke anbefale det.

Er desverre snakk om helt nye Energizer lithium batterier. Tror jeg og den som solgte denne må ta en prat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriene er dato-stemplet, kan være at de er urgamle...

Men uansett batteritype; ha GPS`en i brystlomma på jakka, så varer batteriene lengre enn om den henger på f.eks sekken.

Ang valg av GPS. Jeg anbefaler alltid touch for de som ikke bruker den så ofte pga mer intuitivt menysystem, og knapper for de som bruker den ofte eller som ikke vil ta av votter/hansker for å bruke den.

Oregon og GPSMAP fra Garmin er sikre vinnere i topp-klassen. Enkle i bruk, god support, god kvalitet og i tillegg svært bra programvare for planlegging av rute via PC. Kjøp kartene lovlig, så sørger man for inntjening nok til Garmin så de gidder å fortsette å lage gode produkter :roll: Ingen jobber gratis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en kikk på denne testen som er gjort for en stund siden:

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10018643

Ønsker du en gps med stor skjerm bør du se på en Garmin Montana:

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10018643

Av kart vil jeg anbefale deg Topo Adventure, det kartet installeres på pc, og du får et program som heter Mapsource til å

overføre kart til gps.

Mange andre muligheter med det programmet også.

http://www.marineshop.no/CBC.aspx?q=c:100165

Jeg har alltid min Oregon 550 med på tur, både vinter og sommer, og jeg har ingen problem med skjermen og touch

funksjonen.

Skulle engang teste, husker ikke om det var Oregon 300 eller 550 i kulde. Glemte den ute i flere timer i -20, eneste som

skjedde var at den ble tregere å panorere i kartet :roll:

Jeg bruker kun oppladbare batterier i min gps, f.eks:

http://www.batteribyen.dk/genopladelige-batterier/sanyo-eneloop

Kan også nevne hvis skjermstørrelsen betyr noe så har Garmin 62S 2.6" skjerm og Oregon 450 3" skjerm, Satamap 3.4" skjerm

og Montana 4" skjerm.

Vil selvsagt anbefale deg en Oregon 450 eller 550(med Kamera) synes også den ligger

best i hånden av de nevnte gpsèr :)

Lykke til med valget av gps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er kartkjøp og navigasjon enkel?

Ja, like lett som til Garmin. Fås på de fleste butikker som selger GPS. XXL er ganske billig. Jeg var og tafset litt på ulike modeller her om dagen, og jeg ble ganske avskrekket av hvordan Satmapen var å holde.

Velger du Satmap eller Garmin blir du nok uansett fornøyd. Du må neste overveie hvorvidt du har behov/ønsker satelittvisning og hvor viktig ergonomien på gps-en er. Satmapen er for brei til at den sitter godt i hånda.

Jeg ender opp med å kjøpe en Garmin 62s selv da jeg ikke vil ha touch. BirdEye(satelitt) for Garmin bikket også i favør. XXL har den til 2660,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.