Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordkalottruta


Willy

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er to karer som driver å går Nordkalottruta. Hittil har vi gjort unna Sulitjelma - Bjørnefjell (Katterat).

Neste etappe, Bjørnefjell - Treriksrøysa, tenker vi å gå på ski med pulk til våren (Mars/ April).

Hvis det er noen som har gått denne etappen på ski tidligere, er vi veldig takknemlig for tips og erfaringer ang.

terreng og om ruta egner seg best med pulk eller sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Hei Willy !

Spørsmålet ditt hører vel egentlig hjemme på Ski & Vinter

Hvis du legger det inn der vil du kanskje få noen flere svar.

Hvorom allting er:

Jeg har ikke gått hele den strekningen du skriver om på ski , bare strekningen Altevann - Abisko, og det var uproblematisk. Men jeg har gått hele strekningen på sommeføre og kan ikke se at det skulle være noe promlem forbundet med også å gå der på ski.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gått den ruta vinterstid enda men gikk Signaldalen og ned til Altevann i sommer.

Tenker dere å følge nordkalottruta slavisk? Hvis så blir det mye opp og ned høye fjell og flere plasse som er noe bratt. Så usikker på hvordan det er å komme seg fram der på vinteren.

Selv foretrekker jeg pulk uansett - har ikke gått på ski med sekk på langtur på flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gått den ruta vinterstid enda men gikk Signaldalen og ned til Altevann i sommer.

Tenker dere å følge nordkalottruta slavisk? Hvis så blir det mye opp og ned høye fjell og flere plasse som er noe bratt. Så usikker på hvordan det er å komme seg fram der på vinteren.

Selv foretrekker jeg pulk uansett - har ikke gått på ski med sekk på langtur på flere år.

Hei !

Jeg ble litt overrasket over å se at du har gått Signaldalen Nordkalottruta Den går vel lenger øst over bl.a.Golda og Gappo? Der er det definitivt ikke for bratt med pulk. Personlig har jeg dog aldri gått med pulk på lengre fjellturer. Men jeg kan skjønne at det i bratt lende kan by på problemer defor går jeg alltid bare med sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gått fra Abisko til Altevannet, ellers har jeg gått det meste der. Stort sett enkelt terreng, pulk er nok å foretrekke. Hvis man vil unngå å gå helt ned i Dividalen, som visstnok skal være noe pulk-uvennlig, kan man gå fra Vuoma over Helvetjohka og til Havgahytta litt lenger opp i Dividalen. Havgahytta er en åpen Statskog-bu. Fantastisk område, planlegger tur der i samme perioden til våren. Det gledes! God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starta fra Signaldalen for jeg har gått til Treriksrøysa tidligere. Så tenkte å gå fra en ny plass til forandring.

De plassene som er litt bratt blir vel opp fra Gaskashytta til Vouma og når man kommer ned til Anjavasskoia. Og så har jeg hørt snakk om mye snø og baling i Dividalen. Så er det litt bratt ned til Skaktardalen før man går over slettene til Dærta. Over fjellet til Rosta er det vel greit. Gikk selv via Store Rostadhytta og på ski må denne veien være reine koseturen - stort sett slett og fint, noen små fjell/høyder om man går på svensk side via Paltsanstugan nordover til Gappohytta.

Min drøm vinterstid er å gå over Altevann og så sør/øst for fjellene(Jerta) Kalottruta går over fra Dividalshytta. Havne i Skaktardalen og så fortsette nordover og så gå innom Store Rostadhytta og videre til Kilpis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og tusen takk for mange nyttige svar!

Ja, tråden havnet nok litt i gal kategori. Ruta så langt har vært gjennomført til fots, så det hang nok litt igjen

i bakhodet.

Siden vi avsluttet sist sommer i Katterat, har vi jo lyst til å fortsette derfra for å unngå "hull".

Ser jo at det kan bli litt "slit" de første 300 høydemeterne fra togstasjonen og opp på fjellet videre til Riksgrensen,

men vi regner jo ikke med noen søndagstur hele veien heller.

Som vintertur blir vi nok ikke å følge ruta slavisk, men finne de beste traseene i og omkring.

Ut i fra hva dere sier, kan det kanskje være en ide å gå med to sekker og en pulk, hvor vi samler fellesutstyret i pulken?

Telt, isfiskeutstyr og isbor blir definitivt med og kanskje litt luksus som et par reinskinn ++! Langfeller blir selvfølgelig brukt,

selv om det blir mye av/på.

Takk for tipset ditt hshanssen! Blir nok å følge det og gå for Havgahytta isteden for Dividalshytta. Da kan man jo gå opp Julosvaggi

og øst for Jerta før man kommer inn på NK ruta igjen.

Det blir nok ei lang og vanskelig ventetid fremover for vi gleder oss litt i meste laget!

Igjen, takk for alle tilbakemeldinger! Gjør det definitivt litt lettere å planlegge! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil og anbefale å gå via Stor-Rosta. Utrolig lettgådd fra Dærta. Opp Isdalen fra Rosta er bratt, men det er et flott alternativ å gå via Paltsastugan i Sverige. Den vedfyrte badstua føles helt grei etter 5-6 dager på tur...

Takk for nyttig tips! Ja, vi hadde tenkt å lure oss inn i Sverige i nevnte område og gå Sverige/Finland til Kilpis hvor vi avslutter i denne omgang. Er litt desorientert ennå på svensk side da jeg venter på kartet DB 1 som er bestilt. Synd at ikke de norske kartene overlapper et stykke inn i Sverige slik som de svenske gjør i Norge. Svenskene har jo også fjernet turkartene sine på nettet og erstattet dem med Googlemap som er ubrukelig til turplanlegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke noe behov for svenske kart der jeg gikk i sommer - holder akkurat med de norske faktisk helt fra Dærta og opp til Kilpis.

Hei Tormod, Nei det er jo ikke lange strekka man går på svensk og finsk side hvis man følger NK ruta, men jeg syns det er greit

å ha kart som dekker hele området, særlig under planlegginga. Og vinterruta kan jo avvike en del fra sommerruta. Jeg var litt nyskjerrig på hvordan det er å gå fra Dærtahytta og rett østover inn i Sverige før vi svinger nordover mot Kilpis. Vet dere om dette lar seg gjennomføre?

Når dere snakker om Stor- Rosta eller Store Rostahytta, er det samme Rostahytta som er merket i kartet til www.gislink.no ?

Når det gjelder isfiske. Noen gode tips sånn i all stillhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo hvor langt inn du tenker å gå. Store Rostadvannet er jo flatt og åpent, men værhardt slik jeg forstod det på div historier i hytteboka.

Hvis du tar en titt på kartet så er det du at det er ganske flatt i dalbunnen rett nord fra Store Rostadhytta - da på norsk side. Gå via vannet Rietthejavri mellom to høyder med navnet Salbmi og så skrå mot øst over grensa mot Paltsanstua. Fra Paltsan er det grei skuring evt over myrete/lyngdekte sletter. Sommerstien går oppå en morenerygg godt over halve veien til Gappo.

Utfra bilder jeg så på Paltsan så er også dette området ganske forblåst og værhardt vinterstid. Går også scooterløype hele veien som er godt merket.

Lenger inn på svensk side har jeg ikke vært men det er slik jeg ser det ikke nødvendig å gå. Dalen ned sør/østover fra Paltsa blir ganske bratt om du kommer inn lenger sør på den, og så må du opp like høyt på andre siden igjen. Og da snakker vi tett bjørkeskog... Tregrensa ligger bare noen hundre meter fra hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da begynner det å demre litt for meg. Stor Rostahytta er nemlig ikke navngitt på det kartet jeg brukte (Gislink). :) Blir greit å få papirkart!

Når det er slik på svensk side som du sier, blir jo valget lett - via Stor Rosta.

Regner med Paltsanstua er åpen på vinteren. Badstua der høres fristende ut!

Igjen, takk for all nyttig tilbakemelding! Det har vært til god hjelp i planlegginga.... 8)

Ha ei riktig fin julefeiring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da begynner det å demre litt for meg. Stor Rostahytta er nemlig ikke navngitt på det kartet jeg brukte (Gislink). :) Blir greit å få papirkart!

Når det er slik på svensk side som du sier, blir jo valget lett - via Stor Rosta.

Regner med Paltsanstua er åpen på vinteren. Badstua der høres fristende ut!

Igjen, takk for all nyttig tilbakemelding! Det har vært til god hjelp i planlegginga.... :)

Ha ei riktig fin julefeiring!

Bare til informasjon.

Stor Rostahytta eies av Statskog, du finner info om den på inatur.no. Hytta er bare noen få år gammel og erstattet den gamle bua som hadde stått der siden før krigen. Hytta holder DNT-standard og har 4 sengeplasser, og står åpen for alle. Jeg var innom der i sommer, og da var alt veldig rent og ryddig der! God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.