Gå til innhold
  • Bli medlem

Baruntse


Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som har kjennskap til Baruntse toppen i Nepal? Den er visstnok en av de "enklere" 7000 m, men noen som vet hva utfordringene består av (bortsett fra høyden). Skred? Lurer også på om det har vært nordmenn på toppen? Vet det var en norsk ekspedisjon der i 2003 som ikke kom opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Jeg var på toppen i 2009. Se bilder og video her:

http://distantpeak.blogspot.com/2009/11/baruntse.html

Baruntse er en veldig forblåst topp. Toppryggen består av enorme skavler med eksponering på begge sider. Ruta forandrer seg derfor mye fra år til år, så også vanskelighetsgrad.

Isrenna opp til Camp 1 er farlig p.g.a mye løse steiner som raser ned. Snøskred er vel også en potensiell killer på dette fjellet, eksempel:

"19th time Everest Summiteers Chewang Nima Sherpa killed in avalanche on Baruntse (2010)"

Bresprekker var det derimot lite av på ruta!!!

Men alt i alt et ganske greit fjell under normale forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde på Baruntse i oktober 2011 (altså nylig!). Det var dyp løssnø og rasfare. Vi og andre snudde, og ingen var nærmere enn 200 høydemeter fra toppen. Store skavler! Vi ga opp, krysset Amphu Labtsa passet over til Khumbudalen og besteg Ama Dablam på kort tid (ettersom vi alt var aklimatisert til høyden). Forøvrig tok vi oss til Baruntse base camp fra flyplassen i Tumlingtar via Makalu base camp, Sherpani Col og West Col. En fin - men LANG (2 uker) - innmarsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Siden tråden handler om "enkle" 7000 metere. Den nærmeste slik til Lhasa skal

være Noijin Kangang, 7206 meter. Fjellet har en relativt utførlig beskrivelse på

summitpost, men er det noen her på Forumet som har vært der, evt. har mer detaljerte

informasjoner? Ser ut (fra beskrivelsen) som om dette må være kandidat til "enkleste"

også, - ingen technical eller objective dangers??

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter, jeg syklet rett forbi Noijin Kangsang i 2005. Se bildet mitt nedenfor.

Men noe dumdristige planer om å svippe oppom toppen i sykkeltøyet hadde jeg ikke, selv om den lå innenfor en rekkevidde av 2000 høydemetre fra veien :)

Jeg tror ikke normalruta er på den siden som bildet mitt viser. Men etter hva jeg har hørt skal den ikke ha noen veldig bratte partier eller flanker (derfor liten skredfare) ad normalruten, men til gjengjeld har den mange og lumske bresprekker, etter hva jeg har hørt...

PS! Hvis du har planer om å bestige den, kaster jeg meg gjerne med!! Tror den har ganske høy PF, ettersom man må ganske langt for å finne en høyere topp. Derfor ruver den godt i terrenget !!

HPIM1788.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.