Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellskisko i plast


sjuspringarn

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe nye sko til fjellskibruk. Har lyst til å prøve plast. Har prøvd et par med scarpa t4 og de virket egentlig ganske bra, bortsett fra at de strammet en del over vristen (det var riktignok en damemodell jeg prøvde, da de ikke hadde str. i herremodellen). Ser at også Garmont har en lignende modell http://www.telemark-pyrenees.com/en/garmontexcursionmenspadlock1112-p-6560.html

Noen synspunkter/anbefalinger omkring disse? Er garmont'n å anbefale hvis man har en typisk bred nordisk lest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta den som passer best til foten din, funksjonsmessig går det vel ut på ett. Du kan og teste Crispi CXX 2, de har jeg sett til en billig penge rundt omkring. Bittelitt høyere enn Excursion/T4 og med tre spenner men fungerer bra til turer med vekt på gåing og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ingen andre muligheter til å få prøvd ut andre sko i MANGE mils omkrets. Scarpa T4 var eneste plastsko som var på lager. Ingen av lærmodellene passet noe særlig. Har egentlig troen på at scarpa-skoa blir en vinner dersom jeg får bygd opp litt under fotbuen med en god såle (har en megastor fotbue, og sliter ofte med at det blir for mye trykk oppå vrista). Er det noen som kan fortelle om det er noen stor forskjell i bredden på dame- og herreversjonen til scarpa t4?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Jeg prøvde T4 når jeg skulle kjøpe lette plaststøvler men måtte gi opp - fikk ikke engang foten skikkelig ned i støvelen, foten min er visst altfor bred til T4-lesten. Crispi CXX 2 som jeg endte med, satt derimot som et skudd i samme størrelse. Håper du blir fornøyd med T4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt meg randoutstyr i år, med dynafit tlt5 sko. Disse veier jo mindre enn de fleste fjellskisko, og sitter minst like stabilt og komfortabelt på foten...

Men bindinga har jo ingenting returfjær så blir jo litt dårligere kontroll på bakskia.

Frister uansett å prøve hvordan Nansen skia mi hadde vært å gå på med dynafit bindinga .. evt prøve å mekke noe slik at skoa ikke vipper fritt helt frem, men stopper når hælen løftes for høyt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke t4 unisex..? Jeg kjøpte denne i fjor og er sånn passe fornøyd. Jeg, som mange andre, synes den er for smal, den er ganske tight over risten. Videre er gåfunksjonen så godt som bare noe fint på reklameplakaten. Om jeg har denne av eller på har ingenting å si. "Leddet" beveger seg ikke uansett. Det som skjer er at enten har jeg støvelen hardt spent og får gnagsår på leggen eller løst spent og får gnagsår på hælen. Gikk med et lite sår på leggen i hele vår.

Jeg har gått en del på flata, og det går jo, men det er jo ikke som det kunne ha vært med en fungerende gå-funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke t4 unisex..? Jeg kjøpte denne i fjor og er sånn passe fornøyd. Jeg, som mange andre, synes den er for smal, den er ganske tight over risten. Videre er gåfunksjonen så godt som bare noe fint på reklameplakaten. Om jeg har denne av eller på har ingenting å si. "Leddet" beveger seg ikke uansett. Det som skjer er at enten har jeg støvelen hardt spent og får gnagsår på leggen eller løst spent og får gnagsår på hælen. Gikk med et lite sår på leggen i hele vår.

Jeg har gått en del på flata, og det går jo, men det er jo ikke som det kunne ha vært med en fungerende gå-funksjon.

Jeg har hatt T4 et par år nå.. Den er litt for smal over risten til meg også, men det går bra så lenge jeg ikke strammer til for mye. Når jeg går opp på fjellet tar jeg av leppa i framme på skoen, og klipser den på plass når jeg skal kjøre ned igjen. Da blir skoen mye bedre å gå i, jeg har enda ikke hatt gnagsår :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke t4 unisex..?

Det er en modell om heter T4 Lady også.

Jeg har brukt T4 i 4 år og er svært fornøyd. Synes den er et bra kompromiss som passer både bortoverturer og toppturer. Har satt inn en annen såle enn standardsålen. Jeg får noen gnagsår hvis jeg ikke taper bak hælen på forhånd, men sånn var det med lærstøvlene jeg hadde tidligere også.

Men, som med alle sko, de må passe til de føttene man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.