Gå til innhold
  • Bli medlem

Kuzmin stålsikling - dritta lei glider - noen med erfaring?


squidman

Anbefalte innlegg

"Tørker ut" er bull, det kan vi være enige om. Men hva med påstanden om at sålen oksiderer? (Reagerer med oksygenet i lufta og blir grå).

En oksidering som etterlater en grå og "tørr" såle kan fort mistolkes som at sålen "tørker ut".

Vet ikke om dette stemmer, men det var det jeg fikk høre som argument for hvorfor voks (=glider utenom festesonen) bør påføres mye og ofte på skiene.

Oksidering er på samme måten som "uttørking" ren og skjær bull.

Det grå/tørre laget du ser er steinslipen der hvor voksen er slitt bort. At voksen fordamper gradvis ved lagring vil kunne gi samme resultat.

De stålsiklede skia jeg plukket fram fra boden ved starten av sesongen hadde like svart såle som i fjor, og viste ikke antydning til "oksidering". Riper er det imidlertid endel av, spesielt på barnas ski. En rask runde med Kuzmin fjerner småriper og slitasje fra sand. NB ! Ikke glem å gå over med skirens først, da sand og møkk fra sålen vil kunne sløve ned eggen på Kuzmin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ett par 12 år gamle alpint ski av høy kvalitet som ikke har fått annen behandling enn voks en gang annenhvert år før helt nylig. Jeg leverte de inn til sliping pga masse stiper og slitte stålkanter. Sålen var fremdeles kølsvart etter 12 år! Når jeg fikk de tilbake virket de litt mer grålig enn tidligere, men bortsett fra det er de helt strøken, og knivskarpe stålkanter. Kan man ikke bare kjøre i vei en stund uten å vokse, så vil hårene fra steinslipingen bli naturlig slitt vekk? Det å sikle alpint ski med stålkanter er vel ikke helt enkelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet ut to grovsikler på ètt par med fjellski pga. stålkantene, og jeg er fremdeles ikke helt ferdig.

Det anbefales derfor dessverre ikke. Det viktigste vi kan gjøre er å be skiprodusentene bygge stålkantene noe som 1/10 millimeter opp fra plasten i bunn, samt sikle skiene fra fabrikk istedetfor den der stygge steinslipen. Det vil løse problemene vi har med stålkantene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å planslipe ski med kanter uten å sette struktur?

Da trenger man jo ikke så mye skraping.

Mine jaktski har ikke stålkanter så jeg kan jo skrape de. Snakket med en på Sportnett som hadde gått over Grønland på Breidablikk som var stålsiklet.

Sa sålene holdt seg fine hele turen kontra de som hadde glidet og fikk grå såler etterhvert.

I dag var første tur på racingskiene jeg har stålsiklet. Var så vidt under 0 grader så jeg satte en 0,75 mm rett struktur først og så en 0,5 brutt oppå.

Voks var Vauthi "gulrot" dekkes med Star Top Viloet S5.

Synes glid var helt fin, har jo ikke noe å sammenligne med men det var jo mye fersk snø og da glir det ikke så godt til vanlig.

Meldt en del kaldere noen dager, skal jeg teste igjen hvordan de går rundt - 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Prøvde Kuzmin første gang i fjor på klassisk skiene og var veldig fornøyd. I år tok jeg jammen meg også skøyteskiene og har ikke angret. Det kan godt være at gliden kan bli bedre med HF glider toppet med fluorpulver, men hvor lenge og til hvilken pris? Det er nok en grunn til at det skiftes ski to-tre ganger i løpet av en fem-mil med fellestart. Selv har jeg annet å gjøre enn å stå og gnukke på skiene og tror tiden er bedre brukt i løypene enn i smørebua for de fleste mosjonisters vedkommende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd meg med Kuzmin på de gamle langrennskiene denne vintern og resultatet føltes veldig bra. Eneste var at skiene slet litt ved sugende vått føre rundt null, men det er jo som kjent et problemføre og jeg skulle nok brukt et rillejern her (som man også bør ved gliding).

Mulig at kuzmin ikke er like bra som glider+fluorpulver (det viste vel også forskningen hans), men fluor er uansett ikke aktuelt til hverdags pga kostnader og ikke minst helseskadelige avgasser, noe som forsåvidt også gjelder vanlig glider.

Min løsning er derfor kuzmin til hverdagsbruk. Skal jeg gå et renn legger jeg en billig LF glider som base og topper med fluorpulver (HF glider når man uansett topper med ren fluor er åpenbart smør på flesk selv om sportsbutikkene merkelig nok anbefaler dette.. :roll :D for å få den lille ekstra glien. Mulig at det ikke er nødvendig med LF glider som "base" for pulveret, men LF glideren er et spytt i havet kostnadsmessig sammenlignet med fluorpulveret så uansett lite å hente her.

Dersom man ikke ønsker/har mulighet til å glide (les bruke strykjern og bli gasset) kan man evt gå for kuzmin pluss å gni på fluorkloss (såkalt "såpe") etterpå evt legge på flytende fluorgel for å få det lille ekstra, men tror ikke dette holder like lenge som pulver som varmes inn.

Kuzminsikling, smørestativ og rillejern får man for en snaut 2000 kr, ønsker man fluortopping (kloss/flytende/glider) for spesielle forhold blir det en 500-1000 kr ekstra, men da skal man være godt dekket i lang tid fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd meg med Kuzmin på de gamle langrennskiene denne vintern og resultatet føltes veldig bra. Eneste var at skiene slet litt ved sugende vått føre rundt null, men det er jo som kjent et problemføre og jeg skulle nok brukt et rillejern her (som man også bør ved gliding).

Mulig at kuzmin ikke er like bra som glider+fluorpulver (det viste vel også forskningen hans), men fluor er uansett ikke aktuelt til hverdags pga kostnader og ikke minst helseskadelige avgasser, noe som forsåvidt også gjelder vanlig glider.

Min løsning er derfor kuzmin til hverdagsbruk. Skal jeg gå et renn legger jeg en billig LF glider som base og topper med fluorpulver (HF glider når man uansett topper med ren fluor er åpenbart smør på flesk selv om sportsbutikkene merkelig nok anbefaler dette.. :roll :) for å få den lille ekstra glien. Mulig at det ikke er nødvendig med LF glider som "base" for pulveret, men LF glideren er et spytt i havet kostnadsmessig sammenlignet med fluorpulveret så uansett lite å hente her.

Dersom man ikke ønsker/har mulighet til å glide (les bruke strykjern og bli gasset) kan man evt gå for kuzmin pluss å gni på fluorkloss (såkalt "såpe") etterpå evt legge på flytende fluorgel for å få det lille ekstra, men tror ikke dette holder like lenge som pulver som varmes inn.

Kuzminsikling, smørestativ og rillejern får man for en snaut 2000 kr, ønsker man fluortopping (kloss/flytende/glider) for spesielle forhold blir det en 500-1000 kr ekstra, men da skal man være godt dekket i lang tid fremover.

Interessant dette med fluor-topping på Kuzmin-siklete ski. Dette med å "varme inn" blir vel enda mer vrient når mikrohårene er borte? Jeg spør fordi jeg ikke har peiling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, dette med å varme inn (var upresis selv) er vel egentlig en misforståelse, dersom man antar at kuzmin har rett. Hans poeng et at sålematerialet uansett ikke vill ta opp noe glider pga at molekylene er for store. Dermed er nok effekten av det som omtales som å varme inn nok egentlig bare at man smelter voksen/pulveret og dermed får det fordelt ordentlig utover sålen/ned i strukturen i sålens overflate.

Etter den logikken skulle det presumtivt fungere like fint med flytende fluortopping som å smelte en pulver/gliderbasert variant. Konklusjonen er dermed at jeg er uenig med mitt forrige innlegg og mener bå at flytende fluor må være like bra, hehe

Adjø strykjern :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det blitt en del turer på Kuzmin ski.

Så langt har jeg positive erfaringer.

Selv etter en del turer er ikke sålene grå. Gikk en tur på et glidet par her om dagen og, der ble det litt antydninger til grått allerede etter en tur. Så det at det er steinslip som gjør sålen grå kan nok stemme.

På vanlig vinterføre synes jeg de glir bra nok, selv på nysnø. Følelsen er at skien slipper lett men glidede ski har nok litt bedre glid i stor fart.

Sammenligning her blir mot f.eks Swix LF6 glider.

Merker og at Kuzminskiene blir lettere tråe når det blir kaldt. Da snakker vi kaldere enn minus 10. Der fungerer nok glider bedre, anbefaler Vauhti Speed LF Green, jhelst toppet med Skigo C380 kaldpulver(ikke sånn dyre greier). Skøyteskiene blir vel trå når det passerer 8 minus. De gled bedre i fjor i kaldere vær med glider nevnt over.

Men de skiene har egentllig aldri vært så gode i kald vær. Best fra lett kram snø til 4-5 minus. Men kuzmin er det greie noen grader kaldere.

Hvordan de blir på vått føre har jeg ikke testet. Er ikke sikker på om jeg kommer til å ståsikle klisterparet jeg har. De er vel nye enda samt at jeg har en del glider å bruke opp. Så så langt har jeg Kuzmin på mediumskiene og skøyteski. Så er det steinslip på kald- og klisterskiene.

Smørejern m du ikke kaste. Absolutt å anbefale smelte inne først vokslaget/grunnvoks hvis en skal gå litt lenger tur. Og ikke minst når man skal gå på klister. Er jo håpløst å få inn harde klister uten å varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaste strykejernet/smørejernet?

Der er fortsatt veldig praktisk til å smelte inn grunnvoks og det første laget med festevoks.

Enig i dette og det med å kaste strykjernet var da heller ikke helt alvorlig ment (På den annen side burde samboerens creme brulee brenner også kunne nyttiggjøres som skibrenner med den risiko det innebærer..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det er liv i trådet! Jeg får nok min 'comeuppance' om et par dager på Ustaoset med kompisen som kun går med RCS (men ikke så nøye med glider osv), går kun i treningsdress og (ja som gammel gubbe jeg!) vil helst gå fort uten pause, ikke mer en kvikk-lunsjen, vann og pauser er overflødig! Tja vi for se (jeg får enten hjertinnfarkt eller det blåser og han blir skrekkelig syk - har skjedd en gang! på høyfjellet før!). Wish me luck :)

cookie (vestlandet/australia dog - vi tar ting 'roligere')...

Har fortsatt lyst å prøve meg på den dingsen...særlig hvis jeg glir bedre enn min aker-brygge kompis!! NOE konkurranse er vel lov...(bare ikke i Petter Jordbær/Stordalen sjikten)..(kompisen så han fyke av gårde på Bygdøy på skøyte-ski i ekstremt tempo for noen dager siden..heh heh! Still gay...).. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da var denne skisesongen over, hvertfall i nærheten av Oslo.

Hva skal man si etter første sesong med Kuzmin.

Siklet ned et gammelt racingpar klassisk og racing skøyteskiene. Lot kaldskiene og klisterskiene har steinslip og glider.

De stålsiklede skiene har blitt brukt mest. Erfaring der er at glid er bra så lenge det ikke blir for kaldt.

Når det ble kaldere enn 8-10 minus ble de tråe, der gled kaldskiene med glider bedre.

De gled og helt fint på vått føre. Men man er avhengig av å sette riller. Det må man jo med glidede ski og for å få bra glid.

Virket og som glidede ski gled litt bedre i høy fart mens de ståsiklede slapp lett og var lette å føre.

Så kanskje for de som går virkelig fort er det noe at glidede ski glir bedre, hvertfall med alskens dyre produkter under.

Lagt merke til at de stålsiklede skiene ikke blir grå i sålen slik som de steinslipte blir.

Hva er best.......alt til sitt bruk egentlig.

Men jeg har brukt klart mindre tid på prepp i år så det har nok blitt flere timer i løypa. I tillegg har jo innkjøp av glider vært omtrent kr 0.

For mitt bruk har det vært ypperlig til vanlig mosjon og treningsturer i marka. Skiene har så og si alltid vært klare til bruk. Et par drag med børste, 2 lange og 2 korte lag med feste og så ut å gå.

Neste sesong skal jeg teste litt mer på langturer så jeg får litt bedre oversikt.

I tillegg til Kuzmin finnes det og produkter fra Primateria. De siklene er noe dyrere, de lager og noen glidprodukter til å ha på steslipede ski, spesielt ved kalde forhhold.

Men de er ganske dyre igjen da.

God sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Når det går fort og lett, er alt mykje meir moro, då kan ein også drive på mykje lenger, og det er mykje lettare å koma seg ut. Slik kan ein likevel få meir treningsutbytte av at det går lett.

Sjølv går eg på ski fordi det eg likar å gå på ski, ikkje for treninga si skuld. Når det er trått føre, er det ikkje moro, og då går eg heller ikkje så mykje på ski. Nokre gonger går eg på ski for å koma meg frå ein plass til ein annan, då likar eg også at det går lettast mogleg.

Det er forresten på flatmark at god gli er viktigast, det gjer det uendeleg mykje lettare å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigste på klassisk langrenn er ikke om man glider eller bruker Kuzmin. Det viktigste er at man har en ski med riktig spenn og lærer seg hva og hvordan man skal legge feste.

En kan legge på alt av dyre fluorprodukter som glider men smører man feil på feste så glir det dårlig alikevel :-)

Skøyteski er litt annerledes, der er det fint å jobbe med gliden så skiene "slipper lett".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

For egen del er jeg ikke så ivrig, men synes ikke det er noe gøy når alle glir i fra meg.

Men med jentungen som trener langrenn så er det forventet at foreldrene klarer å ha orden på skiene.

Før løp får de gjerne smørehjelp, men glider må vi legge på selv.

Skal bestille skrape og teste det ut, ihvertfall på mine gamle klassisk ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I think that Kuzmin tech is not so surprising. For a chemical point of view scraping of a thin layer means that you remove the top surface, which is oxidized and thus more hydrophilic (binds water) and you expose a new layer of unoxidized base (which is

basically polyethylen or polyproplyen plastic) which is way more hydrofobic.

The only questions are

-how long the scraping effect lasts until the new exposed base is oxidized and a new cycle is needed? (If the timing is similar to the waxing timing, then the base will be scraped out rapidly.), and

-how many scraping cycle a base could accept?

Cheers

Giorgio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The only questions are

-how long the scraping effect lasts until the new exposed base is oxidized and a new cycle is needed? (If the timing is similar to the waxing timing, then the base will be scraped out rapidly.), and

-how many scraping cycle a base could accept?

Svar på det fyrste spørsmålet er: Lenge. Mykje lenger enn effekten av voksing.

Det neste spørmålet er: Mange. Fyrstegongs sikling tar mykje såle. Seinare tar ein nesten ingenting. Dersom alternativet er steinsliping, tar det mykje meir såle.

Short summary: much longer than the waxing, and very many.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.