Gå til innhold
  • Bli medlem

Åsnes Ingstad VS. Amundsen til variert bruk?


Mats Mordal

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal nå gå til innkjøp av fjellski. Skiene kommer til og bli mest brukt i ryfylkeheine og på Hardangervidda + litt i marka på østlandet. Bredden til Ingstad tiltaler meg mtp. flyteegenskaper og kjøreegenskaper, men spørsmålet er jo hvor gode de er og gå på? Hvordan er det å krysse hardangervidda med en så brei ski? I ryfylkeheine hvor det er kun opp og ned kommer vel ingstad mest til sin rett, mens på hardangervidda tipper jeg Amundsen er og foretrekke. Jeg er veldig i tvil om hva jeg skal velge iom at bruken er så variert!

Jeg ønsker og benytte BC binding.

Virker som spennet i Ingstad er nokså labert, jeg er 183 høy og litt over gjennomsnittet tung, så det bekymrer meg litt mtp gåegenskaper! Er ikke intressert i og smøre hver time de dagene kortfellene får ligge... Virket som om Amundsen har mer markert gåspenn, men det igjen går jo utover kjøreegenskaper, jaggu ikke lett :)

Såå, hva er deres synspunkt? Ingstad eller Amundsen, og evt lengde?

Mvh Mats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei,

Jeg skal nå gå til innkjøp av fjellski. Skiene kommer til og bli mest brukt i ryfylkeheine og på Hardangervidda + litt i marka på østlandet. Bredden til Ingstad tiltaler meg mtp. flyteegenskaper og kjøreegenskaper, men spørsmålet er jo hvor gode de er og gå på? Hvordan er det å krysse hardangervidda med en så brei ski? I ryfylkeheine hvor det er kun opp og ned kommer vel ingstad mest til sin rett, mens på hardangervidda tipper jeg Amundsen er og foretrekke. Jeg er veldig i tvil om hva jeg skal velge iom at bruken er så variert!

Jeg ønsker og benytte BC binding.

Virker som spennet i Ingstad er nokså labert, jeg er 183 høy og litt over gjennomsnittet tung, så det bekymrer meg litt mtp gåegenskaper! Er ikke intressert i og smøre hver time de dagene kortfellene får ligge... Virket som om Amundsen har mer markert gåspenn, men det igjen går jo utover kjøreegenskaper, jaggu ikke lett :)

Såå, hva er deres synspunkt? Ingstad eller Amundsen, og evt lengde?

Mvh Mats.

Det første som slo meg var at Nansen hadde vært ypperlig til ditt bruk. Men du har kanskje utelukka den og står kun igjen med Ingstad og Amundsen?

Hvorfor jeg tror Nansen passer deg bedre. Bredden til Nansen/Cecilie er en mellomting mellom Ingstad/Combat/Breidablikk og Amundsen/Liv. Den er er kun 8 mm smalere enn Ingstad foran og har 20 mm innsving i forhold til 22 mm på Ingstad. Samtidig har den dobbelt/høgt gåspenn, samme som Amundsen.

Jeg har lagd en oversikt, kanskje det er lettere å forstå hva jeg mener da. Har lagd den i Excel, klarer ikke å legge til filformatet, så jeg tar et screenshot av det mest relevante.

post-11063-133474775183_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takkef for gode råd! Jeg kjente på Nansen i butikken, de var det alt for lite spenn i til at det ble aktuelt. Fant et par Ingstad i 200cm som det var ganske greit spenn i, hardt og klemme de sammen selv med 2 hender! Fikk ski, binding, sko, staver, langfeller, kortfeller og en skipose for 4200, fornøyd med det! Sko ble Alfa Skarvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.