Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag te utstyr?


OutInTheWild

Anbefalte innlegg

Annonse
Kunne vi heller svare her, slik at det hjelper folk på FF også?

Kan du også spesifisere litt om når, hvor, hordan turen skal gjøres? Jeg vet det sikkert står på bloggen din, men liker meg egentlig best på FF om jeg skal hjelpe noen. :D

Ja, såklart. Jeg ska på 1 ukes tur te Rondane og dt jg treng e et lettere telt, sovepose, ny sekk (45l eller mer), fjellsko, klær og et liggeunderlag. Jeg skjæm ikke på meir sånn i farta! Og dette blir da i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Tja.. En mulighet er tarp, denne kan brukes som tak og ligge under, eller i en A ramme (se bilde). Veier ikke stort..

En grei sovepose er Helsport Alta ( http://www.helsport.no/no/produkter/SOVEPOSER_helsport/_PRO_SOVEPOSER/Alta ).

Ny sekk, ville satset på noe som er større en 45l.. En 90l er ikke dumt. Greit å få det meste inn i sekken, slik at en slipper ting utenpå.

Sko, Klær.. Finn noe som du liker og passer deg! Tenk vindtett og at det tåler en skvett vann. Ellers er det å tenke lag.

Liggeunderlag ( http://www.xxl.no/villmarksliv/soveposer-underlag/liggeunderlag/bamse-extreme-1002503 ).

Noen forslag.. Ellers er det bare å google på utstyrsliste sommertur. Får ider, forslag slik..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å anbefale noe spesifikt med mindre du har et budsjett, både for penger og vekt.

Her er utstyrslista kona og jeg brukte for våre 4 dager i Rondane ifjor sommer. Alt er beskrevet med spesifikk modell.

Jeg ville anbefale deg å sette opp ett regneark med alt du tenker å ta med deg og vekten på det (Vei alt! Mange bekker små...) slik at du vet hvor mye det kommer til å veie og så du har en sjekkliste å bruke når du pakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så har alle sin måte å skrive på! Er ikke det hyggelig?

Må bare støtte nazismen litt her. Om du kun klarer å skrive på en slags dialekt, så er dette snakk om å skrive på et uoffisielt skriftspråk, og vil derfor tolkes som et slags dyslektisk utsagn. Skriver du blogg så er det ihvertfall på tide å lære seg våre to målformer "bokmål" eller "Nynorsk".

Edit- enten så skriver du riktig, eller så skriver du galt. Ikke noe eget personlig skriftspråk altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare støtte nazismen litt her. Om du kun klarer å skrive på en slags dialekt, så er dette snakk om å skrive på et uoffisielt skriftspråk, og vil derfor tolkes som et slags dyslektisk utsagn. Skriver du blogg så er det ihvertfall på tide å lære seg våre to målformer "bokmål" eller "Nynorsk".

Edit- enten så skriver du riktig, eller så skriver du galt. Ikke noe eget personlig skriftspråk altså.

For det første så har ikke dette nettstede eller linken noe med rettskriving og gjæra! og man har ikke dysleksi bare fordi man skriv "skjæm", e hundrevis av folk i landet som skriv "skjæm" og e mætt småbygder som bruke det! for det andre så e det INGEN som skriv på bokmål eller på nynorsk, ingen snakke bokmål eller nynorsk. Alle prate ulikt og har sine dialekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så har ikke dette nettstede eller linken noe med rettskriving og gjæra! og man har ikke dysleksi bare fordi man skriv "skjæm", e hundrevis av folk i landet som skriv "skjæm" og e mætt småbygder som bruke det! for det andre så e det INGEN som skriv på bokmål eller på nynorsk, ingen snakke bokmål eller nynorsk. Alle prate ulikt og har sine dialekter.

Nå har du enda flere skrivefeil enn det som er henvist til. Det er heller ingen som skriver på dialekt. Det er bare det at du og noen andre nordmenn ikke kan skrive.

Hva du prater har ingenting med hva du skriver å gjøre.

Nå må jeg gjennta meg selv bare så du skal få gleden av å lese de kalde fakta om igjen:

Om du kun klarer å skrive på en slags dialekt, så er dette snakk om å skrive på et uoffisielt skriftspråk, og vil derfor tolkes som et slags dyslektisk utsagn. Skriver du blogg så er det ihvertfall på tide å lære seg våre to målformer "bokmål" eller "Nynorsk". Så se nå inni hampen til å skrive enten eller.

Enten så skriver du riktig, eller så skriver du galt. Ikke noe eget personlig skriftspråk altså. Dette burde du ha lært på skolen du fikk gratis.

Jeg og alle andre skriver på bokmål eller nynorsk på dette forumet ihvertfall.

Zieg heil morsmålet!!!

Edit- Et eksempel. Hadde du skrevet som du gjør på en hvilken som helst prøve i Norsk på hvilken som helst skole, så hadde du strøket med glans. Hadde du jobbet i NRK eller generelt i staten, så hadde du ikke beholdt jobben særlig lenge heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker at folk skriver på dialekt =)

Telt: Aner ikke hva slags telt du ser for deg, hvor stort? Skal det brukes hele året? Går du på tur om det er meldt storm?

Et tips kan være MSR Hubba Hubba HP som veier ca 2kg. Da får du mye plass for vekta, og det er temmelig allsidig. Får fra britiske nettbutikker til ca 4000,- ink frakt og toll. Jeg er i allefall svært fornøyd med mitt, men jeg tar det ikke med om det er meldt storm på vinterfjellet...

Sovepose til sommerbruk: Skal den kun brukes i sommermånedene, eller tidlig vår/høst også? Alta som har blitt nevnt kan være et godt alternativ. Om vekt og størrelse er viktig i sekken går det å finne dunposer til sommerbruk til en akseptabel penge. Jeg syntes den bør tåle ca -5 grader(T-lim) når man skal på høyfjellet. Har ikke prøvd denne, men sikkert hel ok: http://www.xxl.no/villmarksliv/soveposer-underlag/sovepose/sovepose-svadalen-lt-venstre-195-cm-1061400

Sekk: Vil som andre anbefale en sekk som er stor nok. Bedre med for stor enn for liten. Arcteryx, Osprey og Gregory lager gode sekker med ok vekt. Vil ikke anbefale en spesiell, siden du nesten må prøve en som passer deg og din rygg! Den bør imidlertid minst være på 80liter om du skal bære med telt, sovepose og mat for en uke!

Fjellsko: Vil absolutt anbefale lærsko m/tanke på holdbarhet. Om de har gore-tex eller ikke er ikke så viktig. Finn noen som er gode å ha på beina og gir god støtte til anklene og ser solide ut.

Klær: En tynn ullundertøyt-skjorte er gull verdt! Super å gå i selv på varme dager (ikke kjøp svart!). En langarma ullundertøytrøye, og en stillongs kan være kjekt å ha. Minst to undertøyullplagg til å ha på overkroppen. Og den ene skal kun brukes når du har slått leir og ikke skal svette mer så den holder seg tørr og fin. I tillegg kan det være greit med en tykkere ullgenser eller ei fleecejakke til å ha på når temperaturen synker på kvelden (eller flere tynne ulltrøyer). M/tanke på yttertøy må du ha noe vanntett, noe vindtett og noe som er behagelig og luftig. Det kan være et sett gore-tex/dri3/dermizax/e.l. sett, eller et sett med noe som er behagelig å gå i (men vindtett), og et annet sett med godt gammeldags regntøy til regnbygene. begge deler funker fint, men et sett med allværstøy er definitivt mye lettere i vekt. Denne jakka er kjempegod og du får svært mye for pengene, men jeg kan ikke si noe om holdbarhet enda: http://www.sportsdeal.no/index.php?main_page=product_info&cPath=10617_10622&products_id=9564

Liggeunderlag: Til sommerbruk kan du fint bruke noe billig fra Biltema eller Jula e.l.

Generelt: Generelt er det sekk og sko som er de viktigste tingene å bruke penger på! Her er komfort absolutt viktigst! Det er viktig med en sekk som passer deg og din kropp, og sko som passer dine føtter. De ulike merkene er forskjellige og passer ulike personer. Gå i sportsbutikker og prøv! Og husk at det dyreste og beste utstyret ikke nødvendigvis er det som passer deg og ditt behov best!

Hjelp! Dette ble alt for langt! Ble bare veldig gira.... Jaja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen små tips som jeg har erfart. Undertøy, det er viktig. Så slipper en gnagsår i lysken! Selv bruker jeg merino-ull fra Brynje i truseform. Når en går i fjellet kan det også være greit å ha mulighet til votter/hansker. Spesielt hvis en skal innom noen topper.. Har også blitt glad i gamasjer, dette er greit når det enten er fuktig i lyng/gress eller myrer skal krysses. Også når en skal krysse bekker og slikt. Holder seg mer tørr. En tar de av i de verste urer.

Når det gjelder slike turer og når en får seg nytt utstyr..

Test utstyret i nærområdet før du drar laaangt inn i fjellet, ta noen dager, bruk utstyret. Bli vant med det. Da slipper en som regel ugreie ting inne i fjellheimen.

Greit å ha beveget seg noe og blitt vant med sekk på ryggen. Da blir det en greiere tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.