Gå til innhold
  • Bli medlem

Skredutstyr


Ace

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp begynt med toppturer, og vil veldig gjerne gå til innkjøp av søker, stang og spade snarest mulig!

Er det noen som har noen skredsøkere/skredpakker å anbefale?

Har sett litt på Ortovox D3, er denne en OK søker?

Evt. denne pakken her: http://www.xxl.no/vintersport/utstyr/tur-skredutstyr/3-skredpakke-1112-1074943

Takker for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk ut beaconreviews.com for fyldige og tilsynelatende nøytrale omtaler/ tester

Ser der at D3 får en middels score, mens 3+ får full pott.

Så grei ut den pakken på xxl (selv om jeg ikke har er faring med noen av delene i den...)

Generelle råd:

1. Hold deg unna plastspader

2. Nye (og dyre) skredsøkere fra de store produsentene er stort sett bra, det viktigste er at du (og de du er på tur med!!) lærer deg å bruke dem.

3. Se punkt 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er nybegynner, kjøp en skredsøker som er enkel i bruk! Hvis f.eks. kompisen din blir tatt i et skred, og man begynner å stresse (og kanskje får panikk) vil du takke deg for at søkeren ikke har hundrevis av funksjoner og er komplisert som **en.

Kan anbefale BCA sin Tracker og evt Tracker 2 (skal sies at jeg ikke har erfaring med ortovox'en og ikke vet hvor enkel eller komplisert denne evt er). Disse søkerene får gode tilbakemedlinger og er utrolig enkel i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Det jeg ser på Ortovox 3+ er at den er lett og har svært få knapper, og virker enkel i bruk. (men dette kan jeg vel ikke si noe om før jeg faktisk har prøvd den selv... :o )

Noen som har erfaringer med denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor holde seg unna plastspader?

Svaret er allerede gitt men vil legge til at det ikke bare gjelder skredsnø. Mange som har skullet grave bivuakk men fått seg en liten overraskelse når de fant ut at snøen kan være steinhard i en del lag. Plastspade på fjellet er i hvert fall etter mitt syn en uting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor holde seg unna plastspader?

Hei. Fant ikke innlegget i farten, men sitérer mer eller mindre riktig: "Gå inn på en sportsbutikk og si du skal ha en god skredspade. Krev å få teste spaden før du kjøper den. Gå ut og finn en brøytet parkeringsplass, og start gravingen. I asfalten, ikke snøen. Hvis spaden ikke blir ødelagt, har du funnet en god fjellspade.Hvis du kommer deg gjennom asfalten, har du funnet en god skredspade".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sett litt på skredpakker i det siste til min samboer. Har sett på den på XXL og hørt litt med intersport, pluss noen småbutikker her i trondheim. De fleste kan gi 20 % hvis man kjøper full pakke, de blir mer medgjørlig hvis man hiver på en sekk også.

Sport-conrad.de er såvidt jeg kan se det billigste alternativet. Her kan du i tillegg velge komponenter helt fritt. En pakke med:

BCA tracker II http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/15667

Ortovox professional alu II spade http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/2415

Pieps aluminium 260 cm søkestang http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/2427

kommer på 300 euro, som med frakt og moms kommer på ca 2600. Da har jeg trukket fra tysk mva og lagt til norsk mva på utstyr og frakt. Jeg har ikke tatt med fortollingsgebyr, det er vel ca 100-150 kr...

Personlig synes jeg dette virker som en bra nybegynnerpakke, med solid utstyr...

Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Voile spade og søkestang..og BD avalung. Men trenger nå råd...da jeg går mest tur alene (yes don't nag, jeg vet det er intet riktigt klokt osv), bør neste innkjøp blir skredsekk eller beacon? Er klar over at om jeg blir tatt av skred på alene tur (er dog skrekkelig forsiktig - nesten overforsiktig) hjelper ikke de. MEN har ikke råd til begge, kanskje den ene til vinteren...synes skredsøkere er fortsatt overpriset...og skredsekker er superdyre, og har problemer mht reise på fly osv...(og da er det også andre like viktig innkjøp, som f.eks. skredkurs, osv).

Har de fleste bøker osv...og kurs hadde absolutt vært noe...men da de koster like mye som skresøkere...kan ikke ha i pose og sekk her (fattig ski-bum)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Voile spade og søkestang..og BD avalung. Men trenger nå råd...da jeg går mest tur alene (yes don't nag, jeg vet det er intet riktigt klokt osv), bør neste innkjøp blir skredsekk eller beacon? Er klar over at om jeg blir tatt av skred på alene tur (er dog skrekkelig forsiktig - nesten overforsiktig) hjelper ikke de. MEN har ikke råd til begge, kanskje den ene til vinteren...synes skredsøkere er fortsatt overpriset...og skredsekker er superdyre, og har problemer mht reise på fly osv...(og da er det også andre like viktig innkjøp, som f.eks. skredkurs, osv).

Har de fleste bøker osv...og kurs hadde absolutt vært noe...men da de koster like mye som skresøkere...kan ikke ha i pose og sekk her (fattig ski-bum)!

Hvis du går på tur alene er det ikke noe poeng i å bruke skredsøker, med mindre du ser noen andre som blir tatt av skred eller noen ser at du blir tatt. Mitt tips, kjøp deg skredballong, dyrt er det, men en billig livsforsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange tidligere tråder på forumet her som omhandler samme tema.

Et søk er ikke dumt :D

Når det gjelder skredsøkere er det vanskelig for oss vanlig dødelige å ha noe forhold til så mange forskjellige og folk vil stort sett anbefale den de har selv. (eller evt ikke). Da er sider som beaconreviews.com uvurderlige. wildsnow.com har også veldig bra tester av skredsøkere.

Personlig har jeg barryvox og er fornøyd med den, og har prøvd pieps dsp uten å like den.

Kjenner flere som har pieps dsp eller barryvox, og vi er egentlig alle enige om at barryvoxen er best av de to.

På spader er det litt enklere å ha en mening da dette er billigere saker som også ikke krever så mye bruk for å bli fortrolig med de forskjellige variantene.

Jeg mener at teleskopskaft er et must for å få en god arbeidsstilling (evt kan man jo ha et fast lang skaft, men det er jo litt upraktisk :))

En ting som jeg synes er viktig, men som er lett å glemme, er at det skal gå an å tråkke øverst på bladet når man graver nedover. Får at det skal gå må spaden ha en rett kant der, noe mange ikke har, og de må være kraftige nok. Eksempelvis BD-spader er veldig gode på mange punkter, helt til man forsøker denne graveteknikken. Da sklir foten unna og/ eller spadebladet bøyes (jeg har erfart det første og sett det siste)

Voile skal vist ha gode spader, men jeg har ikke prøvd noen. BCA er også verd å titte på.

G3 avitech er den beste spaden jeg har brukt. Ekstremt solid, god vinkel mellom skaft og blad, stort nok blad etc. skulle gjerne sett at den veide mye mindre, men man kan ikke få alt.

D-grepet er litt smalt, men ikke så det er et stort problem.

Virker utrolig gjennomtenkt og godt laget. De har til og med designet den slik at hvis den brekker så gjør den det nederst i skaftet slik at du kan fortsette å bruke den øverste delen til å grave med. Litt vanskelig å forklare, men her er en video

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Voile spade og søkestang..og BD avalung. Men trenger nå råd...da jeg går mest tur alene (yes don't nag, jeg vet det er intet riktigt klokt osv), bør neste innkjøp blir skredsekk eller beacon? Er klar over at om jeg blir tatt av skred på alene tur (er dog skrekkelig forsiktig - nesten overforsiktig) hjelper ikke de. MEN har ikke råd til begge, kanskje den ene til vinteren...synes skredsøkere er fortsatt overpriset...og skredsekker er superdyre, og har problemer mht reise på fly osv...(og da er det også andre like viktig innkjøp, som f.eks. skredkurs, osv).

Har de fleste bøker osv...og kurs hadde absolutt vært noe...men da de koster like mye som skresøkere...kan ikke ha i pose og sekk her (fattig ski-bum)!

Hvis du bare skal bruke penger på en dings, kjøp en skredsekk. Den har bedre stattestikk enn alt annet for å holde deg i live...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for råd dere! Ser at det var litt sent på kvelden, og at flere bokstaver datt ut! men skit au, høyest på listen er skredsekk...nå bare å kikke gjennom (ABS, osv), og vente på at posten og regjeringen tar en avgjørelse vis-a-vis 5k forenklet fortolling (betyr det at nesten ikke moms på varer under 5k?)..

tight lines! (gjelder vel ski OG fluefiske!) cookie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en del år siden var jeg medlem av skredredningsgruppa til Rogaland røde kors.

Min erfaring er at skal man grave i skred så er det kun stålspader som duger. Aluminium og plast holder bare så lenge snøen er løs, men er det litt sent på året med våt eller hard snø så holder kun solide stålspader.

Ellers er sende og mottaksutstyr plus søkestang fint å ha hvis noen blir tatt. Kammeratredning berger flest liv. Tiden fra noen blir skredtatt og til de blir funnet er like avgjørende i snø som i vann.

De aller fleste som omkommer i snøskred dør av multitrauma, altså de blir slått eller klemt i hjel i løpet av sekunder. Resten dør ofte av kvelning i løpet av få minutter.

Det aller viktigste og mest effektive du bør skaffe deg er faktisk det som koster minst penger, nemlig kunnskap om snø og skred.

Hvis du ungår å bli tatt av skred så trenger du ikke alle disse nymotens dippeduttene, men det er med skred som med bilkjøring. Man bruker ikke sikkerhetsutstyr for å krasje, men i tilfellet noe skulle skje.

For å få kjøre bil må mann også ha tilstrekkelige kunnskaper om trafikk. I forbindelse med snø og snøskred så burde nødvendige kunskaper vert et obligatorisk krav.

Se om du kan få deg et kurs enten hos Turistforeningen eller en Røde Kors forening. Da får du lære å vurdere skredfaren, unngå skred og du får lære riktig bruk av sikkerhets og søkeutstyr. Det er den beste og billigste sikkerheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takker for gode råd! Jeg har boken til Markus Landrø (Skredfare utgitt av Featurforlaget) og følger med det som skjer i USA (wildsnow osv, samt gudfaren (Bruce Tremper? Utah Avalanche Center...såvidt jeg husker...litt sen kveld her). Men igjen kurs (5k?), søker (5k?) og sekk (8-10k?) begynner å bli ganske dyrt...og da blir det snart snakk om prioritering...har alt brukt ganske mye på 2 par rando ski og støvler....

Uansett, ha en fin vestlands (se her, masse pudder! http://www.skiinfo.no/nyheter/roldal-har-fatt-mer-sno-enn-noe-annet-ENOROLDA-5453-no-177930.jhtml) vinter uten skred men bare masse nydelig, engste-fritt skogskjøring!

Best wishes for the holidays! cookie :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare masse nydelig, engste-fritt skogskjøring!

At skred bare kan gå på fjellet er en misoppfatning, alt du trenger er en bakke på mer enn fem m(vanlig tommelfingerregel) og et litt ustabilt snølag :D Innimellom trærne ville jeg ikke bekymret meg men i en åpen dalside kan faktisk ting skje.

Eller vil jeg tipse om å søker burde du kunne få under 5000.

http://www.facewest.co.uk/Mammut-Barryvox-Pulse.html

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/fjellsikkerhet/skredsokere.html

Er noen tilbud ute og går nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.