Gå til innhold
  • Bli medlem

Bålglør på bomull (G-1000) vs syntetiske klær? Tåler bomull eller G-1000 mer?


mindviruz

Anbefalte innlegg

Jeg lure på om noen har erfaring med hvordan bomullsklær, som f.eks. fjellreven sine klær i G-1000 takler bålglør i forhold til vanlige gore-tex klær med syntetisk utside? Blir det like lett svidd hull i de? Tåler de det bedre, dårligere eller går det for det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke opplevd bålglør i g-1000 buksene mine, de har dog ikke blitt så heavy brukt til bålbrenning enda som de forrige buksene mine i bomull ble. Rent teoretisk burde det jo være større sannsynlighet for hull i G-1000 pga at det er 65 % syntetisk stoff i det men tror ikke du kommer til å merke forskjell på det ene eller det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrer mye bål på mine turer. Har mange Fjällräven klær i G1000 og også gore-tex bekledning (XCR). Har fått svimerker i begge deler, men etter min erfaring skal det svært mye til før det blir hull tvers igjennom stoffet (gjelder både G1000 og goretex. Gore-tex klærne jeg har erfaring med er i hovedsak Norrøna Dovre og Recon, samt noen Haglöfs plagg. Var på 2 ukers kanotur i sommer og fyrte store furubål hver dag (morgen, lunch og kveld) og all mat ble tilberedt over bålet noe som skulle medføre muligheter for å svi hull i både det ene og det andre ettersom man da må sitte helt inntil bålet. Fikk sikkert et og annet svimerke på klærne mine, men den eneste godt synlige skaden var et svimerke på ca. 1 cm på Gore-tex buksa mi. Da hadde det, uten at jeg merket det, landet ei svær glo (egentlig en glødende kullbit) på låret mitt. Jeg oppdaget det da jeg kjente at det var varmt og børsta den bort. Heller ikke den svei seg helt igjennom stoffet.

Konklusjonen min er at det fort kan bli et og annet svimerke på bekledningen din når du fyrer bål, men det blir sjelden skader som går ut over funksjonen. Det gjelder både G1000 stoffet og tykk Gore- tex. (paclite, eller andre superlette/supertynne membraner kan nok være mere utsatt). Hvis jeg skal rangere dem, tror jeg nok kanskje at G1000 tåler hakket mer enn Gore-tex, men vel så viktig er jo at det stort sett er billigere plagg enn Gore-tex, og dermed ikke så krise om man får noen skader på dem.

-og der er vi vel inne på et viktig poeng: Ikke bruk klær ved bålet som du ikke er villig til å risikere å få en og annen bålglo på. Har f.eks. selv ei Bergans superlett jakke som er ganske ny. Den har jeg ikke tatt sjangsen på å bruke ved bålet ennå. Er usikker på hvor mye den tåler og vil gjerne beholde den pen og uskadet en stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntetiske klær er laget av plast, som i sin tur er ett biprodukt av bensinproduksjon. Mer brennbart enn det blir det nesten ikke.

Goretex er dog laget av PTFE, eller teflon om du vil... Det tåler ikke sterk varme, men tåler mer enn plastikken som ligger utenpå membranen i klærne. Så helt hull vil du ikke få. Bomull tåler mer varme enn plast.

Foran bålet foretrekker jeg bomull :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Fyr med ved fra bladtrær feks. bjørk hvis du er redd for gnister hvis mulig. Gran&furu har ordnet endel luftehull i dyre membran dresser :D

Bush Buddy anbefales hvis du tar deg råd til en ovn som har gratis brensel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyr med ved fra bladtrær feks. bjørk hvis du er redd for gnister hvis mulig. Gran&furu har ordnet endel luftehull i dyre membran dresser :D

Bush Buddy anbefales hvis du tar deg råd til en ovn som har gratis brensel :)

Bush Buddy kan varmt anbefales, men hvis en nå skal ha litt glør gjør rene bomullsplagg jobben mye bedre enn syntetiske plagg mener nå jeg.

Hvis Dermizax/Goretexplagg f.eks hadde fått samme "båling" som fjellanojakken min, kunne de i beste fall brukes som sil. :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.