Gå til innhold
  • Bli medlem

God mat/drikke man kan lage på bål? Samletråd for oppskrifter :)


mindviruz

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på gode ting man kan lage på bål. Noen tips? :)

Tenker ikke på primusmat. Det har man primus for :)

Tenker på f.eks. pinnebrød, barkebrød, innbakt pølse eller andre forslag/oppskrifter. De jeg nevnte der har jeg ingen oppskrift på, så kom gjerne med det :)

Ting man kan lage i naturen, eller av det man har med seg. Ting man må forberede eller lage hjemme og bare varme opp på bålet med eller uten kjele/panne. Ting man pakker inn i folie og hiver på grillen, frukt, kjøtt, fisk, snop, rører, brød.

Ja, hva som helst, tar imot alle forslag :)

Dette kan jo kanskje bli en slags samletråd for bålmat/båldrikke oppskrifter :)

Veldig greit hvis folk lager litt stor overskift på oppskriftene og lager en litt oversiktlig oppskrift. Da blir det lettere å finne fram i oppskriften :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan begynne med første oppskrift, siden jeg er så fantasiløs:

Grillpølse med brød

Ingredienser:

Pølse

Brød

Tilbehør

1. Ta med pølse av eget ønske.

2. Finn en pinne og spikk til, slik at dne blir ett godt egnet spyd.

3. Grill over bålet. Ha den da helst ikke i flammene, for da blir den litt svart. Ha den i varmen, eller over noen glør. Det beste matbålet er ofte en skikkelig glohaug med lite flammer.

4. Varm brødet. Dette gjøres best på en varm flat stein som har ligget inni eller helt inntil bålet en stund.

5. Fyll brødet med det du vil. Gode forslag er:

a. Ketshup

b. Sennep

c. Løk/sprøstekt løk

d. Potet salat

e. Rekesalat

f. Oppkuttede tomater, litt avocado og majones. (Den var vel ny for de fleste ja :) )

g. Agurkmiks (sånn sylteagurklignende greier)

Nyyt :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grillet banan med sjokolade

Du trenger:

Banan

Sjokolade (melkesjokolade liker jeg best, men kokesjokolade er også godt)

Sølvfolie

1. Ikke ta av skallet på bananen

2. Snitt ett langsgående snitt i bananskallet

3. Dytt inn ønsket mengde sjokolade

4. Pakk inn i folie

5. Legg på bålet på ett mellomvarmt sted. Vi vil at sjokoladen skal smelte, uten å gjøre selve bananen alt for stekt. Da blir den ganske vannete. Det beste er at sjokoladen er helt eller delvis smeltet, og bananen fortsatt ganske "intakt".

6. Pakk ut, og spis fra skallet med en teskje :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rister brødet mitt, med pålegget på, i flammene til både bål og primus. Funker bra det.

Barnnålte.

- Ta barnnåler fra furu.

- Legg dem i kokende vann, eller til dels kok dem i vannet.

- Når de fleste barnnålene synker til bunns er drikken ferdig.

Hvorfor heter det å riste brødet når man skal få det sprøere? Ser ikke helt synonymet riste har noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan man egentlig ikke lage på eller over et bål. Så lenge det.ikke.er.flytende eller krever heving så.kan man lage det. En av mine favoritter er faktisk bacon der jeg alltid kutter av svoren for ekstra steking over bålet. grillet kylling også er nydelig. Poteter i folie også. Beklager ur egelmessig punktum, forumet er dårlig tilpasset min mobil. Samsung galaxy s2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

3 i 1 potet.

1 Bakepotet

1 Egg

Gressløk

bacon/skinke i ternigner.

Alu.folie,salt,bål,kaffe,kniv,skje,fiskestang med mark og dupp...

1. skalpèr en stor bakepotet, ta av toppen, toppen skal brukes som lokk så det må du ta vare på.

2. Hull ut poteten med skjea men pass på så du ikke lager hull ut gjennom skallet, hold poteten i hånda som en appelsin og skrap ut,

la det bli en jevn kant med potet igjen rundt hele.

3. Pisk egg,bacon/ skinketerninger, og gressløk sammen til en røre

4. Hell røra oppi den uthulte poteten, sett på lokket, pakk in poteten i alu.folie.

5. Legg så den innpakka 3 i 1 poteta i glørne på bålet.

6. Mens du venter koser du deg med en en god kopp med svartkjelkaffe,ser på duppen og bare kulærn til du tror den er ferdig, da venter du i 5 min til. :cool:

Det er kjempegodt,og passer til alle måltider.

Håper det smaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grove scones:

- Ta med en pakke Toro grove scones

- Bland ut med vann etter anvisning på pakken.

- Rull ut i passelige størrelser og press flate (ca. 2 cm, de hever i pannen)

- Stek på steikepanne under lokk med litt smør, primus på lav effekt og noen minutter på hver side.

- Klar til servering med enten medbrakt eller selvfanget/laget pålegg :)

Prøvd på tur i helgen og funnet meget i orden! Prøvde både med jordbærsyltetøy og ost. Sikkert godt med nystekt fisk eller nyrørte bær og :)

Kommer heretter til å ta dette med som erstatning for brød/polarbrød på lengre turer :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakte epler

1porsj

- 1 eple deles i to og kjernehuset fjernes

- Ta litt rosiner og legg i midten på eple

- Strø sukker og kanel på

- Pakk eple inn i folie og legg det i glørne på bålet.

La det ligge å godgjøre seg til det begynner å bli mykt.

Nyyydelig !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toro scones skal prøves ;)

Har prøvd sjølblanda pannebrød, de ble saftige, luftige og gode. Oppskriften:

1 kopp fint hvete- eller speltmel

1 kopp grovt hvete- eller speltmel

1-2 ss sukker

2 ss bakepulver

1ss pulvergjær

ca 3dl lunkent vann

Skal heves i 20-30 minutter. Deigen skal være bløt- nesten rennende! Etter heving "helles" deigen ned i panna med litt smør i bunn, ha vann på fingrene når du presser deigen nedi- så slipper du at deigen havner på fingrene dine istedet for i panna ;)

Jeg steker to brød i panna av denne oppskriften. Kan jo droppe sukker og /eller ha i litt krydder i istedet (f.eks. timian, viltkrydder, eller hvitløk), kommer jo an på hva resten av måltidet er. Finnes oppskrifter også uten gjær (altså uten heving) men har ikke testet de ennå:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Lag pinnebrød deig og ta med sukker og kanel. når du skal steke pinnebrødet så klapper du et først flatt har i sukker og kanel og "lukker" deigen før du surrer det rundt pinnen. og vips så har du deilige nystekte kanelsnurrer :D

Ta med laks, poteter, gulrøtter, folie og la det ligge i glørne til det blir ferdig :) til dessert så har du med forskjellig frukt som er kuttet opp i biter og lagt i sukker som du tilbereder på samme måten som laksen. For få den lille ekstra touchen så ambefaler jeg rømme til laksen og vaniljekesam til frukten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålmat

Fyr opp bål å lag en skikkelig glohaug. Ta fram steikepanna og brun 1/2 kilo hvalkjøtt skåret i passe terninger.

Hiv hvalkjøttet over i trangiakaserollen din, sett det over glørnse.

Hip oppi Toro jegergryte pulver og rør

Hiv på veske som beskrevet på pulverposen fra Toro.

Sett til en neve blåbær, multer, eienbær og krøkkebær...eller ta med noe syltetøy hjemmefra.

Hiv opp noen skiver brunost og la det smelte.

Server med potetmos eller ris + pils.

Eventuelt om du er så fin på det at du ikke kan spise Toro pulver:

1/2 kilo vilt eller reinskav brunes i steikepanna over bålet (gjerne med noen tørre eienergreiner i bålet)

tilsett pepper og salt etter smak og behag

Halv boks med rømme (Ekte saker, ikke noen sånne puslete lettrømme her takk!!!)

Halv boks med fløte (igjen, Ikke lettrømme!!!)

La det putre i steikepanna så lenge du orker.

Bland med ferdigkokt jasminris du tar med hjemmefra.

Nyt sammen med en kald pils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bland med ferdigkokt jasminris du tar med hjemmefra.

Nyt sammen med en kald pils.

 

Husk at kokt ris ikke er spesielt bra å oppbevare i romtemperatur. Ris (og pasta) inneholder store mengder bakteriesporer som overlever koking, og som blomstrer opp ved romtemperatur.

Så ta med ris, men kok den når du kommer fram.

 

http://www.forskning.no/artikler/2012/januar/309031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis og jeg hadde med oss maiskolber, svinefilet og spekeskinke på tur. Surr spekeskinken rundt svinefileten som man har skåret opp i passende stykker. Krever at man har et sterkt spyd, gjerne sånn man kjøper med teleskopisk metallrør. Aldri smakt bedre mat på tur, med unntak av fersk fisk så klart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at kokt ris ikke er spesielt bra å oppbevare i romtemperatur. Ris (og pasta) inneholder store mengder bakteriesporer som overlever koking, og som blomstrer opp ved romtemperatur.

Så ta med ris, men kok den når du kommer fram.

 

http://www.forskning.no/artikler/2012/januar/309031

 

Jeg pleier å lage dette på dag 1. Så det overlver jeg nok. Men man kan jo bruke potetmos isteded...eventuelt sånne boil in the bag jasminris. Vi brukte det nylig og det funket greit. 

Men da må man ha med ekstra gryte til det...eventuelt bruke kaffekjelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Skjær reint ett stort stykke indrefilet, del opp i små terninger ha i salt og pepper i beholderen du har kjøttet. Litt kantareller, litt løk, en good dæsj fløte må være med. Brun kjøttet raskt i turkaserollen, ha i kantarell og løk, når dettebhar fått surret litt så tilsetter du fløten. La det koke til fløten har blitt tykk og brun. Kjempegodt til litt brød eller lign. :-) avskjæret fra kjøttet ble godis til hunden:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.