Gå til innhold
  • Bli medlem

GR5 - Fra Geneva til Nice gjennom Alpene!


Anbefalte innlegg

Planleggingen har endelig startet og turen går avsted i månedskiftet Juni/Juli 2012!

Vi (to) planlegger at denne turen blir rundt 700km, med gjennomsnittlig 1300 høydemeter hver dag i 31 dager.

Vi følger den berømte GR5 ruten som går gjennom de franske alpene og ender opp nede med middelhavet.

Noen avstikkere blir det nok, men vi følger hovedsaklig GR5/GR55.

Vi har valgt å telte store deler av turen, selv om de fleste velger å overnatte i hytter langs ruten.

Vi har ikke vert på fjelltur i dette området tidligere og søker nå all informasjon tilgjengelig for en best mulig planlegging

og turopplevelse neste sommer. Vi er begge godt fjellvandt.

Er det noen her som vil bidra med nyttige tips og triks angånde denne turen eller som kjenner området, blir vi glade for alle inspill!

Jeg kommer til å oppdatere denne linken gjennom planleggings perioden og gi dere tur referat etter turen neste sommer, så følg med! :)

Kart.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som en fin tur. Har ikke gått i alpene men har gjort deler av GR10 som går fra Atlanterhavet til Middelhavet langs spanskegrensen. Så kanskje jeg kan bidra med litt tips. Det franske turistforening har noen svært gode rutebøker som jeg brukte .

De kan bestilles på nettet. Dere får spørre hvis det er noe dere lurer på ?

Hilsen

Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det har gått en stund siden første post og det ser ikke ut til å være så mange Nordmenn som har vert i disse trakter på fjelltur. Håper turen vår blir bra, så skal nok turrapporten i etterkant lokke dere alle ned dit :D

Vi har nå planlagt mer detaljert og sitter med en god oversikt over dagsettappene. Enn gjennomsnittsdag vil innebære 23,5km vandring, med 1325m oppstigning og 1266m nedstigning. Vi skal ha med 3 tørrmat porsjoner til hver dag, men bare bære max 1/3 i sekken til enhver tid. Det løser vi med å legge ut 2 matdepot på veien. Turen starter 1juli og skal være over 3august.

Klær blir nå neste tema vi må finne ut av; Midtsommers, men fjellet er uforutsigbart.

Takk for svar Rolf, og ja jeg har noen spørsmål;

Vi har ikke funnet gode kilder på natt tempraturer i høyfjellet, hva var din erfaring?

Hvilke turbekleding brukte du, hva fant du ut du burde hatt med, og hva fikk du aldri brukt for?

Jeg holder dere informert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da jeg var på tur i Pyreneene gikk jeg i begynnelsen av september. Gikk som regel i tynn bukse og noen dager i kortbukse. Men jeg hadde en del regnvær da Atlanterhavsgufset kom inn fra vest hvor jeg startet. Hadde med en lett regnponco jeg kjøpte på Magasinet og den ble brukt flere ganger. Jeg brukte de tynne ulltrøyene som er å få nå. Lukter lite svette og varmer godt . Luften er litt skarp i høyden. På min tur var høyeste punktet jeg passerte på 1800 m.o.h. Men der var det sludd ,regn og vind. Skikkelig surt.

Dere skal vel sikkert opp i 3000 meter og i begynnelsen av juli er ikke snøen helt borte. Over 3 meter snø i chamonix i disse tider. Tror dere må regne med en del snøgåing når dere går såpass tidlig på året. Ting som stillongs, tjukk ullgenser lue, votter må være med. Når det gjelder fottøy gikk jeg i svært lette fjellstøvler som fungerte utmerket på min tur, da det var en god del vandring på skogsbilveier og gode stier samt noe asfalt. I tillegg var jeg ikke så høyt til fjells med mye skarp stein.

Jeg vet ikke hva slags information dere har skaffet dere men jeg vil absolutt anbefale de franske rutebøkene. De er godt oppdatert med symboler for hva som finnes av service langs ruten, som matbutikk, overnatting med middag eventuelt frokost. samt tog,buss, camping , taxi muligheter. Den har også kartutsnitt for hver dagsetappe, samt en beskrivelse av ruten. Selv med små franskkunnskaper gjør de god nytte.

Bøkene kan bestilles på nett fra www.ffrandonnee.fr . De kom i løpet av 14 dager til en billig pris.

Husk : ta med 8-10 klesklyper pr. mann. De drevne sydeuropeere hadde med det for å henge opp nyvasket svett gåtøy til tørk hver kveld. En myggspray kan også kanskje være greit. Jeg hadde litt problemer med mygg som beit hardt noen dager.

Når det gjelder proviantering må jeg nok innrømme at en fransk enkel 3 retters fjellvandrermiddag på hyttene smakte utmerket etter dagens strabas. De har egne meny for vandrere som var real god mat med et vinglass for en veldig billig penge.

Viktig å pakke lett. Jeg endte opp med å sende noe hjem etter et par dager da jeg så standarden på hyttene og hva jeg trengte.

Husk der nede er det ikke så mye ødemark som vi er vant med så kortere vei til sivilisasjonen.

Håper noe av informasjonen er nyttig for dere. Kan gjerne snakkes på telefon om dere ønsker litt mer detaljer.

Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.