Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjeller/Forslag til turski bindinger


MariusTrones

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg har bestemt meg for å kjøpe turski. Men eg har blitt litt satt fast på grunn av valg av bindinger. Eg var av den oppfatning at bindinger av den typen med 3 pinner som skal plasseres i 3 hull under skoen var bedre å mer stabile enn den meir moderne med ein tverrgående pinne som blir låst fast? Husker ikkje navnene til desse bindingene.

Er det noen som kan gi meg en rask leksjon i pros and cons når det kommer til bindinger?

Eg skal nok bruke skiene til å gå i blandet terreng og løyper. Både oppgådde løyper og løssnø.

Takk for alle tips!

Mvh Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har bestemt meg for å kjøpe turski. Men eg har blitt litt satt fast på grunn av valg av bindinger. Eg var av den oppfatning at bindinger av den typen med 3 pinner som skal plasseres i 3 hull under skoen var bedre å mer stabile enn den meir moderne med ein tverrgående pinne som blir låst fast? Husker ikkje navnene til desse bindingene.

Det er nokre myter om skibindingar, og dette er ei av dei. For mange kan det virke som det er religion.

Det som avgjer stabiliteten til bindingen, er støvelen (så lenge ein reknar kun tåbinding, og ikkje brukar hælbinding). Det finst eit stort utval av slaskete støvlar for BC. Men det finst også nokre stivare støvlar som er fullt på høgde med 75mm-støvlar, og då vert stabiliteten også samanlignbar.

Dersom du ikkje har bindingar frå før, så finn du fyrst støvlar som passar til foten din. Så vel du dei bindingane som passar støvlane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min påstand er at gåkomforten i NNN-bindingene (de med tverrgående pinne som låses fast) er totalt overlegen rottefella (de med 3 pigger) og hælbindinger - forutsatt at skoene passer og sånn.

Begrunnelse: NNN gir mindre bøy i foten = mindre potensiale gnagsår. I tillegg blir frasparket litt freskere fordi skien er hengslet til et punkt FORAN foten. Dette er mer effektivt og morsommere.

Bindinger med wire bak hælen KAN - hvis skoen er beregnet på det - være stivere enn NNN bindinger. Dette er en fordel for å kjøre, men en ulempe når du skal gå (større motstand mot bøying av foten). Rottefella (3 pinner pluss bøyle over skoens frontparti) blir en slags mellomting.

Rent mekanisk er det lite som tilsier at rottefelle-bindinger skal være stivere enn NNN - som Afe sier så avhenger dette først og fremst av skoene.

Hvis du først og fremst skal gå mener jeg valget er enkelt: En variant av NNN, fortrinnsvis NNN BC (Back Country), som er litt grovere enn racingvarianten. Stort utvalg av støvler og ferdige pakker med dette systemet. NNN BC Magnum (som jeg har) er enda litt grovere, men vanlig NNN BC holder ærlig talt i massevis til de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Bindinger til det bruket du skisserer har blitt diskutert opp og ned her på FF. Det er også en god del tråder om forskjellige støvler til enten NNN BC eller 75 mm. (de med tre pigger).

Ta bl.a. en titt på denne tråden:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=22973

som omhandler, i hovedsak, bindinger.

Jeg ville anbefalt NNN BC systemet til det bruksområdet du setter opp. Ser ingen grunn til det noe stivere 75 mm. til det bruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store og viktige spørsmålet er å definere skikkelig og ærlig for seg selv hva slags bruk utstyret skal ha. Man kan ha drømmer om lange turer over viddene, mens man innerst inne vet at 90% av turene blir i oppgåtte løyper. -Eller motsatt.. Da er det viktig å velge utfra realistisk bruk.

Når det gjelder BC og "3-pin" så er BC bedre "hengslet" mot skia. Det betyr at den er lettere å gå med, men samtidig vanskeligere å svinge med, og vanskeligere å holde kontroll på i løs snø.

I forhold til 3-pin i spor, så kommer det også an på om man monterer bindingen rett på skia, eller har ei oppbygningsplate under. De aller fleste bruker vel BC på ski som er så smale at de går nedi spor, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.