Gå til innhold
  • Bli medlem

Lengde på sovepose.


Peacemaker

Anbefalte innlegg

Hei!

Madammen og jeg har bestemt oss for å handle ny vintersovepose, og vi har havnet på Isbjørn sin Jan Mayen pose - http://www.isbjorn.no/janmayen.html. Dette er en sovepose som vi tror vil passe vår form for vinterfriluftsliv bra.

Isbjørn kan lage soveposene på valgfrie lengder, og det er der vi trenger litt hjelp. Hva slags lengde på soveposene skal vi velge?

Madammen er 166cm høy og trent/normalbygd.

Jeg er 172cm høy og trent/normalbygd.

De fleste standardmålene for korte soveposer ligger jo på 175 - 180cm, men nå som vi kan få posene "skreddersydd", så trenger vi litt hjelp.

Håper noen kommer med noen gode råd!

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

kjøpte akuratt Bjørnøya selv,den ble bestilt ekstra brei slik att jeg og sønnnen min har plass i den (er vel 120cm brei sønnen er 2,5 år) blir nok veldig mange finne turer til vinteren (var på tur sist helg og er veldig fornøgd)

Jeg vet ikke om det er mulig men ville hverfall spurt/sjekket mulighet til få en høyre/venstre glidlås slik att man har mulighet til og få posene sammen til 1 stor en så kan man ha det ekstra koslig :)

Nå det gjelder lenge vet jeg ikke så mye jeg er 187 og syns det var mye plass,kjøpte "standar" lengde dvs 230cm den kunne kanskje vært noen cm kortere men siden jeg har veldig mye klær nede i den (junior blir ikkke så imponert over og ta på seg veldig kalde klær, kanskje 10cm mindre kunne godt fint hvis man ikke skal ha mye klær der) Videre er den 90cm brei som og er veldig brei tror jeg vs andre soveposer? mulig man kunne spart lit vekt/oppvarming hvis man tok den ned til 80cm men det må sjekkes opp.

Vær oppmerksom på att soveposen tar veldig mye plass,(min tok veldig mye siden den er så mye større men generelt tar det mye plass)så lenge man skal gå med pulk etc på vinter er det her ikke noe problem.

Fikk utrolig bra support av isbjørnen jeg ringte flere ganger og spurte om ting før jeg bestemte meg :)

post-10827-133474774366_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Har også god kommuniksasjon med Isbjørn og de anbefaller at de kutter 20cm på min pose og 25cm på madammens. Da blir min pose 210 lang med personlengde 175cm. Madammens blir 205 lang med personlengde 170.

Takk for tips ang. glidlåser og bredde på soveposen. Vi er jo ikke vælas største mennesker så det kan være at det er lurt å minske bredden på posene litt i forhold til varmetap. Jeg skal forhøre meg med isbjørn ang. dette. Jeg må samtidig få rose Isbjørn for rask korrespondanse per. mail.

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengde på sovepose er en smaksak og meningene er delte. Jeg mener er at soveposer ikke bør være mer en akkurat lange nok. Hvis tomrommet i bunnen blir for stort får man gjerne et kuldehull som er vanskelig å varme opp og man kan lett fryse på føttene. Samtidig må man passe seg for at den ikke blir for kort. Da kan man risikere å sparke imot i bunnen og det er heller ikke gunstig (særlig med dunposer hvor man kan klemme isolasjonen i bunnen flat). Er selv ca 173 og har funnet ut at 180 poser er perfekt for meg. En annen ting å tenke på er at en for lang pose har ekstra dødvekt som både veier ekstra og fyller opp volum i sekken. Noen fordeler skal man ha med å være liten også :-)

Jeg mener også det samme om bredden. Desto større rom rundt deg i soveposen jo mer må du varme opp og jo større sjans er det for at du får lommer med kald luft som blander seg med resten når du snur deg etc.

Når deg gjelder tørking av klær i sovepose vinterstid har jeg aldri blitt frelst av dette. Det er vanskelig nok å få det man svetter i løpet av natta ut av posen om en ikke skal tilføre ekstra fukt i tillegg. Min erfaring er i hvert fall at det stort sett er ensbetydende med våte, klamme og kalde netter med lite og urolig søvn og klær som er minst like fuktige morgenen etter (de suger gjerne til seg det man svetter om natta i tillegg). Man får riktignok varmet opp klærne til ca kroppstemp, men jeg synes ikke det er verdt det.

Har alltid et tørt ullsett (som også fungerer som nødskift) til å sove med og et ullsett til å gå med. Ikke alltid like koselig å ta på seg fuktige klær på morgenen, men så fort man kommer i gang går det stort sett greit og nattesøvnen min er hellig.

Med en 2-åring på tur skjønner jeg riktignok at prioriteringene er litt annerledes og det er også forskjell på en kosetur i marka og en ukestur på Vidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.